3 841 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Nytt garagebygge, frågor och funderingar.
Sida 1 av 2
Hej,
Ska precis dra igång mitt första garagebygge och har lite funderingar innan jag kör igång.
Vilken stomme ska jag välja? Vill hålla nere väggtjockleken men det ska klara av snölaster och eventuellt lite tyngd från vinden där jag tänkt ha lite förvaring.
× Räcker 120x45? Eller ska jag välja 145x45?
På insidan kommer jag lägga en 45x45 som installationsskikt.
Två sidor kommer muras upp med lecablock.
× Hur fäster jag takstolarna lättast?
Hålband direkt i lecablocken?
En 120/145x45 som hammarband där jag fäster takstolarna med vinklar?
Ska precis dra igång mitt första garagebygge och har lite funderingar innan jag kör igång.
Vilken stomme ska jag välja? Vill hålla nere väggtjockleken men det ska klara av snölaster och eventuellt lite tyngd från vinden där jag tänkt ha lite förvaring.
× Räcker 120x45? Eller ska jag välja 145x45?
På insidan kommer jag lägga en 45x45 som installationsskikt.
Två sidor kommer muras upp med lecablock.
× Hur fäster jag takstolarna lättast?
Hålband direkt i lecablocken?
En 120/145x45 som hammarband där jag fäster takstolarna med vinklar?
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En stolpe som är 45x120 och som är stagad i sidled klarar en last på 39 kN om den inte är längre än 2,4 meter. Av det skälet finns ingen som helst anledning att välja en grövre dimension.
Hålband som är inmurade i lecablocken fungerar naturligtvis bra. Ett hammarband, förslagsvis 45x120, är enklare eftersom du har större frihet när det gäller takstolens placering. Lägg syllpapp under hammarband/takstol.
Hålband som är inmurade i lecablocken fungerar naturligtvis bra. Ett hammarband, förslagsvis 45x120, är enklare eftersom du har större frihet när det gäller takstolens placering. Lägg syllpapp under hammarband/takstol.
120 räcker garanterat, dock så hade jag tyckt att diffspärren hamnat för nära kalla sidan med så liten marginal. Förutsatt att du sätter den mellan stomme och installationsskikt. Tumregeln är 1/3 men när det är så lite isolering som 120mm så känner jag personligen att det är för nära trots det fungerar enligt reglen.
Jag kommer ha 2.7m takhöjd så stolpen blir lite längre än 2.4m men som du säger håller det säkert med 120mm reglar.
Hur fäster jag hammarbandet i lecamuren?
Mura in gängstänger? Efterborrar och sen stoppa ner gängstänger med ankarmassa?
Hur fäster jag hammarbandet i lecamuren?
Mura in gängstänger? Efterborrar och sen stoppa ner gängstänger med ankarmassa?
J justusandersson skrev:En stolpe som är 45x120 och som är stagad i sidled klarar en last på 39 kN om den inte är längre än 2,4 meter. Av det skälet finns ingen som helst anledning att välja en grövre dimension.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, då blir det "bara" 30 kN. Lecaspik brukar man använda för att fästa in trä i lecamurar.
Kanske blir problem med installationsskiktet... i så fall kanske det är bättre att använda ångbroms?
R felixmartensson skrev:120 räcker garanterat, dock så hade jag tyckt att diffspärren hamnat för nära kalla sidan med så liten marginal. Förutsatt att du sätter den mellan stomme och installationsskikt. Tumregeln är 1/3 men när det är så lite isolering som 120mm så känner jag personligen att det är för nära trots det fungerar enligt reglen.
Säger inte att det kommer bli problem men har själv tänkt bygga 120+45 men hade varit bra om någon med mer kunskap kunde flika in ang det. Ångrbroms uttalar jag mig inte om. Installationsskikt av enbart gles, oisolerat lär dock fungera, men lite waste of space..Byggare_Bubbis skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Varför skulle det bli problem med 45x120 plus 45x45 och plast?
Fungerar säkerligen så länge ni har tänkt ett varmgarage då, annars så hoppa plasten eller ta ångbroms.
45x120 går i övrigt klockrent som stomme och hammarbandet kan du spika i efterhand som tidigare nämnts.
Fungerar säkerligen så länge ni har tänkt ett varmgarage då, annars så hoppa plasten eller ta ångbroms.
45x120 går i övrigt klockrent som stomme och hammarbandet kan du spika i efterhand som tidigare nämnts.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det där med ångspärrar kan lätt bli lite komplicerat. En viktig startfråga är: skall garaget vara uppvärmt jämt och i så fall till vilken temperatur? Är garaget ouppvärmt eller bara sporadiskt uppvärmt, bör man välja en relativt diffusionsöppen lösning på båda sidor. Är temperaturen högst 16 grader, välj en ångbroms på insidan. Valet av isoleringsmaterial har också betydelse. Hygroskopiska material klarar öppnare lösningar.
Jag räknar med att ha en temperatur på 10-15grader och öka temperaturen när man är där och arbetar.
I förra garaget hade jag liknande tankar men brukade bli som så att tempen mer eller mindre alltid låg runt 18 grader.
Kommer iaf aldrig ha det helt utan uppvärmning.
I förra garaget hade jag liknande tankar men brukade bli som så att tempen mer eller mindre alltid låg runt 18 grader.
Kommer iaf aldrig ha det helt utan uppvärmning.
J justusandersson skrev:Det där med ångspärrar kan lätt bli lite komplicerat. En viktig startfråga är: skall garaget vara uppvärmt jämt och i så fall till vilken temperatur? Är garaget ouppvärmt eller bara sporadiskt uppvärmt, bör man välja en relativt diffusionsöppen lösning på båda sidor. Är temperaturen högst 16 grader, välj en ångbroms på insidan. Valet av isoleringsmaterial har också betydelse. Hygroskopiska material klarar öppnare lösningar.
45 / (120+45) = 0,27holmberg87 skrev:
Vilket i princip är en tredjedel in i vägg, och det är en tumregel, alltså, det kan ändå skilja i vissa fall. Förutsatt att det hålls varmt så får vi hoppas det fungerar!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Sen ska man inte vara så petig med 1/3 in heller. Viktigare att det är platsat och tätt tror jag.
Sen finns det många varmgarage som inte har plast och fungerar ändå pga sina relativt tunna väggar. Men det finns de många andradiskussioner om☺
Sen finns det många varmgarage som inte har plast och fungerar ändå pga sina relativt tunna väggar. Men det finns de många andradiskussioner om☺
Jag får helt enkelt se om det blir 145 eller 120 till stommen. Ingen större skillnad på u-värde.
Kommer nog köra på 120mm stomme.
Hur skulle jag fästa trästommen på lecamuren? Och trästommen i betongplattan?
Sen undrar jag hur ni andra har gjort med ventilation i garaget? Ska man sätta 4st ventiler i ytterväggarna? 2st i nederkant och på motsatt sida 2st högt placerade?
Hur skulle jag fästa trästommen på lecamuren? Och trästommen i betongplattan?
Sen undrar jag hur ni andra har gjort med ventilation i garaget? Ska man sätta 4st ventiler i ytterväggarna? 2st i nederkant och på motsatt sida 2st högt placerade?