Hej!
Vi har precis fått tillträde till ny fastighet och har märkt följande:
Satt på kallvattenkranen i källaren (huvudkran) och vatten börjar flöda. Det finns vatten i källaren förutom i källarduschen där vattnet verkar komma från vinden?
Varmvatten finns i hela huset på ovanvåning men inget kallvatten (köket smådroppar/rinner och badrum noll samt dusch noll. Fryst? Kalkat?. Misstänker att röret som går upp från källaren till boplan har kaklat igen innan vattnet delar sig i 3. (1 kallvattenledning till badrum, 1 till kök och 1 till källarduschen)
Nu till det märkvärdiga. Det verkar som att vattnet som går till källarduschen går från källaren upp i boplan, längst med under golvet och därefter upp i vinden för att sedan dyka ned i källaren igen. Vad f.n kan detta bero på?
Därefter har vi även att avloppsröret som går från källarens tak ned under huset i gjutjärn har rostat sönder. Se bild. Hur svårt är detta att fixa själv? Dyra lösningar är inte ett alternativ tyvärr.
Vi har precis fått tillträde till ny fastighet och har märkt följande:
Satt på kallvattenkranen i källaren (huvudkran) och vatten börjar flöda. Det finns vatten i källaren förutom i källarduschen där vattnet verkar komma från vinden?
Varmvatten finns i hela huset på ovanvåning men inget kallvatten (köket smådroppar/rinner och badrum noll samt dusch noll. Fryst? Kalkat?. Misstänker att röret som går upp från källaren till boplan har kaklat igen innan vattnet delar sig i 3. (1 kallvattenledning till badrum, 1 till kök och 1 till källarduschen)
Nu till det märkvärdiga. Det verkar som att vattnet som går till källarduschen går från källaren upp i boplan, längst med under golvet och därefter upp i vinden för att sedan dyka ned i källaren igen. Vad f.n kan detta bero på?
Därefter har vi även att avloppsröret som går från källarens tak ned under huset i gjutjärn har rostat sönder. Se bild. Hur svårt är detta att fixa själv? Dyra lösningar är inte ett alternativ tyvärr.
Det är nog en fördel om du ritar lite och förklarar ditt problem med vattnet bättre.
Att byta det där avloppsröret är inte dyrt, bara tråkigt och jobbigt om du gör allt själv.
Har man köpt ett äldre hus bör man ha en slant undansatt för underhåll.
Du har äldre vattenledningar och avlopp och det mesta är förmodligen i behov av utbyte.
Att byta det där avloppsröret är inte dyrt, bara tråkigt och jobbigt om du gör allt själv.
Har man köpt ett äldre hus bör man ha en slant undansatt för underhåll.
Du har äldre vattenledningar och avlopp och det mesta är förmodligen i behov av utbyte.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Nja, dom där kopparrören är monterade med presskopplingar och inte äldre än 20 år. Det är nästan bara rörmokare som har verktyg till detta så jag antar att det var en VVSare som har gjort kopplingarna, och borde vetat vad han gör.
Fryst och kalkat går bort för kalk säter knappast igen en ledning och fryst resulterar i fontänverkan.
Jag gissar att du inte har följt ledningar riktigt och kanske inte har upptäckt alla avspärrningar ännu.
Det rostiga röret kostar inte mycket att byta, eller gör du det själv.
Fryst och kalkat går bort för kalk säter knappast igen en ledning och fryst resulterar i fontänverkan.
Jag gissar att du inte har följt ledningar riktigt och kanske inte har upptäckt alla avspärrningar ännu.
Det rostiga röret kostar inte mycket att byta, eller gör du det själv.
Varför tror du det?T Tsom skrev:
Kopparkopplingarna är nyare. Elementen frös så förra ägaren fick byta samtliga. Nu är bergvärmen igång dygnet runt med nya element. Har letat efter fler kranar/ventiler och hittade en ingående till toastolen. Händer dock inget när jag vrider den till max. Var brukar de sitta? Har kollat längst med alla lättåtkomliga rör. Måste man upp i vind eller något annat för att hitta ventilerna?
Kallvattnet som dropp-rinner från kranen är riktigt grått och luktar metall. (Vatt avstängt nu under vintern) rejält med tryck i källaren dock.
