4 421 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bästa golvskyddet vid nylagd och nylackad fiskbensparkett?
Verktygstokig
· 77 inlägg
Vi har nyligen lagt fiskbensparkett och det lackades för drygt två veckor sedan. Nu vill vi skydda det så gott det går under kommande renovering. Vi ska måla och det ska platsbyggas lite möbler. Golvläggaren tycker att en mjukmatta, floor cover, är det som är bäst för golvet medan snickaren vill skydda med masonit för att inte vi inte ska orsaka skada om något verktyg åker i golvet när vi utför eget arbete. Det är nämligen min specialitet att tappa saker på golvet. Eftersom jag får lite olika bud vänder jag mig nu till er för att höra vad ni anser vara det bästa golvskyddet för en hobbysnickare som har tummen mitt i handen.
Har lagt+lackat 2 fiskpensparketter senaste 4 åren. Med efterföljande renovering+målning på det.T Tummenmittihanden80 skrev:Vi har nyligen lagt fiskbensparkett och det lackades för drygt två veckor sedan. Nu vill vi skydda det så gott det går under kommande renovering. Vi ska måla och det ska platsbyggas lite möbler. Golvläggaren tycker att en mjukmatta, floor cover, är det som är bäst för golvet medan snickaren vill skydda med masonit för att inte vi inte ska orsaka skada om något verktyg åker i golvet när vi utför eget arbete. Det är nämligen min specialitet att tappa saker på golvet. Eftersom jag får lite olika bud vänder jag mig nu till er för att höra vad ni anser vara det bästa golvskyddet för en hobbysnickare som har tummen mitt i handen.
Båda gångerna papp/mjölkpapp och sen masonitskivor på det. Funkat kanon och ingen åverkan på golven trots tunga verktyg som använts ovanpå (och förmodligen tappats).
Verktygstokig
· 77 inlägg
Tusen tack för ditt svar! Då kör vi på samma. Hur länge är det ok att låta det ligga så tror du?S Smarteus skrev:
Första gången låg det på i nästan 8-9 veckor.T Tummenmittihanden80 skrev:
Andra gången typ 6 veckor.
Första gången så la golvkillarna på det till och med dagen efter sista lagret lack, hade torkat 24h. Så då var jag lite orolig. Men dom menade att det inte var nån fara. Och det visade sig stämma.
Så har ditt lackats för 2 veckor sedan och torkat så länge så är det nog ingen fara alls.
Verktygstokig
· 77 inlägg
Har haft lite otur med detta golvet så vi vill helst slippa om det igen, men nu känner jag mig trygg. Om de lagt på efter 24h hade jag också varit lite oroligS Smarteus skrev:Första gången låg det på i nästan 8-9 veckor.
Andra gången typ 6 veckor.
Första gången så la golvkillarna på det till och med dagen efter sista lagret lack, hade torkat 24h. Så då var jag lite orolig. Men dom menade att det inte var nån fara. Och det visade sig stämma.
Så har ditt lackats för 2 veckor sedan och torkat så länge så är det nog ingen fara alls.
Klicka här för att svara