nombz skrev:
Tackar!
Faktum är att jag faktiskt kom på att jag skulle prova och nog kommer det luft ut kärlet. Det är trycksatt helt klart (kan ju mäta trycket också, men jag var nöjd med att märka att det i alla fall är "åt rätt håll").. Ventilen sitter dessutom nästan nederst så hade membranet i den varit paj så hade jag garanterat fått vatten istället.

Intressant nog så är det VÄLDIGT lite vatten man släpper ut för att sänka trycket från 2 ->1 bar. Det handlar om kanske 2 dl. Låter inte det lite konstigt?
Okej. Det fanns alltså luft. Men det verkar ändå som att det är nåt fel på luftkudden eftersom du skriver att det räcker med att släppa ut enbart 2 dl vätska för att sänka trycket hela 1 bar.

Prova tryck i mer luft i kärlet för att se vad som händer.

roke skrev:
Okej. Det fanns alltså luft. Men det verkar ändå som att det är nåt fel på luftkudden eftersom du skriver att det räcker med att släppa ut enbart 2 dl vätska för att sänka trycket hela 1 bar.

Prova tryck i mer luft i kärlet för att se vad som händer.
Det är ca en 1bar i, men jag antar det är så att radiatorvattnet är på ena sidan och luftkudden på andra, dvs trycket kommer vara samma på båda sidorna?

Jag tog och pumpade i från 1 till 2 bar och tömde sedan vatten ned till 1 bar. Behövde inte trycka i särskilt mycket luft (max 3 "tag" med pumpen, en sådan där stående sak man pumpar cykeln med). Undrar hur många liter (vid 1 bar) det skall vara i. Skall det vara hälften vatten och hälften luft i kärlet tro?

Verkar ju dock enkelt att få rätt förtryck. Bara öppna säkerhetsventilen och vänta tills det inte kommer mer vatten. Pumpa upp lufttrycket i expansionkärlet till 0,5bar (med ventilen öppen antagligen) och sedan fylla på vatten till rätt tryck.
Om jag fattar rätt.

Du måste släppa trycket på vattensidan innan du kontrollerar förtrycket i kärlet. Öppna säkerhetsventilen tills det inte kommer något vatten och mät lufttrycket. Skall vara ca 0,5 bar i en vanlig villa med 1-2 vån. Fyll på luft om det saknas, och stäng sedan säkerhetsventilen.

Edit: Du kom ju på det själv innan jag hann att posta :thumbup:

• Gilla
nombz
  • Laddar…
Ja, det stämmer,inne i expansionskärlet är luftkudden och radiatorvattnet åtskiljda av en gummiballong.
Inne i det röda expansionskärlet så finns det en (tom) gummiblåsa. Gummiblåsan hänger i mitten av kärlet och är helt ihoptryckt som ett russin. Det är insidan gummiblåsan som är anslutet till radiatorvattnet. Gummiblåsan är instängd i det röda plåthöljet. Det är det röda plåthöljet, som är förtryckt med luft (till 0,5 bar)
Det betyder att när trycket i radiatorvattnet av någon anledning stiger till 0,5 bar så börjar det orka tränga in i gummiblåsan. Gummiblåsan som är instängd i det förtryckta kärlet.

Prova gör som så här: Öppna säkventil och släpp ut radiatorvatten tills trycket på mätaren är nästan 0. Sen pumpar in luft i ventilen, Kanske har du en cykelpump eller kompressor som du kan använda?
Förmodligen kan du pumpa in rätt mycket luft innan tryckmätaren börjar stiga. Nu får kärlet en bra luftkudde som vattnet kan jobba mot.
Tryck in luft tills mätaren är typ 0,5 eller nåt sånt. (Egentligen ska kärlet vara helt åtskilt och bortkopplat från systemet när man gör detta men skit samma)
Fyll sedan på vatten tills tycket är 1 eller nåt sånt. Avvakta och se hur det beter sig.

Edit. Såg att du redan fått bra svar..

.

Redigerat:
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Oj, vad bra och snabb hjälp jag får här!

Jag hann faktiskt ut och fixa innan ditt inlägg Roke, Jag öppnade säkventilen (och ställde den i öppet läge). Kontrollerade förtrycket i kärlet (som var så när noll som något kan vara). Pumpade upp till runt 0,5 bar (den var många pumptag, kanske 15 = med många liter). Stängde säkventilen och fyllde på med vatten upp till 1 bar. Dvs ganska exakt som du skrev roke :)

Återkommer imorgon med hur det sett ut efter natten (hoppas ni klarar att sova trots spänningen? )!

Tack!

Ja, det var ju säkert bra att få rätt tryck/mängd luft i expansionskärlet men inte helt oväntat så hjälpte det inte. Trycket hade ökat inatt också.

Jag måste testa igen med att stänga av huvudkranen. Det känns inte möjligt att trycket ökar om det inte finns något inkommande vatten. (finns väl inget annat som är trycksatt?).

bara en tanke! Vi hade en 310P som fick hål mellan VVB och elementkretsen...

Haba_tsutt skrev:
bara en tanke! Vi hade en 310P som fick hål mellan VVB och elementkretsen...
Men då borde väl inte trycket öka om huvudkranen till huset är avstängd?

...jag tycker också att du har trial/error bort den möjligheten, men jag kan värmesidan för dåligt för att analysera det vidare.

Låt det bara vara och rör inget och avvakta så får du se vad som händer.
Säkerhetsventilen kan ju inte släppa ut vatten i evigheter (utan att något tillförs)
Tillslut sjunker väl trycket.

Jo, precis. Vanliga lagen om in/ut gäller ju. Och jag kan inte komma på något annat in än påfyllningsventilen eller att det är hål mellan tankarna. Men hål mellan tankarna känns lite "för tidigt". 10 år borde den klara. Och oavsett så borde avstängt vatten in stabilisera trycket då.

Jag låter det vara ett tag nu så får vi se vad som händer. Hur det än är så vet jag ju att expansionkärlet nu är ok och har rätt tryck. Det är ju bra oavsett.

Jag kommer ihåg att det var en del intressanta fenomen när man provtryckte hela golvslangen också. Kan ju vara samma sak här kanske. Återkommer om ett par dagar helt enkelt.

nombz skrev:
Jo, precis. Vanliga lagen om in/ut gäller ju. Och jag kan inte komma på något annat in än påfyllningsventilen eller att det är hål mellan tankarna. Men hål mellan tankarna känns lite "för tidigt". 10 år borde den klara. Och oavsett så borde avstängt vatten in stabilisera trycket då.

Jag låter det vara ett tag nu så får vi se vad som händer. Hur det än är så vet jag ju att expansionkärlet nu är ok och har rätt tryck. Det är ju bra oavsett.

Jag kommer ihåg att det var en del intressanta fenomen när man provtryckte hela golvslangen också. Kan ju vara samma sak här kanske. Återkommer om ett par dagar helt enkelt.
Vår Nibe310p höll i 9 år...

Avstängd vatten inatt gjorde att trycket inte ökade (tvärtemot vad jag såg tidigare, kanske hade jag inte fått igen kranen helt). När jag slog på så började det öka igen.
Så antingen "döden" för pumpen , dvs hål i VVB eller trasig påfyllnadsventil antar jag.
Om det var hål i VVB, borde inte trycket i radiatorslingan minska om jag stänger av tillvattnet till huset och öppnar varmvattenkranen max? Jag tycker att det borde tryckas ut vatten "åt andra hållet" då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.