Kallvattenröret går från egen brunn upp i källaren, genom en ventil. Därefter går den längstmed taket synligt och dyker sedan ner till en kran. Precis innan kranen delas röret i 2, en del till kranen och den andra delen går rakt upp igenom tak/golvet mellan källare och boplan. Jag vet att det finns vatten fram tills kranen samt i bergvärmesystemet. Därefter vet jag inte var det tar vägen...
Kallvattnet som dropp-rinner från kranen är riktigt grått och luktar metall. (Vatt avstängt nu under vintern) rejält med tryck i källaren dock.
Kallvattenröret går från egen brunn upp i källaren, genom en ventil. Därefter går den längstmed taket synligt och dyker sedan ner till en kran. Precis innan kranen delas röret i 2, en del till kranen och den andra delen går rakt upp igenom tak/golvet mellan källare och boplan. Jag vet att det finns vatten fram tills kranen samt i bergvärmesystemet. Därefter vet jag inte var det tar vägen...
Det är precis därför jag är på detta forum. Det är helt ologiskt i min mening och jag begriper verkligen inte varför vi inte har kallvatten men även varför röret som ska till duschrummet i källaren skjuter upp i vinden, åker 5 meter åt vänster och sedan rätt ned igen till duschrummet.
Det är ju totalt omöjligt för oss att veta. Du bjuder på två bilder som inte säger mig ett dyft. För att förstå hur det är draget måste man nästan vara på plats för att se helheten. Vill du ha det löst så ring en VVSare på måndag.
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Men kan huset ha varit kallställt innan ni tillträdde? I så fall kan det myclet väl sitta en ispropp i något rör.
Nej rören frös förra vintern. Nu har bergvärmen varit igång under vintern så långt jag vet. Det är ju en kallvind men vv rören går ju tillsammans upp i vinden med kv. Och vv har inte frusit. 🤔 allt är så otroligt lustigt. 50 tals villa/stuga. Ska kalla hit en vvsare som får ta reda på det. Om jag inte hittar fler kranar innan dess.H hempularen skrev:
Rörlaggaren gör inget annat än vad du gör. "Smyger rör". Följer de från vattenmätare till tappställe. Har du någon händig i din närhet är detta ett bra tillfälle för att be om hjälp.T Tsom skrev:Nej rören frös förra vintern. Nu har bergvärmen varit igång under vintern så långt jag vet. Det är ju en kallvind men vv rören går ju tillsammans upp i vinden med kv. Och vv har inte frusit. 🤔 allt är så otroligt lustigt. 50 tals villa/stuga. Ska kalla hit en vvsare som får ta reda på det. Om jag inte hittar fler kranar innan dess.
Missade info. Titta ändå i närheten av bergvärmen och se om du inte har en avstängd ventil på ett vattenrör. Var uppmärksam så att det inte är påfyllningen till radiatorkretsen. Gissningsvis hade källaren bara kallvatten när den byggdes så därför kan rördragningen numera vara "kreativ"
Redigerat:
Avloppsröret som går upp på vinden kan ju vara till avluftning dvs det är inte panik att byta. Möjligt att det rostat sönder pga att det samlats regnvatten där i böjen om det slutar på taket med öppet rör.
Jag gissar på att badrummet byggts till senare och smidigaste sättet att få dit vattnet var via vinden, alternativet kanske var att riva upp allt golv eller synliga rör i källartaket. Är det lågt i tak redan kanske det senare inte var önskvärt. Så ispropp är väl fullt möjligt.
Du får inspektera rören uppe på vinden.
Jag gissar på att badrummet byggts till senare och smidigaste sättet att få dit vattnet var via vinden, alternativet kanske var att riva upp allt golv eller synliga rör i källartaket. Är det lågt i tak redan kanske det senare inte var önskvärt. Så ispropp är väl fullt möjligt.
Du får inspektera rören uppe på vinden.
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Det vi ser av avloppsröret är rätt lätt att fixa själv. De isolerade rör som suyns på vinden, är det verkligen vattenrör? ser mer ut som ventillation, i så fall rätt normalt.
Vad är historien här? Huset frös förra vintern, var det bebott, vet du om vattnet har fungerat efter det?
Det jag är ute efter är att ex, termostatblandare till dusch tål inte frysning, och går oftast inte att tömma på vatten heller vid kallställning. Så ex. i firtidshus som kallställs bör man skruva bort blandarna vid kallställning. Jag gissar att liknande problem kan gälla engreppsblandare i kök och handfat.
