3 795 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Nyligen köpt en Vera Lite ...
Jag har just investerat i ett mycket modest hemautomationssystem - en Vera Lite och en Everspring HT814 fukt- och temperatursensor. Tänkte beskriva mina erfarenheter som egentligen kan beskrivas med ett ord: strul.
1) Jag installerar min Vera enligt medföljande broschyr utan problem. Reggar ett konto på cp.mios.com utan problem. När jag loggar in på kontrollpanelen ser jag att där redan finns en dimmer, jag förstår inte varför och bryr mig inte riktigt. När jag ska lägga till min Everspring-sensor följer jag instruktionerna, men det fungerar inte. Jag förstår inte varför och får ingen information om vad det kan bero på. Min sensor hittas inte av Veran oavsett vad jag gör. Jag ser på de blinkande lysdioderna att min Veran tycks kommunicera med sensorn. Jag googlar och googlar, provar att exkludera sensorn och inkludera den igen. Ingenting fungerar.
Tillslut tar jag bort den redan tillagda dimmern eftersom jag ändå inte har en sådan. Plötsligt fungerar det att lägga till min temperatursensor. Oklart varför.
2) I kontrollpanelen dyker det nu upp tre enheter, en för temperatur, en för fuktigheten och en för ... ja, för vad? Den heter "temperature humidity sensor" och jag förstår inte vad denna enhet gör och hittar ingen information heller.
3) Min sensor vägrar ge ifrån sig information. Jag förstår inte varför. Googlar en del och förstår sedan att den måste "wake up". Det kan ta ett dygn. Ett dygn år 2014?! Alternativet är att klicka på sensorn för att få den att vakna. Klicka? Hur då? Var? Provar att ta ur batterierna och sätta i dem igen, då börjar det hända saker på skärmen. Temperaturen och fuktigheten visas, men uppdateras väldigt sällan. Klickar lite bland inställningarna och ser att jag kan ställa in hur ofta enheten skall uppdateras. Gör det på temperaturenheten, men får bara till svar att enheten inte har konfigurerats, klickar på konfigurera nu men får bara ett "Unable to get any information from node". Förstår inte varför, och måste googla igen. Jaha, enheten är vaken tio minuter efter att batterierna sattes i. Drar ur batterierna och nu fungerar det att konfigurera, men inte att ändra uppdateringsfrekvensen, "Unable to get any information from node". Det går inte att konfigurera fuktenheten. Provar att konfigurera och att ändra uppdateringsfrekvensen på den tredje enheten vars funktion jag inte förstår. Här fungerar det plötsligt utmärkt. Är den den tredje enheten som styr de två andra? Jag vet inte. Det förstår jag inte heller. Har jag ändrat uppdateringsfrekvensen eller inte, jag vet inte, ingen bekräftelse ges. Ger upp och läser en bok istället.
3) Går in på tillverkarens sida getvera.com och klickar runt en del, ser att det även här finns möjlighet att nå sin Vera Lite. Försöker, det funkar inte med det redan reggade kontot. Förstår inte varför. Reggar ett nytt konto som kräver ett obegripligt svårt lösenord med "special characters". Jag når min Vera Lite. Får nu info om att det har kommit en ny firmware och en ny kontrollpanel (UI6), samt en fråga om jag vill installera. Ja, tänker jag, det kan inte bli sämre. Men det blir det. Den nya kontrollpanelen är ett skämt med usel funktion. Förstår ingenting, hur kan man släppa en så buggig version? Googlar och förstår att detta nya firmware är en beta som inte ska installeras. Jaha, varför erbjuder ni då mig att installera eländet? Och varför finns det två login på två olika ställen till samma Vera.
4) Försöker hitta ett sätt att återgå till mitt gamla firmware och den gamla kontrollpanelen. Hittar inget trots en del googlande. I ett desperat försök gör jag en factory reset på min Vera. Det enda som händer är att alla mina inställningar försvinner men firmware:n och kontrollpanelen är fortfarande den nya. Tillslut hittar jag en länk så att jag kan gå tillbaka till de gamla versionerna.
5) Försöker förstå kontrollpanelen som är minst sagt rörig och svårbegriplig trots att det uppenbart är version 5. Kollar lite på You Tube, här finns en del matnyttigt och tacksam bekräftelse om att "this is a bit confusing, I get a lot of mails regarding this".
