281 511 läst ·
689 svar
282k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
Jag tycker absolut inte besiktningsprotokollet visar en bättre vägg.S Srixon skrev:Varför visar besiktningsprotokollet en "bättre" källarvägg och på bilderna som TS bifogat är det rå källarvågg?
Om man är intresserad av ett liknande hus av detta skick enligt besiktningsprotokoll där hus säljs på dagen ( het marknad). Hur ska en egen besiktningsman kunna utföra en annan besiktning än den som redan har gjorts?
Var ser du det? Det är en rå cementstensvägg med tydliga fuktgenomslag vilket man även skriver i klartext.
Jag vet hur det känns att hitta mögel och svamp i nyköpt hus. Har gjort den resan själv.
Känner tom igen de vita väggarna med terracottafärg bakom listerna....huva vilka rysningar det ger i kroppen. Jag började riva i skiten 98 och är fortfarande inte färdig med huset. Minns när jag ringde försäkringsbolaget och undrade om de ville vara med och betala "skadan" på mitt hus.
"Svamp är ingen skada, det är naturen som tar tillbaks huset" sa de. Tack å hej.
Problemet ligger inte i allrummet utan groventren och hallen.B Bjober skrev:Jag tycker absolut inte besiktningsprotokollet visar en bättre vägg.
Var ser du det? Det är en rå cementstensvägg med tydliga fuktgenomslag vilket man även skriver i klartext.
Jag vet hur det känns att hitta mögel och svamp i nyköpt hus. Har gjort den resan själv.
Känner tom igen de vita väggarna med terracottafärg bakom listerna....huva vilka rysningar det ger i kroppen. Jag började riva i skiten 98 och är fortfarande inte färdig med huset. Minns när jag ringde försäkringsbolaget och undrade om de ville vara med och betala "skadan" på mitt hus.
"Svamp är ingen skada, det är naturen som tar tillbaks huset" sa de. Tack å hej.
Är källaren klassad som boyta eller biyta?
Vad hade ni tänkt att använda utrymmet till?
Jag hade bara rivit ut de klädda väggarna och återställt källaren så som den var tänkt från början.
Vad hade ni tänkt att använda utrymmet till?
Jag hade bara rivit ut de klädda väggarna och återställt källaren så som den var tänkt från början.
Problemet är att du inte har något avtal med Anticimex, eller ? Du måste stämma säljarna som i sin tur får eller inte får ut på sin försäkring.J Jayward skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Nej, men vi har inte heller skin in the game som du har, så lite lättare för oss att se kallare på frågan. Det behöver förstås inte vara rätt för det, men de flesta verkar tycka att du inte riktigt ser din del i ansvaret för det hela.J Jayward skrev:
Vad gäller besiktningsprotokollet ser i alla fall inte jag någon del som bara heter ”källare”, även om det hänvisas till ett sådant avsnitt. Finns inte det, eller har du bara inte visat det? Saknas det eller är tomt kan jag hålla med om att avsnittet om entrén är bristfälligt, men då för att den som anlitats för att göra besiktningen inte gjort den bra nog, inte för att det är ett dolt fel.
Så mögel är inte dold fel?Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men vi har inte heller skin in the game som du har, så lite lättare för oss att se kallare på frågan. Det behöver förstås inte vara rätt för det, men de flesta verkar tycka att du inte riktigt ser din del i ansvaret för det hela.
Vad gäller besiktningsprotokollet ser i alla fall inte jag någon del som bara heter ”källare”, även om det hänvisas till ett sådant avsnitt. Finns inte det, eller har du bara inte visat det? Saknas det eller är tomt kan jag hålla med om att avsnittet om entrén är bristfälligt, men då för att den som anlitats för att göra besiktningen inte gjort den bra nog, inte för att det är ett dolt fel.
Går inte att svara varken ja eller nej på den frågan.J Jayward skrev:
Är huset 1 år gammalt byggt högt uppe på en kulle utan källare med en väl genomgången besiktning så är nog svaret JA det är ett dolt fel.
Är huset ett 70 tals hus med källare i en dalgång och en halvdan besiktning med svepande uttalanden om fukt i källaren och text om riskkonstruktion mest troligt ett NEJ.