Jag har läst drygt 30 av de första inläggen i den här tråden och förvirringen är total. Folk missförstår, svarar på fel frågor och blandar in partipolitik. I jämförelse framstår Chatgpt som ett orakel av klarsynthet. 🤔

D
S SueCia skrev:
Det är ju helt sjukt, varför tar aldrig alla jävla bidrag slut någon gång när vi redan har hög inflation?? :O
Det finns värre , man får bidrag till dammsugning, i detta fallet får man iaf en bestående förbättring.

Undrar hur många som komemr förvilla sig av att bidraget "gäller länge" och missa att det är först till kvarn

jag har redan 4 av mina vänner som sitter med ansökningar redo på 60.000 att skicka in 1/9.

Det lär vara tufft om man kommer efter september och tror man ska få pengar.

• Wow
karlmb
  • Laddar…
Är ni redooo på knappeeen?!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Kan jag ansöka om bidraget för att tex byta fönster eller isolera om jag under samma renovering gör en sådan omfattande renovering att taxeringsåret ändras till efter 1990? Även om taxeringsåret just nu är 1964 och det nya taxeringsåret inte är fastställt än?

Går inte skicka in ansökan då det är så många som söker just nu

Så hoppas att ni lyssnat och förberett

För pengarna kommer ta slut i september.

M Martin Lj skrev:
Kan jag ansöka om bidraget för att tex byta fönster eller isolera om jag under samma renovering gör en sådan omfattande renovering att taxeringsåret ändras till efter 1990? Även om taxeringsåret just nu är 1964 och det nya taxeringsåret inte är fastställt än?
Jag skulle rekommendera att du inte tar investeringsbeslut nu

Pengarna kommer gå till de som redan gjort förändringarna och skickar in ansökningarna nu.

Det räcker till 5000 fastigheter om man söker max.

K
Verkar vara 300 milj i budgeten per år, fram till 2030. Så om 2026 tar slut fylla budgeten på 1 jan. Men ansökningarna behandlas utifrån när de kommer in. Hamnar man såldes långt ner i kön, kan det hända att man får ta del av exempelvis 2029 års budget även om man ansökte dec 2026 exempelvis..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oväntat att sidan skulle bli överbelastad...Bidragen lär väl redan vara slut till 2030.😂

Boverket öppnade tjänsten kl 9 idag och fortfarande nere nu vid snart 12

• Haha
Twofive
  • Laddar…
Skickade in min ansökan 09:15. Varken fått bekräftelse eller syns under mina ärenden :P

• Haha
Appendix
  • Laddar…
1788260821740.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Känns ingen stress men pengarna är slut"

• Haha
Twofive
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
[bild]

"Känns ingen stress men pengarna är slut"
Försökt komma in hela dagen. Hade bara godkännandet kvar. Pengarna kommer vara slut innan dagen är slut. Finns inte en chans att majoriteten får något. Hade åtminstone hemsidan varit dimensionerad för det förväntade trycket hade det känts rättvist, nu lottas 60.000kr ut slumpmässigt.

Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Försökt komma in hela dagen. Hade bara godkännandet kvar. Pengarna kommer vara slut innan dagen är slut. Finns inte en chans att majoriteten får något. Hade åtminstone hemsidan varit dimensionerad för det förväntade trycket hade det känts rättvist, nu lottas 60.000kr ut slumpmässigt.
Det var ju uppenbart att drtta skulle ske

Man kan ge mångmiljarder till elstöd eller bensinstöd

Men för saker som ger långsiktig verkan blev det ett stöd som räckte en dag

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det var ju uppenbart att drtta skulle ske

Man kan ge mångmiljarder till elstöd eller bensinstöd

Men för saker som ger långsiktig verkan blev det ett stöd som räckte en dag
Det är ändå en viss skillnad på att sänka skattetrycket vs att använda våra skattemedel för att aktivt betala för något.

Staten drar fortfarande in stora pengar på bensinen liksom på elen, bara inte riktigt lika mycket som man skulle gjort om folk i ett alternativt scenario utan skattesänkningar/elstöd skulle konsumerat lika mycket som man gör nu.

Av 100 kr energibesparande material så får man via energibidraget "tillbaka" 30kr, dvs staten betalar aktivt ut 10kr om man räknar bort de där 20kr som momsen annars skulle gett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.