Fairlane Fairlane skrev:
Är det en advokat eller en jurist?
Att häva ett köp är inte lätt så jag tror en advokat kommer avråda. Det är dock möjligt att hen väljer att driva det, antingen för att hen skiter i utfall och får sina pengar ändå eller också för att hen vet något som vi inte vet. Vi vet ju inte så mycket faktiskt.

Vi vet inte vem som anlitat besiktningsmannen, köpare eller säljare.

Vi vet inte om det står något om riskkonstruktion i besiktningsprotokollet.

Vi vet inget om säljaren haft koll på detta problem eller inte.

Det verkar dock som att du tyvärr inte satt dig in i dina skyldigheter vid köp av hus utan utgått ifrån att alla ska hjälpa dig med allt.

Du har inte svarat på ett antal frågor du fått i tråden, utan ignorerar de. Jag rekommenderar dig att vara väldigt tydlig med din advokat/jurist så hen kan agera på bästa sätt.
Tack för hjälpen bästa just nu är att gå hänga sig själv 6mille bortkastade pengar.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Ni har köpt en fastighet som är en uppenbar riskkonstruktion. Det innebär i praktiken att man bör undersöka extra noga. Vid en sådan fördjupad undersökning hade ni upptäckt de problem som ni nu noterar efter köp. Era chanser som köpare att driva att detta är ett fel som säljaren ska ersätta (dolt fel) är marginella. Möjligheten att häva köpet är ännu lägre. Så kontrollera noga med den jurist /advokat ni anlitar på vilken grund ni kan ställa krav. Det finns tyvärr jurister som driver hopplösa fall som ju ger intäkter.

• Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
N
J Jayward skrev:
Tack för hjälpen bästa just nu är att gå hänga sig själv 6mille bortkastade pengar.
Måla nu inte fan på väggen. Ni köpte huset för att ni tyckte om det. Ring först Anticimex imorgon och hör vad de säger.

River du ut allt organiskt ur källaren och tvättar med något som dödar möglet försvinner troligen lukten.

• Gilla
  • Älska
Svensson 1500 och 65 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så du menar att jag skall behöva punga ut minst 300k för att fixa detta?
Nej, det är grejer som du skulle kollat upp innan du köpte huset. Man kan inte inreda en källare utan att fixa dom punkterna, görs inte det kommer fukt vara ett problem. Mögellukt vänjer man sig vid så syns det inte så är det inte konstigt att före detta ägaren inte vetat om det.

Du får nog räkna med över en halv mille om du ska fixa våtutrymmena i källaren också.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Säljaren kan säkert ha ljugit men sannolikheten är minst lika stor att de inte själva kände de om de bott där länge speciellt om de var äldre personer. Att besiktningsmannen inte kände lukten är mer konstigt. Men kan lukta olika beroende på väder etc hur mycket som tar sig in i huset, nu när de är rivet tror jag det blir svårt att bevisa att de uppsåtligen missat att nämna det. Oavsett en riskkonstruktion som ni borde budgeterat för, men som även borde stått tydligt i besiktningsprotokollet. Men dumt av er att inte göra egen besiktning, men kostar huset bara 6 mille kanske man inte bryr sig. Kontakta säljarna och anticimex och kräv ersättning, nekar dem så släpp det och gå vidare. Försöka häva köpet kommer bara var bortkastad tid.

• Gilla
  • Älska
zetamamman och 9 till
  • Laddar…
J
J Jayward skrev:
Du sa ju nyss 300.000kr, är det är redan uppe i 6Mkr?

• Gilla
  • Haha
Gavialen och 8 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Du sa ju nyss 300.000kr, är det är redan uppe i 6Mkr?
Det var vad han trodde det skulle kosta att fixa problemet, vilket förmodligen inte räcker.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Nej, det är grejer som du skulle kollat upp innan du köpte huset. Man kan inte inreda en källare t inte så är det inte konstigt att före detta ägaren inte vetat om det.

Du får nog räkna med över en halv mille om du ska fixa våtutrymmena i källaren också.
6 Mkr tyder på att det är runt Sthm för ett äldre hus med en het marknad.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Känns som säljaren kört med typ ozon generator för ta bort lukt, funkar någon vecka... Inte en chans de inte vetat om det...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Fadai och 19 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
6mille bortkastade pengar.
Var det budgivning tyckte uppenbarligen någon annan också att huset var värt ungefär så mycket, så är det bara en illa hanterad groventré det rör sig om kan du nog låta repet ligga.

Det må vara att huset kanske inte var ett kap, men så jäkla dyr läxa behöver det nog inte bli.

• Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Man tolkar uppenbarligen besiktningsprotokollet väldigt olika.
Jag läser att källaren är i dåligt skick och bör renoveras. Det finns fuktgenomslag.
Sista punkten tolkar jag som att den inte är bättre eller sämre än ovanstående, dvs bör renoveras.

Tyvärr.

• Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jayward skrev:
Så är det inte och det var inte heller min avsikt att trycka ner dig eller såra dig. Om jag gjorde det ber jag om ursäkt. Det var bara ett allmänt råd att dels vara öppen för att du kanske faktiskt åker på en ekonomisk smäll och dels att du måste berätta allt för advokaten/juristen.

Vill du ha hjälp här så måste du vara tydlig med vad som hänt, vem som sagt vad, vad som finns dokumenterat etc. Det har du inte varit, så våra råd kan vara helt fel om vi har fel bild. Det är såklart helt ok, om du inte vill vara tydlig med oss, men jag rekommenderar dig att vara tydlig med din advokat/jurist.

• Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag läser att källaren är i dåligt skick och bör renoveras. Det finns fuktgenomslag.
Sista punkten tolkar jag som att den inte är bättre eller sämre än ovanstående, dvs bör renoveras.

Tyvärr.
Varför visar besiktningsprotokollet en "bättre" källarvägg och på bilderna som TS bifogat är det rå källarvågg?

Om man är intresserad av ett liknande hus av detta skick enligt besiktningsprotokoll där hus säljs på dagen ( het marknad). Hur ska en egen besiktningsman kunna utföra en annan besiktning än den som redan har gjorts?

• Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Lider med dig TS, det är jättejobbigt men det är lite så det fungera med att äga ett hus.

Det kostar en jäkla massa pengar.
En inredd källare är alltid skit OM det inte har gjorts på rätt sätt.

Ta många djupa andetag, ring Anticimex.
Riv ut allt i källaren, be kompisar om hjälp så river ni allt på en helg.

Måste det vara en inredd källare?
Är huset dränerat?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:

Tyvärr.
det är där möglet finns

möglet visade sig

• Bild på en del av ett dokument med texten "Källarplan / Groventré" och en bockad ruta med texten "Inget övrigt att notera".
  • Textdokument om källarplan med markerat område där mögel upptäckts, med texten "Inget övrigt att notera.
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.