6) Försöker förstå hur man ska få ut sina temperaturer i en log-fil. Finns tydligen ingen inbyggd funktionalitet för detta uppenbara önskemål. Tycks kräva en man med stort skägg, tjocka glasögon och gedigna datorkunskaper för att få detta att funka.
Tillslut tröttnar jag och blir irriterad. Sammantaget har jag väldigt svårt att förstå att man år 2014 erbjuder ett så struligt och svårförståeligt system som Vera. Användarvänligheten känns obefintlig och känslan är att man har blivit teleporterad 15 år tillbaks i tiden. Jag hade läst flera recensioner om att Vera var för ingenjörstypen som gillar att läsa manualer, men att det var såå struligt kunde jag omöjligt begripa.
1) Jag installerar min Vera enligt medföljande broschyr utan problem. Reggar ett konto på cp.mios.com utan problem. När jag loggar in på kontrollpanelen ser jag att där redan finns en dimmer, jag förstår inte varför och bryr mig inte riktigt. När jag ska lägga till min Everspring-sensor följer jag instruktionerna, men det fungerar inte. Jag förstår inte varför och får ingen information om vad det kan bero på. Min sensor hittas inte av Veran oavsett vad jag gör. Jag ser på de blinkande lysdioderna att min Veran tycks kommunicera med sensorn. Jag googlar och googlar, provar att exkludera sensorn och inkludera den igen. Ingenting fungerar.
Tillslut tar jag bort den redan tillagda dimmern eftersom jag ändå inte har en sådan. Plötsligt fungerar det att lägga till min temperatursensor. Oklart varför.
2) I kontrollpanelen dyker det nu upp tre enheter, en för temperatur, en för fuktigheten och en för ... ja, för vad? Den heter "temperature humidity sensor" och jag förstår inte vad denna enhet gör och hittar ingen information heller.
3) Min sensor vägrar ge ifrån sig information. Jag förstår inte varför. Googlar en del och förstår sedan att den måste "wake up". Det kan ta ett dygn. Ett dygn år 2014?! Alternativet är att klicka på sensorn för att få den att vakna. Klicka? Hur då? Var? Provar att ta ur batterierna och sätta i dem igen, då börjar det hända saker på skärmen. Temperaturen och fuktigheten visas, men uppdateras väldigt sällan. Klickar lite bland inställningarna och ser att jag kan ställa in hur ofta enheten skall uppdateras. Gör det på temperaturenheten, men får bara till svar att enheten inte har konfigurerats, klickar på konfigurera nu men får bara ett "Unable to get any information from node". Förstår inte varför, och måste googla igen. Jaha, enheten är vaken tio minuter efter att batterierna sattes i. Drar ur batterierna och nu fungerar det att konfigurera, men inte att ändra uppdateringsfrekvensen, "Unable to get any information from node". Det går inte att konfigurera fuktenheten. Provar att konfigurera och att ändra uppdateringsfrekvensen på den tredje enheten vars funktion jag inte förstår. Här fungerar det plötsligt utmärkt. Är den den tredje enheten som styr de två andra? Jag vet inte. Det förstår jag inte heller. Har jag ändrat uppdateringsfrekvensen eller inte, jag vet inte, ingen bekräftelse ges. Ger upp och läser en bok istället.
3) Går in på tillverkarens sida getvera.com och klickar runt en del, ser att det även här finns möjlighet att nå sin Vera Lite. Försöker, det funkar inte med det redan reggade kontot. Förstår inte varför. Reggar ett nytt konto som kräver ett obegripligt svårt lösenord med "special characters". Jag når min Vera Lite. Får nu info om att det har kommit en ny firmware och en ny kontrollpanel (UI6), samt en fråga om jag vill installera. Ja, tänker jag, det kan inte bli sämre. Men det blir det. Den nya kontrollpanelen är ett skämt med usel funktion. Förstår ingenting, hur kan man släppa en så buggig version? Googlar och förstår att detta nya firmware är en beta som inte ska installeras. Jaha, varför erbjuder ni då mig att installera eländet? Och varför finns det två login på två olika ställen till samma Vera.
