I och med en vattenskada i vardagsrummet har en byggfirma som försäkringsbolaget anlitat lagt ett nytt parkettgolv och bytt ut snickerier längs golvet i samband med det.
Nu när det har gått några månader så har jag märkt att det har uppstått glipor mellan parketten och snickeriet där golvet har belastats med tyngd (vid bord, soffan, etc). Där det är som värst är glipan ca 5mm.
Jag börjar nu oroa mig för att golvet inte har lagts på rätt sätt. Någon här som vet vad det kan bero på?
Nu när det har gått några månader så har jag märkt att det har uppstått glipor mellan parketten och snickeriet där golvet har belastats med tyngd (vid bord, soffan, etc). Där det är som värst är glipan ca 5mm.
Jag börjar nu oroa mig för att golvet inte har lagts på rätt sätt. Någon här som vet vad det kan bero på?
Har nog inte lagt golvet heltplany sista biten. Den har nog fjädrat emot. Sen vid sockellistning har dom inte pressat ner. Sen vid möblering så sätter sig sista golvremsan mot vägg och du får glipa, Eventuellt. Antar att det bara är i längdriktningen på golvet?
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Klassiskt problem när man använder underlags foam, inga problem. Bara att ta loss sockeln och spika på nytt!
Fick nu följande svar från företaget:
”Golvet ligger på ett betongunderlag med en plastfoam med frigolitkulor i. Betongen är stilla, medan plastfoamen ger efter för golvet. Det är för att att det inte ska bildas klapperljud under golvet, men också för att golvet ska kunna röra på sig både i höjd och sidled när det sväller under sommaren.
Kort och gott, när vädret blir fuktigare under sommaren och hösten kommer golvet svälla och täppa igen de gliporna.”
Tycker dock att det är konstigt att golvet bara har sjunkit på de ställen där det har belastats med tyngd..?
De sa också att man inte ska trycka ner golvet när man sätter fast sockeln..?
Någon expert här som kan ge några inputs?
”Golvet ligger på ett betongunderlag med en plastfoam med frigolitkulor i. Betongen är stilla, medan plastfoamen ger efter för golvet. Det är för att att det inte ska bildas klapperljud under golvet, men också för att golvet ska kunna röra på sig både i höjd och sidled när det sväller under sommaren.
Kort och gott, när vädret blir fuktigare under sommaren och hösten kommer golvet svälla och täppa igen de gliporna.”
Tycker dock att det är konstigt att golvet bara har sjunkit på de ställen där det har belastats med tyngd..?
De sa också att man inte ska trycka ner golvet när man sätter fast sockeln..?
Någon expert här som kan ge några inputs?
Det är tyvärr inte bara på längdriktningen...Z zsimpey skrev:
Kommer inte lägga med foam igen, alla våra laminatgolv pajar på utsatta ställen efter några år. Trägolv/parkett håller naturligtvis bättre, men ett stumt underlag är väl att föredra, kanske XPS-underlag funkar bättre.
Klicka här för att svara



