78 910 läst · 160 svar
79k läst
160 svar
Nyrenoverat badrum, extremt dåligt hantverk!?
Det finns kanske någon anledning varför rören inte kan flyttas och då går de upp ur golvet. För att kringgå branschregler bygger man då upp en klack för att skydda rören. Så har de gjort på bilden men vad jag har hört rekommenderas upphöjningen ca 10 cm och det verkar det inte vara på bilden. Jag fick en klackuppbyggnad på mitt inkommande vatten i bostaden vid renovering. Att det sedan inte ser så fackmannamässigt utfört kan jag hålla med om.morbidhans skrev:
Du misstar dig nog på bilden för vad jag ser är det bara klinker och fog. Tror att det blir en synvilla med fogen så att det ser ut som en klack.slurppe99 skrev:Det finns kanske någon anledning varför rören inte kan flyttas och då går de upp ur golvet. För att kringgå branschregler bygger man då upp en klack för att skydda rören. Så har de gjort på bilden men vad jag har hört rekommenderas upphöjningen ca 10 cm och det verkar det inte vara på bilden. Jag fick en klackuppbyggnad på mitt inkommande vatten i bostaden vid renovering. Att det sedan inte ser så fackmannamässigt utfört kan jag hålla med om.
Men jag kan ha fel.
Och det värsta är att det ser nästan ut som att rören kommer upp i nedre hörnan på bild 3 dvs i våtzon 1.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Klack på 100mm, vad skulle det vara bra för när tröskeln börjar 20mm från brunn
Jag såg när ett gäng hantverkare skulle hjälpa en kompis att sätta upp ett 180 cm högt plank runt tomten. På f.m. blev de törstiga i solen och ölen kom fram. Vid lunch fortsatte de med öl och hans fru skickades att hämta mer på systemet. De avslutade med grillning och öl m.m.nino skrev:
Staketet blev inte ens rakt och började luta av tyngden. Året efter sattes det dit stöttor för att hålla det uppe.
Tillråga på det kom en av hantverkarna in i mitt hus när jag anlitade en firma. Hans kunskaper var därefter och de kunde inte läsa en lapp var olika golv skulle vara. De bröt sönder innetak och ersatte takskivor med annan färgskala etc. Varför jag avbröt bygget och skickade ut dem. Så även utan ev alkohol i kroppen så gjorde de inte ett bättre jobb.
Höjden på klacken är nog inte specifikt angiven men måttet för rör som kommer upp genom golv och är försett med skyddsrör ska ha tätskikt som är minst 40 mm så man kan ju anta att minsta höjd på tätskiktad klack är åtminstone 40 mm så färdighöjd inkl ev klinker och dyl bör ge ett slutresultat på ca 60 mm.AndersMalmgren skrev:
Men egentligen får man inte ens ha rören igenom golvet i bad och dusch men det brukar ju rendera i en avvikelse i kvalitetsdokumentet i de fall det inte går på annat sätt.
Redigerat:
Du har rätt det var en synvilla för mig när jag tittar närmare på bilden. Det finns ingen uppbyggnad.oceanis skrev:
Vilken tur att det inte var jag som satte kakel och fogade
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Tror de som gör reglerna att det finns osynliga barriären vid tröskeln som gör att vattnet inte rinner över vid tröskeln? 
Det är bara att ta in en besiktningsman. Nu har jag inte läst alla trådarna ,men jag hoppas att du fått höra det tidigare. Då är det en opartisk person med kundskap som gör en besiktining. Du får nog betala den men sen när jobbet är omgjort så får entrepenören betala besiktning. Hur ser det ut med förseningsvite enligt kontraktet?
Det är bara att instämma. Det är helt enkelt alldeles för många fel och skavanker.villmera skrev:Det är bara att ta in en besiktningsman. Nu har jag inte läst alla trådarna ,men jag hoppas att du fått höra det tidigare. Då är det en opartisk person med kundskap som gör en besiktining. Du får nog betala den men sen när jobbet är omgjort så får entrepenören betala besiktning. Hur ser det ut med förseningsvite enligt kontraktet?
Hej rasist,hur e lägetbyggizz skrev:min fråga är mest vem du anlita ????
luktar öststatare lång väg men jag kan ha fel men är det så tycker jag inte ett dugg synd om dej =)
skulle det bara vara en antydan till att den eller dom kom dår ifrån så hade dom inte kommit in bara om det var jag.
det är ovanligt att svenska hantverkare gör sånna generella fel men vanligt bland polska bönder eller var dom nu kom ifrån...