281 511 läst ·
689 svar
282k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Anticimex bjuder inte på något, de tar betalt för både besiktning och försäkring.J wslimazzz skrev:
Vad skrev de om källaren i besiktningsprotokollet?
Tillägg:
Om de inte har skrivit att det är en riskkonstruktion eller liknande så skulle det kunna gå på deras ansvarsförsäkring.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Dolda fel är extremt svårt att få igenom. Det betyder inte "fel jag inte kan se med blotta ögat" det betyder "fel jag omöjligt skulle kunna kontrollera på något rimligt sett".
Det här är välkänd risk som ni tyvärr skulle kollat efter. Du har ingen chans här.
Och dolda fel försäkring är bara att om det finns dolda fel så behöver inte säljaren bry sig för det ska gå genom Anticimex i det här fallet.
Det här är välkänd risk som ni tyvärr skulle kollat efter. Du har ingen chans här.
Och dolda fel försäkring är bara att om det finns dolda fel så behöver inte säljaren bry sig för det ska gå genom Anticimex i det här fallet.
Och om anticimex inte väljer att ta ansvar för detta och jag som köpare har väl rätt och få veta från säljaren att det fanns mögel där?D Droynas skrev:Dolda fel är extremt svårt att få igenom. Det betyder inte "fel jag inte kan se med blotta ögat" det betyder "fel jag omöjligt skulle kunna kontrollera på något rimligt sett".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Enligt besiktningsprotokollet är delar av källaren råkällare och utan uppreglade väggar/golv. Står det inget om de uppreglade väggarna? Samtidigt står det ”Vid framtida återställning bör fuktsäkerhet alternativ användas”. De skriver även att det finns fuktgenomslag. Jag tror att det blir svårt att hävda dolda fel med en sådan formulering. Ring Anticimex imorgon. De är de enda som kan svara. Oavsett bör allt organiskt material rivas ut.
Hänvisas det inte bara till de två sektionerna direkt under den texten?BirgitS skrev:
Klart TS ska försöka och ta upp detta. Det borde ju vara känt för säljaren men om det håller juridiskt vet jag ej.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Jag har för mig i andra protokoll som folk har laddat upp i forumet att det ofta förekommer ett avsnitt som t.ex. tar upp källarplanet generellt och att det där då kan stå om syllar och liknande. Det vi har fått se hittills är ju bara sånt som gäller vissa specifika rum i källaren och inte om grunden etc.G gaston12 skrev:
Efter att tittat på protokollet en gång till har jag kommit fram att det finns fyra (4) utrymmen i källaren. Ett duschrum med tvättstuga, en verkstad, ett allrum och en groventré. Vilket rum har du börjat riva i?
Det enda utrymmet som Anticimex inte anmärker på är groventrén. Om det är där möglet finns kanske du kan hävda dolt fel. I de andra tre rummen finns det anmärkande kring fukt och då lär det bli svårt att hävda dolt fel.
Det enda utrymmet som Anticimex inte anmärker på är groventrén. Om det är där möglet finns kanske du kan hävda dolt fel. I de andra tre rummen finns det anmärkande kring fukt och då lär det bli svårt att hävda dolt fel.