K Kluffe skrev:
Luftvärmepumpar levererar minst värmetillskott (eller till och med inget alls) när det är som kallast ute, vilket ofta sammanfaller med de perioder när elsystemet är som mest belastat. Antar att detta är en orsak till att de inte omfattas av bidraget, om ett övergripande syfte nu är att förbättra situationen för elsystemet
Men samma problem gäller ju luft/vatten?
I stora delar av landet är det sällan så kallt att pumpen inte ger ett bidrag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men samma problem gäller ju luft/vatten?
I stora delar av landet är det sällan så kallt att pumpen inte ger ett bidrag.
Jo så är det ju, luft/vatten VP har samma "omvända verkningsgrad" gentemot ute-temperaturen. Kan ge som mest värme när det är som varmast ute, och ger minst värmetillskott när det är riktigt kallt ute. Dvs även där inte optimalt för elsystemet.

K Kluffe skrev:
Jo så är det ju, luft/vatten VP har samma "omvända verkningsgrad" gentemot ute-temperaturen. Kan ge som mest värme när det är som varmast ute, och ger minst värmetillskott när det är riktigt kallt ute. Dvs även där inte optimalt för elsystemet.
Jag har en Thermia Atria och den ger tillräcklig värme ner till -18 utan tillskott från elpatron fast då får den i princip hela tiden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F
K Kluffe skrev:
Luftvärmepumpar levererar minst värmetillskott (eller till och med inget alls) när det är som kallast ute, vilket ofta sammanfaller med de perioder när elsystemet är som mest belastat. Antar att detta är en orsak till att de inte omfattas av bidraget, om ett övergripande syfte nu är att förbättra situationen för elsystemet
Det har jag svårt att tro. Gäller ju oavsett pump. Dessutom funkar dom ner till -25 idag. I södra delarna av landet har vi minusgrader några enstaka dagar per år.

Att COP för en värmepump minskar i takt med att temperaturskillnaden mellan den varma- och den kalla sidan ökar är ju ren fysik, så det behöver vi ju förhoppningsvis inte debattera.

Att sen många moderna luftvärmepumpar kan fortsätta att ge något slags värmetillskott (utöver den tillförda eleffekten) även vid mkt låga utetemperaturer motsäger ju inte det faktum jag ville peka på: att elförbrukningen för ett hus värmt med luftvärmepump inte bara ökar linjärt vs "temperaturskillnaden mellan inne och ute" (såsom ungefärligt är fallet med en bergvärmepump) utan snarare tex kvadratiskt eller nåt vs samma temperaturskillnad. Vilket ju alltså är ngt man skulle vilja undvika om man aktivt försöker minska belastningen på elsystemet när det är hårt lastat vid låga utetemperaturer. Om nu detta varit en faktor när man bestämde sig för att undanta luftvärmepumpar från bidraget

• Gilla
Martin Lundmark och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Men varför ge stöd till dörrar och fönster då som ger betydligt mindre än en luftluft kontra eluppvärmt?
Jag håller med om det, men... jag undrar hur kasst isolerade dörrar och fönster man kan ha egentligen. Att byta bra enkelglas mot trippelglas lär göra noll, men från ett dåligt sprucket murket tvåglas till ett nytt professionellt installerat tvåglas påminner mig om den där gamla bilden med hinken och huset.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
piotrr piotrr skrev:
Jag håller med om det, men... jag undrar hur kasst isolerade dörrar och fönster man kan ha egentligen. Att byta bra enkelglas mot trippelglas lär göra noll, men från ett dåligt sprucket murket tvåglas till ett nytt professionellt installerat tvåglas påminner mig om den där gamla bilden med hinken och huset.
Det är stor mängder energi som kan sparas med nya fönster. Främst om de gamla är dragiga och ger ett kallt inneklimat så man måste dra på värmen extra. Men tyvärr är det dyrt så många avstår ändå tills det inte går längre.

K karlmb skrev:
Det är stor mängder energi som kan sparas med nya fönster. Främst om de gamla är dragiga och ger ett kallt inneklimat så man måste dra på värmen extra. Men tyvärr är det dyrt så många avstår ändå tills det inte går längre.
Räcker det inte att täta draget?

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bättre att renovera och täta fönstren.

useless useless skrev:
Räcker det inte att täta draget?
Jo, men vi som försökt börjar förr eller senare att drömma om att byta ut skiten från 60-talet. Det är nåt helt annat att få ett 90-tals fönster i nyskick gällande drag.

unki unki skrev:
Bättre att renovera och täta fönstren.
Pratar vi 1920 är jag med dig, men inte skiten som satts in efter 50-talet.

• Gilla
unki
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, men vi som försökt börjar förr eller senare att drömma om att byta ut skiten från 60-talet. Det är nåt helt annat att få ett 90-tals fönster i nyskick gällande drag.
Att sätta tätningslister är väl varken dyrt eller svårt? Däremot får man ju hålla lite koll så man inte sabbar husets ventilation.

useless useless skrev:
Att sätta tätningslister är väl varken dyrt eller svårt? Däremot får man ju hålla lite koll så man inte sabbar husets ventilation.
Nej det är lätt. Iaf i teorin. Men det blir sällan så tätt som ett modernt fönster. Dessutom har du behovet att täta även emellan rutorna, och sen måla om vart 10e år eller så på utsidan.

K karlmb skrev:
Nej det är lätt. Iaf i teorin. Men det blir sällan så tätt som ett modernt fönster. Dessutom har du behovet att täta även emellan rutorna, och sen måla om vart 10e år eller så på utsidan.
Många gamla hus med självdrag kräver att fönstren är lite otäta.

Rent generellt är luft en dålig energibärare, så även om det drar in en del kall luft behövs det inte mycket energi för att värma upp den. Så oftast för man sig själv en björntjänst om man tätar allt alltför ivrigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Många gamla hus med självdrag kräver att fönstren är lite otäta.

Rent generellt är luft en dålig energibärare, så även om det drar in en del kall luft behövs det inte mycket energi för att värma upp den. Så oftast för man sig själv en björntjänst om man tätar allt alltför ivrigt.
Självklart måste man ha ventilation. Men inte via otäta fönster utan via (helst termostat styrda) ventiler på ställen där man inte besväras av drag. Jag vet hur nordanvinden kyler ner ett helt rum när det är vinter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.