En fuktmätning av virket hade varit bra för en okulär besiktning av ytmögel är ingen garanti för framtida problem. Inbyggnad av de vanligaste träsorter skall inte överstiga en fuktkvot på 17%, och har trä legat i kontakt med vatten en längre tid finns det risk att fuktkvoten överstiger detta värde. Hoppas att det blir bra, ingen mening att oroa i onödan men tänkte att det ändå kan vara bra att veta.M Mo786 skrev:
Tycker också det är lite missledande förklaring. Står inget att man kan lägga plåttak över. Jag ska försöka ringa tillverkarna och fråga specifikt om mitt fall. Skulle den inte vara rekommenderad med min lutning och plåttak över så lägger jag ett lager takpapp av rekommenderad typ över denna. Nu har jag ändå chansen att göra det när jag ändå inte lagt takplåten än.Rickard. skrev:
Det dom skrivit där är minsta lutningen med ett rekommenderat yttertak på, eller ungefär så i alla fall vilket är ganska missledande. Somsagt är yam2000 ett sämre material än dom andra och det blir definitivt inte tätare, dessutom rekommenderas inte Yam2000 Under något plåttak.
Första meningen på punkt 3 under YAM skvallrar lite om tätheten, att stryka på asfalt är tveksam lösning men hjälper kanske lite i vissa fall.
Håller med, ska mäta detJ J_K_H skrev:En fuktmätning av virket hade varit bra för en okulär besiktning av ytmögel är ingen garanti för framtida problem. Inbyggnad av de vanligaste träsorter skall inte överstiga en fuktkvot på 17%, och har trä legat i kontakt med vatten en längre tid finns det risk att fuktkvoten överstiger detta värde. Hoppas att det blir bra, ingen mening att oroa i onödan men tänkte att det ändå kan vara bra att veta.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Vad ska du ha för plåttak?M Mo786 skrev:Tycker också det är lite missledande förklaring. Står inget att man kan lägga plåttak över. Jag ska försöka ringa tillverkarna och fråga specifikt om mitt fall. Skulle den inte vara rekommenderad med min lutning och plåttak över så lägger jag ett lager takpapp av rekommenderad typ över denna. Nu har jag ändå chansen att göra det när jag ändå inte lagt takplåten än.
Det visade sig att YAM 2000 inte är godkänd alls och K-rauta hade gjort fel att skicka den till mig då jag hade sagt att jag vill ha till plantakplåt. Hur som helst har de löst det professionellt och stått för nya takpapp och jag fick riva den gamla och lägga nytt, vilket blev Mataki Haloten Steel. Tack alla för era kommentar och tips!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Har dom stått för hela kostnaden/mellanskillnaden så är det väldigt imponerande, haloten steel är ungefär 3 gånger dyrare.M Mo786 skrev:Det visade sig att YAM 2000 inte är godkänd alls och K-rauta hade gjort fel att skicka den till mig då jag hade sagt att jag vill ha till plantakplåt. Hur som helst har de löst det professionellt och stått för nya takpapp och jag fick riva den gamla och lägga nytt, vilket blev Mataki Haloten Steel. Tack alla för era kommentar och tips!
Klicka här för att svara