4) Försöker hitta ett sätt att återgå till mitt gamla firmware och den gamla kontrollpanelen. Hittar inget trots en del googlande. I ett desperat försök gör jag en factory reset på min Vera. Det enda som händer är att alla mina inställningar försvinner men firmware:n och kontrollpanelen är fortfarande den nya. Tillslut hittar jag en länk så att jag kan gå tillbaka till de gamla versionerna.
5) Försöker förstå kontrollpanelen som är minst sagt rörig och svårbegriplig trots att det uppenbart är version 5. Kollar lite på You Tube, här finns en del matnyttigt och tacksam bekräftelse om att "this is a bit confusing, I get a lot of mails regarding this".
6) Försöker förstå hur man ska få ut sina temperaturer i en log-fil. Finns tydligen ingen inbyggd funktionalitet för detta uppenbara önskemål. Tycks kräva en man med stort skägg, tjocka glasögon och gedigna datorkunskaper för att få detta att funka.
Tillslut tröttnar jag och blir irriterad. Sammantaget har jag väldigt svårt att förstå att man år 2014 erbjuder ett så struligt och svårförståeligt system som Vera. Användarvänligheten känns obefintlig och känslan är att man har blivit teleporterad 15 år tillbaks i tiden. Jag hade läst flera recensioner om att Vera var för ingenjörstypen som gillar att läsa manualer, men att det var såå struligt kunde jag omöjligt begripa.
Redigerat:
Kan inte annat än hålla med dig, det känns som om vera är till för dom som tycker om och kan programmering.
Jag trodde nog det va en mer "färdig" produkt.
Det känns som om en HC2 är mer plug and play inte så mycket fippel för att få saker att fungera.
Synd att den är så dyr.
Jag trodde nog det va en mer "färdig" produkt.
Det känns som om en HC2 är mer plug and play inte så mycket fippel för att få saker att fungera.
Synd att den är så dyr.
Ny uppdatering: jag försöker få ut tiden när temperaturen och luftfuktigheten avlästes senast. Denna fullkomligt elementära uppgift tycks nästan omöjlig att få fram. Ställer en fråga på ett forum och får svar som får mig att häpna, det är uppenbart att detta är förenat med en hel del meckande, och att det är inte på något sätt är klart hur man skall göra.
Känner igen mig på den beskrivning du gör i första inlägget. Något som borde vara enkelt, intuitivt och snabbt genomfört tar lång tid pga den obefintliga dokumentationen. När man väl lyckats lägga till en enhet så fungerar den inte så som man trodde att den skulle göra. Tar bort enheten som egentligen visades som flera enheter och lägger till den igen och hoppas att det ska fungera. Frustrerande!
MEN när det är på plats och man har googlat och läst forumtrådar börjar man förstå det (o)logiska i systemet. Vid min uppstart saknade jag "Z-wave for Dummies"-inspirerade instruktioner, det hade sparat mycket tid.
Här på forumet finns många hjälpsamma som jag känner stor tacksamhet till. Söker man på forumet kommer man till ett par stora trådar där det diskuteras flera saker samtidigt. Denna trådlängd gör det både svårt och tidsödande att följa.
Önskar mig kortare trådar med tydliga rubriker som bara behandlar ett problem eller en fråga. För det här med hemautomation är kul!
MEN när det är på plats och man har googlat och läst forumtrådar börjar man förstå det (o)logiska i systemet. Vid min uppstart saknade jag "Z-wave for Dummies"-inspirerade instruktioner, det hade sparat mycket tid.
Här på forumet finns många hjälpsamma som jag känner stor tacksamhet till. Söker man på forumet kommer man till ett par stora trådar där det diskuteras flera saker samtidigt. Denna trådlängd gör det både svårt och tidsödande att följa.
Önskar mig kortare trådar med tydliga rubriker som bara behandlar ett problem eller en fråga. För det här med hemautomation är kul!
Här är min feed-back;
1. Du måste ha fått en burk som någon har labbat med. Det ska inte vara någonting konfat från fabrik.
2. Det är tre paneler för Evespring; en "moder" med batteristatus, en luftfuktighet (rf) samt en temperatur. Det är modern du skall konfigurera (detta gäller alla zwave devices, försöker man konfa ett barn, så får man smisk).
Om panelen heter något i stil med 'e1' så är det ett barn, och skall alltså normalt inte konfas.
