BirgitS
J wslimazzz skrev:
Varför skulle anticimex bjuda på dolda fel om dom inte såg felet från början?
Anticimex bjuder inte på något, de tar betalt för både besiktning och försäkring.
Vad skrev de om källaren i besiktningsprotokollet?

Tillägg:
Om de inte har skrivit att det är en riskkonstruktion eller liknande så skulle det kunna gå på deras ansvarsförsäkring.

• Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
S
J wslimazzz skrev:
Så du menar att jag skall behöva punga ut minst 300k för att fixa detta?
ja det är precis så det är. Du köpte den mest kända riskkonstruktionen som finns. ingenting att ens fundera över.

• Gilla
  • Ledsen
Bernt Ö97 och 16 till
  • Laddar…
Här är besiktingen

• Vägg i renoveringsfas med synliga saltutslag och fuktskador i ett källarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Langos och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
J wslimazzz skrev:
Här är besiktingen
För Källarplan/Förråd/Verkstad hänvisas till ett annat ställe. Vad står det där?

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Dolda fel är extremt svårt att få igenom. Det betyder inte "fel jag inte kan se med blotta ögat" det betyder "fel jag omöjligt skulle kunna kontrollera på något rimligt sett".

Det här är välkänd risk som ni tyvärr skulle kollat efter. Du har ingen chans här.

Och dolda fel försäkring är bara att om det finns dolda fel så behöver inte säljaren bry sig för det ska gå genom Anticimex i det här fallet.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Dolda fel är extremt svårt att få igenom. Det betyder inte "fel jag inte kan se med blotta ögat" det betyder "fel jag omöjligt skulle kunna kontrollera på något rimligt sett".

Det här är välkänd risk som ni tyvärr skulle kollat efter. Du har ingen chans här.

Och dolda fel försäkring är bara att om det finns dolda fel så behöver inte säljaren bry sig för det ska gå genom Anticimex i det här fallet.
Och om anticimex inte väljer att ta ansvar för detta och jag som köpare har väl rätt och få veta från säljaren att det fanns mögel där?

• Gilla
  • Haha
Baboobas och 6 till
  • Laddar…
Har säljaren skrivit ett dokument där det står att det inte var någon konstig lukt? Då KANSKE du har något att jobba vidare på.

Allt hamnar på vad din undersökningsplikt är och du har inte undersökt tillräckligt. Tyvärr.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Har säljaren skrivit ett dokument där det står att det inte var någon konstig lukt? Då KANSKE du har något att jobba vidare på.

Allt hamnar på vad din undersökningsplikt är och du har inte undersökt tillräckligt. Tyvärr.
Så du menar att jag blev lurad?

• Gilla
  • Haha
tomas123 och 4 till
  • Laddar…
J wslimazzz skrev:
Så du menar att jag blev lurad?
Nja. Förmodligen försökte säljaren göra allt för att dölja detta ja. Men du skulle också ha undersökt lite bättre förmodligen. Det är en stor risk med trä i källare.

• Gilla
Zaneta och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
J wslimazzz skrev:
Och om anticimex inte väljer att ta ansvar för detta och jag som köpare har väl rätt och få veta från säljaren att det fanns mögel där?
Vad har Anticimex skrivit för Källarplan?
Det finns ju uppenbarligen något mer än den bit som du redan har laddat upp.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
J wslimazzz skrev:
Här är besiktingen
Ser din källare ut som besiktningsprotokoll, källare under renovering?

Har källaren renoverats inför försäljning?

• Gilla
Marcus0321 och 2 till
  • Laddar…
N
Enligt besiktningsprotokollet är delar av källaren råkällare och utan uppreglade väggar/golv. Står det inget om de uppreglade väggarna? Samtidigt står det ”Vid framtida återställning bör fuktsäkerhet alternativ användas”. De skriver även att det finns fuktgenomslag. Jag tror att det blir svårt att hävda dolda fel med en sådan formulering. Ring Anticimex imorgon. De är de enda som kan svara. Oavsett bör allt organiskt material rivas ut.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har Anticimex skrivit för Källarplan?
Det finns ju uppenbarligen något mer än den bit som du redan har laddat upp.
Hänvisas det inte bara till de två sektionerna direkt under den texten?

Klart TS ska försöka och ta upp detta. Det borde ju vara känt för säljaren men om det håller juridiskt vet jag ej.

• Gilla
senap och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaston12 skrev:
Hänvisas det inte bara till de två sektionerna direkt under den texten?

Klart TS ska försöka och ta upp detta. Det borde ju vara känt för säljaren men om det håller juridiskt vet jag ej.
Jag har för mig i andra protokoll som folk har laddat upp i forumet att det ofta förekommer ett avsnitt som t.ex. tar upp källarplanet generellt och att det där då kan stå om syllar och liknande. Det vi har fått se hittills är ju bara sånt som gäller vissa specifika rum i källaren och inte om grunden etc.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N
Efter att tittat på protokollet en gång till har jag kommit fram att det finns fyra (4) utrymmen i källaren. Ett duschrum med tvättstuga, en verkstad, ett allrum och en groventré. Vilket rum har du börjat riva i?

Det enda utrymmet som Anticimex inte anmärker på är groventrén. Om det är där möglet finns kanske du kan hävda dolt fel. I de andra tre rummen finns det anmärkande kring fukt och då lär det bli svårt att hävda dolt fel.

• Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.