Hej
Avloppsslangen är gammal och plasten har blivit skör och spruckit så behöver byta den.
Har tagit loss panelen på baksidan och kan se hur den sitter fast och jag tror jag kan få loss den men det blir nog väldigt krångligt att få fast den nya. Finns det någon smidigare väg att gå?
Klämman den sitter fast med sitter lite gömt bakom vattenpumpen (?). Kan nästan noll om detta men har inte tummen helt mitt i handen, bara nästan.

Hittade en video för att lossa fronten men när jag tagit loss "taket" på tvättmaskinen, bälgen och där man klickar fast dörren till tvättmaskinen så ska det vara att "bara ta loss fronten". Min sitter dock som berget och verkar ha dessa vita på sidan. Ska de loss eller är det något annat jag ska göra?
Tacksam för hjälp.

• Närbild av sidan på en tvättmaskin med två vita delar märkta med blåa pilar, potentiellt fästen, i processen att ta bort fronten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vonSallad vonSallad skrev:
Hittade en video för att lossa fronten men när jag tagit loss "taket" på tvättmaskinen, bälgen och där man klickar fast dörren till tvättmaskinen så ska det vara att "bara ta loss fronten". Min sitter dock som berget och verkar ha dessa vita på sidan. Ska de loss eller är det något annat jag ska göra?
Tacksam för hjälp.
kanske skall lyfta fronten uppåt?

returen returen skrev:
kanske skall lyfta fronten uppåt?
Det är inte att den kärvar, den är fastmonterad på något mer ställe.

Okej. Uppdaterar här vartefter jag skruvar loss ifall någon annan behöver info någon gång eller om jag behöver in på framsidan av tvättmaskinen igen i framtiden och inte minns 😅

Framplåten är fastskruvad på fler ställen.
Först fick jag plocka loss displayen för att komma åt ett metallbleck som håller fast plåten på ovansidan.

Sedan har jag plockat bort plasten längst ner för att komma åt skruvar som håller fast plåten längst ner, så nu kan jag skjuva den upp-ner ca 1/4 cm men får fortfarande inte loss den. Äventyret fortsätter 😆

• Öppen tvättmaskin där frontplåten är delvis borttagen, visar inre komponenter som kablar och trumma samt borttagen display och plastdelar.
    Skapa konto
  • Framsidan på en tvättmaskin med borttagen plast- och metallplåt, skruvar synliga.
    Skapa konto
Plåten ska sen av nedåt på den här maskinen. Så nu är den äntligen loss!

• En delvis isärmonterad tvättmaskin med öppen frontplåt och verktyg på golvet intill.
    Skapa konto
Plåten ska sen av nedåt på den här maskinen. Så nu är den äntligen loss!
bra
egentligen skulle jag nog bytt pumpen samtidigt för de är väldigt osäkra och ljudliga, kostar nästan ingen ting
rätt kul (inte) att se dan här turkiska maskinen hängt med så länge nog en av de få som fortfarande rullar

returen returen skrev:
bra
egentligen skulle jag nog bytt pumpen samtidigt för de är väldigt osäkra och ljudliga, kostar nästan ingen ting
rätt kul (inte) att se dan här turkiska maskinen hängt med så länge nog en av de få som fortfarande rullar
Synd att jag läste detta efter att jag satt ihop allt igen, nu får jag säkert skruva loss allt en gång till för vattenpumpen om ett halvår då 😆

• Gilla
returen
  • Laddar…
Har satt ihop allt igen men tycker att det ser ut som att jag satt på gummibälgen (osäker på om namnet är rätt) fel. Det är som ett glapp mellan den och luckan.

• En närbild på en tvättmaskinslucka med en monterad gummibälg. Ett glapp syns mellan gummibälgen och maskinens lucka.
    Skapa konto
Synd att jag läste detta efter att jag satt ihop allt igen, nu får jag säkert skruva loss allt en gång till för vattenpumpen om ett halvår då 😆
men nu har du ju tränat så det går av sig själv nästa gång

returen returen skrev:
men nu har du ju tränat så det går av sig själv nästa gång
Haha, jo men så ska jag komma ihåg också 😆

Har satt ihop allt igen men tycker att det ser ut som att jag satt på gummibälgen (osäker på om namnet är rätt) fel. Det är som ett glapp mellan den och luckan.
fick du dit spännaren?
du skall inte ha glapp till glaset i alla fall

returen returen skrev:
fick du dit spännaren?
du skall inte ha glapp till glaset i alla fall
Ja, jag fick dit spännaren men något måste vara fel för detta lär läcka. Tar fler bilder efter lunchen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vet inte om några av dessa bilderna säger något men det är ett försök.

• Närbild av insidan av en tvättmaskins trumma.
    Skapa konto
  • Öppen lucka på en tvättmaskin av märket Cylinda, med synlig trumma.
    Skapa konto
Vet inte om några av dessa bilderna säger något men det är ett försök.
inte super fokus men ser juinte fel ut
gummit skall ju träs runt flänsen innan man sätter på ringen

och det går inte att se här om det är gjort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.