3. Fick du inte med någon manual med everspring:en? Den har en timme som default på sleep, inte ett dygn. Detta eftersom att det är en batteridriven manick, så vill man spara på såsen. Därför vaknar batteridrivna noder bara då och då, och Vera (eller annar controller) måste således vänta på detta uppvaknande, eller på att du trycker på en knapp på enheten i fråga.
3. Du har max otur, getvera är mycket riktigt vägen till det nya upplägget som har varit upp några veckor nu. Hur hamnade du där? Det är dom nya burkarna som använder denna.
För övrigt skall du veta att Evervspring manualen är en av dom bästa vad gäller zwave-enheter, bara så att du vet.
Dock är batteridrivna noder ofta bökiga, som du kanske har läst.
Det finns en supportfunktion inbyggt i Vera, använd den, eller fråga här eller på veras forum, det finns gott om hjälpsamma människor där.
1. Du måste ha fått en burk som någon har labbat med. Det ska inte vara någonting konfat från fabrik.
2. Det är tre paneler för Evespring; en "moder" med batteristatus, en luftfuktighet (rf) samt en temperatur. Det är modern du skall konfigurera (detta gäller alla zwave devices, försöker man konfa ett barn, så får man smisk).
Om panelen heter något i stil med 'e1' så är det ett barn, och skall alltså normalt inte konfas.
3. Fick du inte med någon manual med everspring:en? Den har en timme som default på sleep, inte ett dygn. Detta eftersom att det är en batteridriven manick, så vill man spara på såsen. Därför vaknar batteridrivna noder bara då och då, och Vera (eller annar controller) måste således vänta på detta uppvaknande, eller på att du trycker på en knapp på enheten i fråga.
3. Du har max otur, getvera är mycket riktigt vägen till det nya upplägget som har varit upp några veckor nu. Hur hamnade du där? Det är dom nya burkarna som använder denna.
För övrigt skall du veta att Evervspring manualen är en av dom bästa vad gäller zwave-enheter, bara så att du vet.
Det finns en supportfunktion inbyggt i Vera, använd den, eller fråga här eller på veras forum, det finns gott om hjälpsamma människor där.
Den skickar (beroende på hur du ställt in den) när tempen eller rf ändras över din inställda gräns. Annars (om ingedera har ändrats, skickar den bara data en gång per timme (defaultvärde).AndreasElin skrev:Ny uppdatering: jag försöker få ut tiden när temperaturen och luftfuktigheten avlästes senast. Denna fullkomligt elementära uppgift tycks nästan omöjlig att få fram. Ställer en fråga på ett forum och får svar som får mig att häpna, det är uppenbart att detta är förenat med en hel del meckande, och att det är inte på något sätt är klart hur man skall göra.
Är det relevant att veta när den skickade det senaste värdet så blir det lite meckande, ja. Du kan se den senaste kommunikation som ett timestamp under advanced fliken 'LastWakeup', men det betyder inte nödvändigtvis att det var temp/rf den mottog då, utan kan även vara zwave relaterad kommunikation.
Om man vänder på frågeställningen; varför vill du veta detta, dvs vad är syftet att veta tiden?
Du skulle kunna använda DataMine pluginen för att få reda på temperaturen ändrar sig över tid, men jag är inte säker på att du kommer att se när enheten rapporterar data (om inte data ändrar sig såklart).
Jo, jag misstänker det. Men oavsett om detta är fallet, så skall inte enheten vägra lägga till nya enheter bara för att gamla tillagda enheter inte längre finns.vespaman skrev:
Jo, det förstår jag eventuellt nu. Men allvarligt, varför finns då konfigureringsmöjligheter för ungarna? Det är väl helt uppenbart att jag försöker ställa in temperaturavläsningsfrekvensen på temperaturenheten?! Om det finns en moderenhet och två barn, så borde väl barnen ligga under modern med en tydlig markering, nu ser alla tre helt likvärdiga ut. Det är som upplagt för missförstånd.vespaman skrev:
Absolut fick jag en manual. Men allvarligt, oavsett vad som står i den så går det mesta här i världen igång bara man kopplar in det. Det var därför jag blev så förvånad. Ett vettigt system skall vara uppbyggt så att det mest basala fungerar utan instruktioner, det mer avancerade ska man kunna läsa sig till.vespaman skrev:3. Fick du inte med någon manual med everspring:en? Den har en timme som default på sleep, inte ett dygn. Detta eftersom att det är en batteridriven manick, så vill man spara på såsen. Därför vaknar batteridrivna noder bara då och då, och Vera (eller annar controller) måste således vänta på detta uppvaknande, eller på att du trycker på en knapp på enheten i fråga.
