I och med en vattenskada i vardagsrummet har en byggfirma som försäkringsbolaget anlitat lagt ett nytt parkettgolv och bytt ut snickerier längs golvet i samband med det.
Nu när det har gått några månader så har jag märkt att det har uppstått glipor mellan parketten och snickeriet där golvet har belastats med tyngd (vid bord, soffan, etc). Där det är som värst är glipan ca 5mm.
Jag börjar nu oroa mig för att golvet inte har lagts på rätt sätt. Någon här som vet vad det kan bero på?
 
  • Glipa mellan parkettgolv och vit fotlist i ett hörn med ben av trästol i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan parkettgolv och fotlisten i ett hörn av vardagsrummet, intill bordets ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt parkettgolv med synlig glipa vid fotlisten under ett TV-bord i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med glipa vid vit fotlist nära ett möbelben, tecken på potentiell felaktig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad finns det under parketten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad finns det under parketten?
Det var betong när de tog upp det gamla golvet. Vet inte om de la på något innan de la det nya golvet.
 
Har nog inte lagt golvet heltplany sista biten. Den har nog fjädrat emot. Sen vid sockellistning har dom inte pressat ner. Sen vid möblering så sätter sig sista golvremsan mot vägg och du får glipa, Eventuellt. Antar att det bara är i längdriktningen på golvet?
 
Lätta på sockeln och pressa ned den och spika den på plats igen, det löser nog de värsta gliporna.
 
Klassiskt problem när man använder underlags foam, inga problem. Bara att ta loss sockeln och spika på nytt!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fick nu följande svar från företaget:

”Golvet ligger på ett betongunderlag med en plastfoam med frigolitkulor i. Betongen är stilla, medan plastfoamen ger efter för golvet. Det är för att att det inte ska bildas klapperljud under golvet, men också för att golvet ska kunna röra på sig både i höjd och sidled när det sväller under sommaren.
Kort och gott, när vädret blir fuktigare under sommaren och hösten kommer golvet svälla och täppa igen de gliporna.”

Tycker dock att det är konstigt att golvet bara har sjunkit på de ställen där det har belastats med tyngd..?
De sa också att man inte ska trycka ner golvet när man sätter fast sockeln..?
Någon expert här som kan ge några inputs?
 
Z zsimpey skrev:
Har nog inte lagt golvet heltplany sista biten. Den har nog fjädrat emot. Sen vid sockellistning har dom inte pressat ner. Sen vid möblering så sätter sig sista golvremsan mot vägg och du får glipa, Eventuellt. Antar att det bara är i längdriktningen på golvet?
Det är tyvärr inte bara på längdriktningen...
 
Är nog foamen som gett sig. Man ska inte pressa ner sockeln så att man låser golvet så det stämmer.
 
Klart sockeln skall pressas ner mot golvet, men det får ju såklart ske med måtta. Som ovan skrivet lossa sockeln och tryck ner den så blir det bra.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Kommer inte lägga med foam igen, alla våra laminatgolv pajar på utsatta ställen efter några år. Trägolv/parkett håller naturligtvis bättre, men ett stumt underlag är väl att föredra, kanske XPS-underlag funkar bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.