E
Hur stora är möjligheterna till att få ett helt nytt badrum fixat med kakel, klinkers och porslin fixat på ca en månad i Sthlmsområdet? ??? Vi ska flytta in i ett äldre hus nu i höst och behöver få badrummet fixat innan vi kan flytta in då det finns bara en toalett i huset, och naturligtvis då i just badrummet. Går det att få tag på en hantverkare öht i rimlig tid eller ska vi försöka överleva med någon form att primitivt utedass under tiden renoveringen pågår och flytta in iaf? :P

Önskar dig lycka till. Brukar vara runt 6-8 månaders väntetid hos de hantverkare som är bra. Skulle inte själv välja någon som har tid att komma med så kort varsel, om du nu mot förmodan skulle hitta en.

Fungerar toaletten hjälpligt? Ska ni ha bara en toalett även i fortsättningen? Annars skulle jag välja att fixa en annan toalett först, kanske i källaren, och sedan ta tag i den som behöver renoveras.

Men, som sagt: lycka till!

E
Var just det svaret jag var rädd för. Det finns ingen annan toalett i huset och inte heller någon källare. Den fungerar som det är men inte så mycket mer... :-/ Badrummet är i stort behov av att fixas och helst så snart som möjligt. Det kanske kan skjutas på men då kvarstår ändå problemet hur det ska fungera rent praktiskt den dagen det ska åtgärdas. ???

Du får nog tyvärr tänka om, effektiv byggtid när vi gjorde ett badrum var 6 veckor, men det var det snabbaste som gick med tanke på betonggolv som skulle brinna, etc.

Då hade vi beställt ombyggnaden månader i förväg.

En tillfällig lösning på toaproblemet kan ju vara en mulltoa, en snabb sökning på blocket gav 3 träffar på mulltoa för under 1000:-.

Du kan säkert sälja den på blocket igen när Din nya toa är klar.

fritidshusbyggare skrev:
Brukar vara runt 6-8 månaders väntetid hos de hantverkare som är bra. Skulle inte själv välja någon som har tid att komma med så kort varsel
dummaste jag har hört på länge.
Om en firma har bra med anställda och tid att få in ett jobb, måste den firman vara dålig för det?

Buddha skrev:
5-7 veckor är nog en rimlig tidsplan för en badrumsrenovering, och en medelstor firma borde kunna påbörja arbetet inom en månad.
Anledningen till den långa byggtiden beror dels på torktider, men framförallt på att det är många yrkesgrupper som skall in i projektet och glapp mellan dessa är ofrånkomligt.

Toalettproblemet löses bekvämast med en frystoa som kan hyras från t.ex. Cramo. Denna ansluts till ett eluttag och fryser avföringen vilket leder till att man slipper all lukt som t.ex. en mulltoa medför. Det går säkert att lösa även duschproblematiken med en hyrd duschkabin som kopplas in provisoriskt med flexibla slangar till vattnet -bara man kommer åt ett avlopp någonstans.
Nja beror lite på vart i sthlm man bor..jag letade firma för mitt badrum och ta mig fn alla firmor som pysslade med sånt hade lång väntetid..folk renoverar hej vilt och dom har massor med jobb att göra så inom en månad är nog att glömma, men va då man kan ju ha tur :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.