Det är väl högst normalt att gå till tillverkarens hemsida och kika? En annan anledning var att jag tyckte det var lite udda att ha en loginsida som heter cp.mios.com och som minst sagt ser lite old school ut. Och när jag tittar under Products på getvera.com finns där inga nya burkar utan bara Vera 3 och Vera Lite.vespaman skrev:
Läs den meningen igen så kanske du förstår varför jag tycker detta system är struligt.vespaman skrev:
Allt här i världen innehåller en tidsuppgift, dina mail, ditt kontoutdrag, mjölkpaketet, brödpåsen, din dagstidning och så vidare. Jag kunde bara inte förstå att tidsuppgiften inte ingick som någon sorts basal funktion. Men egentligen är svaret på din fråga att jag försökte ställa in hur ofta systemet skulle läsa av sensorn, men fick bara en massa felmeddelanden. Det var helt omöjligt att förstå om ändringen hade gått igenom eller inte. Och jag vet fortfarande inte hur ofta systemet läser av min sensor, jag ser bara att värdena ändras. Jag vet inte om min app på min android visar nya eller gamla värden.vespaman skrev:
Det lutar mer och mer åt att jag byter ut min Vera mot en Zipabox. Det jag hann se av Micasaverdes nya UI6 var att det var samma sak fast i ny glassig kostym. Det var lite bättre, men fortfarande förvirrande.
Redigerat:
Nä, självklart inte. Svårt att veta vad som hänt, dock.AndreasElin skrev:
Jag vet inte varför, men jag gissar att det är för att man programmatiskt skall kunna se all objekten utifrån samma sätt. Men absolut - man tycker ju att dom kunde ha gråat ur alla fält i barnen.AndreasElin skrev:Jo, det förstår jag eventuellt nu. Men allvarligt, varför finns då konfigureringsmöjligheter för ungarna? Det är väl helt uppenbart att jag försöker ställa in temperaturavläsningsfrekvensen på temperaturenheten?! Om det finns en moderenhet och två barn, så borde väl barnen ligga under modern med en tydlig markering, nu ser alla tre helt likvärdiga ut. Det är som upplagt för missförstånd.
Dock är barnen egna noder, och kan ibland både editeras och flyttas till olika rum.
Just batterienheter *är* många gånger bökigare att få igång. När man har installerat några sådana så lär man sig att detta är fallet - man skall trippelklicka, man ska dubbelklicka, eller ibland enkelklicka, många gånger får man tok-klicka, typ få vansinnesutbrott.AndreasElin skrev:Absolut fick jag en manual. Men allvarligt, oavsett vad som står i den så går det mesta här i världen igång bara man kopplar in det. Det var därför jag blev så förvånad. Ett vettigt system skall vara uppbyggt så att det mest basala fungerar utan instruktioner, det mer avancerade ska man kunna läsa sig till.
Nä, men det säger jag ju inte heller. Försökte bara ge lite info om vad som finns tillgänglig..AndreasElin skrev:
Jag tror att du tänker fel; det är inte Veran som läser av Everspring, det är Everspring som rapporterar till Vera.AndreasElin skrev:Allt här i världen innehåller en tidsuppgift, dina mail, ditt kontoutdrag, mjölkpaketet, brödpåsen, din dagstidning och så vidare. Jag kunde bara inte förstå att tidsuppgiften inte ingick som någon sorts basal funktion. Men egentligen är svaret på din fråga att jag försökte ställa in hur ofta systemet skulle läsa av sensorn, men fick bara en massa felmeddelanden. Det var helt omöjligt att förstå om ändringen hade gått igenom eller inte. Och jag vet fortfarande inte hur ofta systemet läser av min sensor, jag ser bara att värdena ändras. Jag vet inte om min app på min android visar nya eller gamla värden.
Everspring gör detta antingen när temp eller RF har ändrats mer än hysteresen som du ställt in på Everspring, eller alternativt, så rapporterar den oavsett ändring eller ej, en gång i timmen, om du inte ändrat den tiden. Däremellan sover noden.