Vad är historien här? Huset frös förra vintern, var det bebott, vet du om vattnet har fungerat efter det?
Det jag är ute efter är att ex, termostatblandare till dusch tål inte frysning, och går oftast inte att tömma på vatten heller vid kallställning. Så ex. i firtidshus som kallställs bör man skruva bort blandarna vid kallställning. Jag gissar att liknande problem kan gälla engreppsblandare i kök och handfat.
Nu har jag tagit lite bilder.
Vattnet kommer in i källaren genom golvet här
Därefter går det via källartaket till pannrummet. Där delar sig vattnet med 1 ledning till kranen och 1 ledning till bergvärmepumpen. se nedan
Röret som skjuter upp från kranen går bakom skafferiet (ej åtkomligt) och upp i vinden antar jag. Då rören i vinden matchar placering.
Därifrån går rören ned till badrummet på boplan
Där har jag enbart VV i handfatet.
Rören i köket som går till vask kommer nerifrån men jag hittar inga ledningar från källaren. Antar att vattnet delar sig i golvet och åker vidare till kök.
Om ni kollar på bilden från vinden går det bortre röret rätt ned i källarens duschutrymme genom en garderob (även där går det ej att komma åt rören då de är inbyggda.
och ner till blandare (rivit upp panelen som gömmer ledningarna)
Hoppas detta förtydligar lite. Majoriteten av vattenledningarna i källartaket är varmvatten som går till elementen. Vi har altså vatten som följande: källarkran-kallvatten, kökskran-varmvatten, badrumshandfat-varmvatten, duschutrymme-inget vatten
Har letat efter kranar vid bergvärme pumpen men enbart hittat dessa små svarta ventiler på bilder samt en kran ovanför en tank med blå vätska i. Den har jag snabbt satt på och av med handfat uppe på, ingen effekt.
Vattnet kommer in i källaren genom golvet här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter går det via källartaket till pannrummet. Där delar sig vattnet med 1 ledning till kranen och 1 ledning till bergvärmepumpen. se nedan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Röret som skjuter upp från kranen går bakom skafferiet (ej åtkomligt) och upp i vinden antar jag. Då rören i vinden matchar placering.
Logga in
Skapa konto
Därifrån går rören ned till badrummet på boplan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Där har jag enbart VV i handfatet.
Rören i köket som går till vask kommer nerifrån men jag hittar inga ledningar från källaren. Antar att vattnet delar sig i golvet och åker vidare till kök.
Om ni kollar på bilden från vinden går det bortre röret rätt ned i källarens duschutrymme genom en garderob (även där går det ej att komma åt rören då de är inbyggda.
Logga in
Skapa konto
och ner till blandare (rivit upp panelen som gömmer ledningarna)
Hoppas detta förtydligar lite. Majoriteten av vattenledningarna i källartaket är varmvatten som går till elementen. Vi har altså vatten som följande: källarkran-kallvatten, kökskran-varmvatten, badrumshandfat-varmvatten, duschutrymme-inget vatten
Har letat efter kranar vid bergvärme pumpen men enbart hittat dessa små svarta ventiler på bilder samt en kran ovanför en tank med blå vätska i. Den har jag snabbt satt på och av med handfat uppe på, ingen effekt.
Det är ett dödsbo så väldigt lite info finns. Huset va ute till försäljning redan 2023. Det var kallställt och rören frös förra vintern. Rörmockare var här och fixade spruckna element och ledningar. Det var obebott så långt jag vet. Därefter hade de bergvärmepumpen på 19c för att förhindra att det händer igen. Bergvärmen har altså varit på hela denne vintern men kallvattenledningen (huvudkranen) har varit avstängd. När vi startade den fick vi VV i hela huset förutom duschutrymme men inget kallvatten mer än i källarkranen. Vattnet från kranarna är väldigt grått och har partiklar i sig. Från köket droppar kallvattenkranen när den är på men inte en droppe från duschutrymme eller badrum. Kan vara att blandaren i duschen fryst. Om jag monterar bort denne, kommer vattnet rinna i duschutrymmet då om det är blandaren som är kass?H hempularen skrev:Det vi ser av avloppsröret är rätt lätt att fixa själv. De isolerade rör som suyns på vinden, är det verkligen vattenrör? ser mer ut som ventillation, i så fall rätt normalt.