Hur diskuterade ni med varandra för att komma fram till den slutliga lösningen?
Frågade du om man inte kan göra på något annat sätt?
Mätte du någonting mot den befintliga eldstaden innan beställningen gjordes?

Självklart monterar man inte helisolerade rör i bostadsutrymmet. Lika självklart som att man inte har oisolerade rör. HALVisolerat är det som gäller.

Väljer man skorsten från NVI så slipper man synlig övergång till helisolerat i bjälklaget. Med Premodul blir det som på jojjes bild i övergången, men man kan förstås anpassa det så att man bara har övergången synlig, ingen helisolerad.

150mm avser invändigt mått på rökröret. Utvändigt är halvisolerad 22cm ungefär, det är vad du har på din första bild antar jag.

Redigerat:
Demmpa skrev:
Du har fått exakt det du har beställt, varken mer eller mindre.
Nja, jag har inte lyckats läsa mig till att TS beställt helisolerad skorsten direkt från kaminen.
Om h*n inte uttryckligen gjort det så anser jag att montören gjort fel. Praxis är att montera halvisolerat rör första metern (eller upp till tak/mellanbjälklag), det är även detta förfarande som brukar beskrivas i monteringsanvisningarna.

Det där ser ju helknasigt ur, ingen vettig kamininstallatör kan väl utföra detta utan att själv reagera på utseendet?

Det står väl att man har återanvänt befintlig skorsten?

Jo, fast som jag fattade det så har firman gjort en ny omsvepning på den befintliga skorstenen. Om inget sagts innan om hur denna omsvepning så förstår jag att TS är missnöjd med utförandet enligt bilden.

Nu vet vi inte hur stor den föra eldstaden var och i vilka proportioner det var mellan eldstad och skorsten.

Enligt TS så avtalades det (bara) om nytt omsvep (runt befintlig skorsten), det avtalades inte om utbyte av isoleringen runt rökröret och ny omsvepning.

När man gör beställningar så bör/måste man som beställare precisera in i minsta detalj för att få exakt det man vill ha. Det gäller att diskutera fram beställningen ihop med leverantören/utföraren.

• Gilla
OS1
  • Laddar…
Ok, så den bastard vi ser på bilderna kanske faktiskt ÄR halvisolerad då..... om ursprungligt rör var 19-20cm så blir det ju sådär....

Vi pratade på telefon och sen var jag in på deras firma och vi kollade på kaminen. Som jag förstod det då skulle rökröret kapas och kopplas från 150mm till 125mm eftersom det var olika på befintlig och den som skulle installeras. Något snack om 300mm's rör som skulle ta upp halva rummet var det aldrig.

Sen att man ska behöva precisera in i minsta detalj, det existerar inte. Isf skulle man vid varenda hantverk behöva ha en rad där det står "Jobbet får inte bli fult som stryk." Låter lite konstigt? Tar du hem en tapetserare och han hänger tapeter som blir skrynkliga, jävliga och urtvättade så fyller de ju fortfarande sin funktion i form av ytskikt. Sen att det ser för jävligt ut eftersom man inte hade skrivit in något annat i avtalet... Nej.. Fan heller!

Snacket nu från montör/leverantör är följande. Han har begärt 18000kr för utfört jobb.Nu vill han ha 23150kr för att det inte ska se ut som skit. Notera att jag köpt kaminen separat och det inte är inräknat i det där.

Hans bästa försvar hittills är "Möjligen påverkar den smala foten på er kamin att ert rökrör ser stort ut"

Redigerat:
Vad som framgår är att det verkar vara det gamla cortenröret som återanvänts vilket tom kan ha svetsade 60 mm distanser och i värsta fall beklätt med ett 300 mm spirorör. Ett nytt rör hade ,åtminstone här i området, blivit betydligt billigare än de 18000:- och då hade du fått ett utseende som det på conturabilden. Det går att kapa ytterbeklädnaden ca 80 cm från tak ,flytta upp bottendelen som skyler isoleringen, ev kapa bort ev distansjärn och måla röret men som ett nytt blir det inte.

exerg skrev:
Vad som framgår är att det verkar vara det gamla cortenröret som återanvänts vilket tom kan ha svetsade 60 mm distanser och i värsta fall beklätt med ett 300 mm spirorör. Ett nytt rör hade ,åtminstone här i området, blivit betydligt billigare än de 18000:- och då hade du fått ett utseende som det på conturabilden. Det går att kapa ytterbeklädnaden ca 80 cm från tak ,flytta upp bottendelen som skyler isoleringen, ev kapa bort ev distansjärn och måla röret men som ett nytt blir det inte.
Jo börjar förstå att man är lurad när han själv och två andra jag pratat med nu ger mig offertpriser på en helt ny skorsten inkl demontering av den gamla för pris under det jag fått för att göra den här skitlösningen.

Förstår jag rätt har skorstenstillverkaren premodul (till Contura) endast 2 alternativ på diametern.
http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf

Tekniska data och rekommendationer

• Invändig diameter är 150 mm vilket ger en tvärsnittsarea
på 177 cm².

• Fullisolerade skorstenmoduler har ytterdiametern
280 mm och har klassificeringskoden:
T450-N1-D-Vm-L50080-G (50)

Halvisolerade skorstensmoduler har ytterdiametern
226 mm och har klassificeringskoden:
T450-N1-D-Vm-L50080-G (75)
Nån som vet om det ens tillåtet ur brandsäkerhetssynvinkel att endast ha ett oisolerat rökrör på 150mm?

Jo, visst får du ha ett oisolerat rökrör men det får inte vara i närheten (tror det är 50cm gräns) till brännbart material.

Vi har oisolerat rökrör på ca en meter innan den går in genom en murad vägg, i "väggen" blir det helisolerat.

uneasy skrev:
Hans bästa försvar hittills är "Möjligen påverkar den smala foten på er kamin att ert rökrör ser stort ut"
Den mannen bör snarast byta bransch, om han inte kan se att det ser ut som f*n oavsett om foten så skulle vara lika bred som hela kaminen!

• Gilla
uneasy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.