17 785 läst ·
169 svar
18k läst
169 svar
Nytt energibidrag från 1 september - du kan få upp till 60 000 kronor
Jag har läst drygt 30 av de första inläggen i den här tråden och förvirringen är total. Folk missförstår, svarar på fel frågor och blandar in partipolitik. I jämförelse framstår Chatgpt som ett orakel av klarsynthet. 🤔
Undrar hur många som komemr förvilla sig av att bidraget "gäller länge" och missa att det är först till kvarn
jag har redan 4 av mina vänner som sitter med ansökningar redo på 60.000 att skicka in 1/9.
Det lär vara tufft om man kommer efter september och tror man ska få pengar.
jag har redan 4 av mina vänner som sitter med ansökningar redo på 60.000 att skicka in 1/9.
Det lär vara tufft om man kommer efter september och tror man ska få pengar.
Kan jag ansöka om bidraget för att tex byta fönster eller isolera om jag under samma renovering gör en sådan omfattande renovering att taxeringsåret ändras till efter 1990? Även om taxeringsåret just nu är 1964 och det nya taxeringsåret inte är fastställt än?
Jag skulle rekommendera att du inte tar investeringsbeslut nuM Martin Lj skrev:
Pengarna kommer gå till de som redan gjort förändringarna och skickar in ansökningarna nu.
Det räcker till 5000 fastigheter om man söker max.
Verkar vara 300 milj i budgeten per år, fram till 2030. Så om 2026 tar slut fylla budgeten på 1 jan. Men ansökningarna behandlas utifrån när de kommer in. Hamnar man såldes långt ner i kön, kan det hända att man får ta del av exempelvis 2029 års budget även om man ansökte dec 2026 exempelvis..
Försökt komma in hela dagen. Hade bara godkännandet kvar. Pengarna kommer vara slut innan dagen är slut. Finns inte en chans att majoriteten får något. Hade åtminstone hemsidan varit dimensionerad för det förväntade trycket hade det känts rättvist, nu lottas 60.000kr ut slumpmässigt.Appendix skrev:
Det var ju uppenbart att drtta skulle skeRonnie78 skrev:
Man kan ge mångmiljarder till elstöd eller bensinstöd
Men för saker som ger långsiktig verkan blev det ett stöd som räckte en dag
Det är ändå en viss skillnad på att sänka skattetrycket vs att använda våra skattemedel för att aktivt betala för något.Appendix skrev:
Staten drar fortfarande in stora pengar på bensinen liksom på elen, bara inte riktigt lika mycket som man skulle gjort om folk i ett alternativt scenario utan skattesänkningar/elstöd skulle konsumerat lika mycket som man gör nu.
Av 100 kr energibesparande material så får man via energibidraget "tillbaka" 30kr, dvs staten betalar aktivt ut 10kr om man räknar bort de där 20kr som momsen annars skulle gett.