Därför är det ofta inte meningsfult att polla en batterinod, utan man brukar kunna låta defaulten vara som den är. Vill man ha flera uppdateringar, så skall man istället programmera in i noden att den ska skicka oftare. Fast, bäst är att låta batterinoder som kan göra detta, att skicka ändringar.
Det är ochså därför Vera (och andra kontrollers) inte kan konfigurera batterinoder hur som helst - dom sover, och svarar inte på tilltal, varför Vera måste vänta tills noden har vaknat igen, innan den kan skicka ner den nya konfigurationen.
Vissa noder är såpass osmarta, att dom inte kan fatta att dom ska skicka förändringar, och då måste man dels be dom skicka upp information "i onödan" och dels be kontrollern att polla med samma frekvens. Fast det drar dels musten ur batterinoder, och lastar även ner zwave nätet i onödan.
Jag tror inte man ska hoppas på för mycket från UI6, den versionen är en mellanversion, där dom använder delar av trynet från UI5, men med en ny Backend som jag förstår saken rätt. UI7, som skall komma i April (Fan tro't), ska dock ha städat bort UI5/6 helt och hållet.AndreasElin skrev:
Sen om det är bättre, det vete17. Jag tyckte UI4 var bättre än UI5 på ytan. Dock sägs det att UI6 är snabbare.
Slutligen, hemautomation är inte moget ännu. Thats it. Men det har hänt sjukt mycket de senaste 5 åren. Jag tror att det tar många år innan vi alla är nöjda.
Men då måste jag fråga varför man överhuvudtaget kan ändra pollningsintervallet på modern och ungarna om det ändå in fungerar så? Och dessutom, om det är sensorn som rapporterar när den känner för det, då är väl en tidsuppgift om när detta skedde väldigt bra? Om Veran går ned, då ser jag det ju, men om min Everspring tröttnar på att skicka data av någon anledning, då ser jag det inte.vespaman skrev:Jag tror att du tänker fel; det är inte Veran som läser av Everspring, det är Everspring som rapporterar till Vera.Everspring gör detta antingen när temp eller RF har ändrats mer än hysteresen som du ställt in på Everspring, eller alternativt, så rapporterar den oavsett ändring eller ej, en gång i timmen, om du inte ändrat den tiden. Däremellan sover noden. Därför är det ofta inte meningsfult att polla en batterinod, utan man brukar kunna låta defaulten vara som den är. Vill man ha flera uppdateringar, så skall man istället programmera in i noden att den ska skicka oftare. Fast, bäst är att låta batterinoder som kan göra detta, att skicka ändringar.
Intressant. Var kan jag läsa mer om detta?vespaman skrev:
Men frågan är om Zipabox är "lättare", min handlare sa att så var det inte, men accepterade välvilligt att byta min Vera Lite till en Zipabox.vespaman skrev:
Pollningen kan vara bra att ha, om enheten inte själv rapporterar sin status.
Exempel:
En nod vaknar upp varje timme.
Samma nod skickar inte några statusmeddelanden om tex tempändring (nu pratar vi inte Everspring).
Här måste man ställa in kontrollern att polla, eftersom den inte får någon realtidsdata från noden. Ställer man nu in tex 10 minuters poll, så kommer kontrollern att prova att polla var tionde minut, men inte få något svar förrän noden vaknar inom en timme, utan man lastar bara ner nätet i onödan (och som nybörjare fattar man inte varför det inte funkar).
Jag tror att kontrollerns pollförfrågan sparas i zwave nätet, om jag inte minns fel, så när noden väl vaknar så är det någon granne till noden som säger att kontrollern vill ha temperaturstatus.
Således, om man vill ha tio minters pollning på sådan nod, måste man även programmera noden, att den skall vakna upp var 10:e minut. Det käkar batteri kan jag lova.
Samma sak gäller noder som inte är batterinoder, men dom har normalt inte någon sleep, eller bara någon/några sekunders sleep. Där får kontrollern svar "direkt" mao.
Vill man ha koll på tiden, så är det faktiskt enklast (och förmodligen mer intressant) att installera DataMine loggnignsplugin. Då ser man över tiden hur tempen/fuktigheten ändras på ett grafiskt och åskådligt sätt.
