Anslutningsavgiften för 16-25 A inom ett redan bebyggt område ligger i regel på 54 125 kr inkl moms, detta är enligt Energimarknadsinspektionens metod för att bedöma skälig anslutningsavgift som de flesta nätbolag använder sig av. Min uppfattning är att kostnaden sannolikt ligger runt 100 tkr totalt.

Koloniområden är inte undantagna från kravet på nätkoncession så det krävs en separat elanslutning per kolonilott. Fallet i Kalmar som det länkats till gäller ett internt elnät inom en fastighet där det är ok med en elanslutning och är inte applicerbart i ett koloniområde enligt min uppfattning då man ska se varje kolonilott som en tomt, men det skulle vara möjligt att bygga ett parallellt elnät mellan anslutningar inom ett koloniområde för att fördela lokalt producerad eller lagrad energi men det kostar en del så det är frågan om det ens skulle vara lönt.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.