Hus från -63, oisolerad platta på mark, omdränerad för 15 år sedan. Jag har precis bilat bort gammal klinker från golvet i gästtoaletten på bottenvåningen, en del fix satt kvar medan annan satt rejält så att ytskiktet på golvet följde med. Jag tyckte att betongen under såg lite mörk ut men vi har aldrig haft fuktproblem tidigare så jag reflekterade inte så mycket över det.
Renoveringsbehov i badrum, gamla kakel och rör synliga, slitna ytor, slitet golv, ofärdig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden har jag nyligen primat ytan så färgskiftningarna är till synes starka. Jag flytspacklade sedan med snabbspackel, rann ut fint och såg bra ut.
Översvämmat utrymme med vatten, skadade väggar och rör, tecken på renoveringsarbete eller vattenskada.
Skapa konto

Efter att jag lagt ut några plattor för att passa mönster och sedan låtit dem ligga kvar på golvet i nåt dygn. När jag lyfte upp dem så var det fuktigt under ett par av dem, mest notabelt i närheten av avloppet.
Ett hörn av ett rum med betonggolv, rörmokarverktyg, PVC-rör, våta fläckar och delvis utsatt grundmur.
Skapa konto

Min fråga är: är detta naturligt och kommer från bottenplattan, är det ett potentiellt läckage någonstans eller är det helt enkelt spacklet som torkar ur? Fläckarna ser ju ut att matcha de ytor där ytlagret släppt och där det således finns ett tjockare lager av spackel.
Några tankar?

Oisolerad platta kan ju innehålla fukt normalt, så länge det kan andas så är det ingen fara. Du har väl flytspackel som tål fukt i alla fall?

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det mest sannolika är ändå att det är fukt från flytspacklet som hindrats från att dunsta pga plattorna. Det skulle väl teoretiskt sett kunna komma underifrån också. Men det låter osannolikt att det skulle visa sig så fort.
Avvakta några timmar, och se om det försvinner. Gör det så, kan du nog räkna med att det berodde på plattorna.

• Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! 🌟 Det var mitt antagande också, då går jag vidare med klinkers.

Oavsett om fläckarna beror på fukt från flytspacklet bör flytskacklet vara avsedd att lägga på platta med tillskjutande fukt. En oisolerad platta på mark får antas hålla kontakt med 100 % RF.

Sidofråga: Vad ska kopplas till avloppsröret i gjutjärn? Vinkel känns lite udda för WC-stol?

• Gilla
Dan M
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Oavsett om fläckarna beror på fukt från flytspacklet bör flytskacklet vara avsedd att lägga på platta med tillskjutande fukt. En oisolerad platta på mark får antas hålla kontakt med 100 % RF.

Sidofråga: Vad ska kopplas till avloppsröret i gjutjärn? Vinkel känns lite udda för WC-stol?
Börja nu inte komma med fler svar. Nu har ju mitt svar, utsetts som "bästa svar". Så nu kan det vara nog med svar, så inte TS ändrar sig😅.

• Haha
  • Gilla
lassab999 och 5 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Probau Snabb från Bauhaus, https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=baf12f68-604e-41b3-ac5b-59162f9e7605. Den enda referensen till fukt jag hittar är "Riktvärdet 90 % RF i konstruktionen bör sättas som övre gräns för avjämningsarbete" i anslutning till stycket om hur länge en getingkonstruktion ska torka innan avjämning. Jag har tidigare använt samma massa i ett närliggande utrymme utan problem.
Centano Centano skrev:
Ett toalettstol ansluten till en grov avloppsrör i ett kaklat badrum.
Skapa konto

"Nämen - hej på dig, 60-talet!"

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Vattenskadestabil = tål fukt.

• Älska
Dan M
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vattenskadestabil = tål fukt.
Tack! 🌟

D Dan M skrev:
"Nämen - hej på dig, 60-talet!"
Jaha ja, en sådan rackare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.