Zipabox är förhoppningsvis lättare. Alla kontrollers har sina relativt stora nackdelar, säkert även den...
Exempel:
En nod vaknar upp varje timme.
Samma nod skickar inte några statusmeddelanden om tex tempändring (nu pratar vi inte Everspring).
Här måste man ställa in kontrollern att polla, eftersom den inte får någon realtidsdata från noden. Ställer man nu in tex 10 minuters poll, så kommer kontrollern att prova att polla var tionde minut, men inte få något svar förrän noden vaknar inom en timme, utan man lastar bara ner nätet i onödan (och som nybörjare fattar man inte varför det inte funkar).
Jag tror att kontrollerns pollförfrågan sparas i zwave nätet, om jag inte minns fel, så när noden väl vaknar så är det någon granne till noden som säger att kontrollern vill ha temperaturstatus.
Således, om man vill ha tio minters pollning på sådan nod, måste man även programmera noden, att den skall vakna upp var 10:e minut. Det käkar batteri kan jag lova.
Samma sak gäller noder som inte är batterinoder, men dom har normalt inte någon sleep, eller bara någon/några sekunders sleep. Där får kontrollern svar "direkt" mao.
Vill man ha koll på tiden, så är det faktiskt enklast (och förmodligen mer intressant) att installera DataMine loggnignsplugin. Då ser man över tiden hur tempen/fuktigheten ändras på ett grafiskt och åskådligt sätt.
Zipabox är förhoppningsvis lättare. Alla kontrollers har sina relativt stora nackdelar, säkert även den...
Efter en hel del funderande och väldigt mycket tandagnisslan över Veran har jag ändå bestämt mig för att behålla den. Skälet är att den är billig, har ett mycket levande forum och därmed också en förmodat stor kundgrupp. Jag tror att man i längden inte kan ha ett så dåligt användargränssnitt (för nybörjare) och därför hoppas jag på att UI7 blir ett lyft.
Jag övervägde ju att byta den mot en Zipabox, men efter att läst en del om buggar så bestämde jag mig ändå för att avstå då Zipato är ett nytt företag med därmed osäker framtid.
Så tänker jag. Risken är ändå överhängande att pengarna för Veran hamnar på det så kallade blåskontot.
Jag övervägde ju att byta den mot en Zipabox, men efter att läst en del om buggar så bestämde jag mig ändå för att avstå då Zipato är ett nytt företag med därmed osäker framtid.
Så tänker jag. Risken är ändå överhängande att pengarna för Veran hamnar på det så kallade blåskontot.
Två saker som jag kan säga: När UI7 kommer, kommer du inte längre att vara en nybörjare..
Sen ska man inte vara bergsäker på att det är såpass mycket bättre... Däremot, som du säger så är användarskaran störst, och ett vänligt forum och användbara plugins.
Kan du bara hålla tålamodet i schack, så kommer det att gå bra. Ett råd är att adda plugins och nya scener lite pö om pö, så att du får lite känsla för vad det är som strular om saker och ting inte beter sig som du tänkt dig.
Vera är inte billigast, inte vackrast, inte snabbast men det är ännu så länge mest utbyggbar.
Kan du bara hålla tålamodet i schack, så kommer det att gå bra. Ett råd är att adda plugins och nya scener lite pö om pö, så att du får lite känsla för vad det är som strular om saker och ting inte beter sig som du tänkt dig.
Vera är inte billigast, inte vackrast, inte snabbast men det är ännu så länge mest utbyggbar.
Men ändå ... efter att meckat runt i några dagar konstaterar jag att inget har gått smärtfritt. Inget har fungerat som det borde, verkligen ingenting, har varit tvungen att googla på nästan varenda sak jag har gjort. Det har inte fungerat alls, sedan börjar det fungera, det har varit mycket "press reload a few times", sätt i USB-stickan innan du installerar inte tvärtom, installera om, och hela tiden obegriplig information.
Jag skulle inte rekommendera Vera till någon utan tålamod och rejäl datorvana. Känns som Veran fortfarande befinner sig i någon sorts pre-alfa-version.
Jag skulle inte rekommendera Vera till någon utan tålamod och rejäl datorvana. Känns som Veran fortfarande befinner sig i någon sorts pre-alfa-version.
Klicka här för att svara