11 773 läst ·
74 svar
12k läst
74 svar
Nyinstallation Viadrus 10D
Där sa du något klokt trillat.
Det har jag hört någon gång förut.
Jag kommer ha en tekniktank som jag ska koppla in pannan på. Därifrån ska jag sedan koppla in två slavtankar i serie som är på vardera 1800 liter. Äsch. Jag ska rita en skiss så får vi se vad det blir för kommentarer.
Jag återkommer.
Det har jag hört någon gång förut.
Jag kommer ha en tekniktank som jag ska koppla in pannan på. Därifrån ska jag sedan koppla in två slavtankar i serie som är på vardera 1800 liter. Äsch. Jag ska rita en skiss så får vi se vad det blir för kommentarer.
Jag återkommer.
Så här har jag tänkt mig installationen. Ursäkta hastverket i paint men det är ju lite sent.
sedan ska tekniktanken vara navet i installationen o funka ungefär så här
Det tillkommer ju ventiler o expansionskärl men principen blir nog så där tror jag.
Tekniktanken är på ca 300 liter och är ca 130 cm hög.
Slavtankarna är på 1800 liter och är ca 2 m höga
Jag tänkte ställa tekniktanken på ett stativ som är ca 30 cm högt.
Hur högt ska jag då ställa pannan? Spelar det någon roll om den står 50 cm eller 10 cm över golvet ur cirkulationssynpunkt?
Jag ska göra en bättre skiss på cad imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sedan ska tekniktanken vara navet i installationen o funka ungefär så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tillkommer ju ventiler o expansionskärl men principen blir nog så där tror jag.
Tekniktanken är på ca 300 liter och är ca 130 cm hög.
Slavtankarna är på 1800 liter och är ca 2 m höga
Jag tänkte ställa tekniktanken på ett stativ som är ca 30 cm högt.
Hur högt ska jag då ställa pannan? Spelar det någon roll om den står 50 cm eller 10 cm över golvet ur cirkulationssynpunkt?
Jag ska göra en bättre skiss på cad imorgon.
Du bereder varmvatten i tekniktanken med slingor. Isåfall hade jag satt den minst lika högt som slavtankarna så att värmen kan komma över till den från slavarna. Nog enklare att parallellkoppla slavarna.
Tekniktanken lika högt eller högre än slavarna, så får du det varmaste vattnet i den..
Varför seriekoppling? Det kommer nog bara att ge dig huvudbry..
Hur långt har du mellan slav och tekniktank, eftersom du har en kulvertpump till dem?
Tekniktanken högst och parallellkoppla dem, sedan isolerar du dom med minst 20 cm på sidorna
och 40cm på toppen..
Varför seriekoppling? Det kommer nog bara att ge dig huvudbry..
Hur långt har du mellan slav och tekniktank, eftersom du har en kulvertpump till dem?
Tekniktanken högst och parallellkoppla dem, sedan isolerar du dom med minst 20 cm på sidorna
och 40cm på toppen..
Om jag inte kopplar in slavarna ifrån toppen på tekniktanken utan en bit ner så borde jag ändå få varmast högst upp i tekniktanken. Slavarna ska bara vara som en stor påse mitt på tekniktanken för att öka volymen. I alla fall är det det som är tanken.:S
Jag ska ju styra slavarna med pumpar så att det inte kommer att vara någon självcirkulation där alls. Anledningen till att slavarna är i serie är att jag tror att jag får bättre skiktning då. Allt varmt vatten kommer in i toppen på den första tanken och då pressas allt kallt vatten ner igenom hela den första och sedan igenom den andra tanken. Alltså blir det enkelt att mäta sig fram till vart det är varmt respektive kallt på de båda tankarna. Annars tror jag att jag måste koppla ihop de två slavarna så att de blir kommunicerande kärl. Nu är tanken att de ska fungera som en stor (hög) tank istället.
Mycket isolering går det åt. Tänker fylla med lösull. Har ju en dryg meter upp till taket så det går o fylla i mycket isolering. d^_^b
Haken är ju som sagt att jag är beroende av el till pumparna för att styra värmeöverföringen till slavarna. q(;^
p Men jag överlever ju på endast tekniktanken öven om det blir ett fjuttigt vedinlägg i 50 kW pannan för att värma 300 liter.
Jag ska ju styra slavarna med pumpar så att det inte kommer att vara någon självcirkulation där alls. Anledningen till att slavarna är i serie är att jag tror att jag får bättre skiktning då. Allt varmt vatten kommer in i toppen på den första tanken och då pressas allt kallt vatten ner igenom hela den första och sedan igenom den andra tanken. Alltså blir det enkelt att mäta sig fram till vart det är varmt respektive kallt på de båda tankarna. Annars tror jag att jag måste koppla ihop de två slavarna så att de blir kommunicerande kärl. Nu är tanken att de ska fungera som en stor (hög) tank istället.
Mycket isolering går det åt. Tänker fylla med lösull. Har ju en dryg meter upp till taket så det går o fylla i mycket isolering. d^_^b
Haken är ju som sagt att jag är beroende av el till pumparna för att styra värmeöverföringen till slavarna. q(;^
Jo det kanske det vore.
Har tänkt tanken tidigare men kommer inte ihåg varför jag kom fram till att jag ville ha den här lösningen.
Svårt att garantera skiktningen kanske?
Nä, jag kommer inte ihåg.
Laddomat 5030 är inte gratis men jag tror att den är bra för mig i denna installation.
Slav och Tekniktankarna står max 2 m ifrån varandra.
Har tänkt tanken tidigare men kommer inte ihåg varför jag kom fram till att jag ville ha den här lösningen.
Svårt att garantera skiktningen kanske?
Nä, jag kommer inte ihåg.
Laddomat 5030 är inte gratis men jag tror att den är bra för mig i denna installation.
Slav och Tekniktankarna står max 2 m ifrån varandra.
Då var äntligen ritningen klar.
Inte så avancerad men det är ändå lite pyssel förstås.
Det ska vara skalenligt men det gäller ju bara pannrummet. Jag har inte med detaljerna till golvvärmen och den delen ännu men de ska ju in i tekniktanken så småningom.
Visa bilaga pannrum_______a30001.pdf
Kommentarer?
Inte så avancerad men det är ändå lite pyssel förstås.
Det ska vara skalenligt men det gäller ju bara pannrummet. Jag har inte med detaljerna till golvvärmen och den delen ännu men de ska ju in i tekniktanken så småningom.
Visa bilaga pannrum_______a30001.pdf
Kommentarer?
Bra kommentarer! 
Det är slutet och trycksatt system.
Jag har avsiktligt inte ritat in avluftningarna för det tänkte jag sätta där de behövs för rördragningen.
Förmodligen blir det en i toppen på varje tank.
Tänkte sätta ett T-rör högst upp för att få till avluftning av varje tank.
Det är slutet och trycksatt system.
Jag har avsiktligt inte ritat in avluftningarna för det tänkte jag sätta där de behövs för rördragningen.
Förmodligen blir det en i toppen på varje tank.
Tänkte sätta ett T-rör högst upp för att få till avluftning av varje tank.