Är i startgroparna för att installera el i min kolonistuga. Eftersom jag är helt novis inom el så funderar jag lite på vad allt kan kosta.
Exempelvis vad ska man ha för mätarskåp och kabelrör? Bör man ha elskåp invändigt i stugan?
Hur mycket kan en elektriker kosta för att koppla ihop och installera uttag invändigt?
Även osäker på om det är möjligt att använda ROT när det gäller kolonistuga?
Kommer säkert på fler frågor efter hand.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempelvis vad ska man ha för mätarskåp och kabelrör? Bör man ha elskåp invändigt i stugan?
Hur mycket kan en elektriker kosta för att koppla ihop och installera uttag invändigt?
Även osäker på om det är möjligt att använda ROT när det gäller kolonistuga?
Kommer säkert på fler frågor efter hand.
Tack på förhand!
Hej
Svar på dina frågor kommer du få av en mer elektrisk kunnig. Men finns ingen el alla dragen in i kolonistugan nu så lär installationen kosta rejält mycket.
Vad är det som du behöver el i kolonistugan till? Är det bara för ljus och utrustning som drar lite el så skulle jag överväga att anvönda 12 v istället. Då kan du göra allting själv.
Svar på dina frågor kommer du få av en mer elektrisk kunnig. Men finns ingen el alla dragen in i kolonistugan nu så lär installationen kosta rejält mycket.
Vad är det som du behöver el i kolonistugan till? Är det bara för ljus och utrustning som drar lite el så skulle jag överväga att anvönda 12 v istället. Då kan du göra allting själv.
Det förstår jag, det är inte meningen att jag ska göra något av detta själv, så får kolla med nån elfirma.Pjosk75 skrev:
Hej
Svar på dina frågor kommer du få av en mer elektrisk kunnig. Men finns ingen el alla dragen in i kolonistugan nu så lär installationen kosta rejält mycket.
Vad är det som du behöver el i kolonistugan till? Är det bara för ljus och utrustning som drar lite el så skulle jag överväga att anvönda 12 v istället. Då kan du göra allting själv.
Finns ingen el i dagsläget, kommunen ska ha 54 000 för att gräva till tomtgräns.
Tanken är väl kylskåp, spis, lampor och verktyg som går på el. Med tiden eventuellt en förbränningstoa och robotgräsklippare. Det är väl det jag vet om i dagsläget.
Har kollat på 12v genom solpaneler men känner inte att det blir tillräckligt med det behovet jag och min familj har tyvärr
Kontakta en elektriker för en offert.
Men jag skulle säga ca:
50-60 000 :- i anslutningsavgift.
5000 :- för mätarskåpet.
12 000:- i material
12 000:- i arbete
Så ca 89 000:- inkl moms.
Men det är baserat på min uppfattning om vad en kolonistuga är och vad den innehåller.
Du kan använda mätarskåpet som elcentral om du vill.
Men jag skulle säga ca:
50-60 000 :- i anslutningsavgift.
5000 :- för mätarskåpet.
12 000:- i material
12 000:- i arbete
Så ca 89 000:- inkl moms.
Men det är baserat på min uppfattning om vad en kolonistuga är och vad den innehåller.
Du kan använda mätarskåpet som elcentral om du vill.
Tack!E EyEr0n skrev:Kontakta en elektriker för en offert.
Men jag skulle säga ca:
50-60 000 :- i anslutningsavgift.
5000 :- för mätarskåpet.
12 000:- i material
12 000:- i arbete
Så ca 89 000:- inkl moms.
Men det är baserat på min uppfattning om vad en kolonistuga är och vad den innehåller.
Du kan använda mätarskåpet som elcentral om du vill.
Det var långt ifrån billigt.
Jag tror att jag vill ha en elcentral på insidan men det verkar ju inte nödvändigt isåfall.
Jag får försöka fixa offerter, men nu har jag en liten hum
Gäller det verkligen en stuga i en kolonilottsförening?
De områden jag känner till som har el så står abonemanget på föreningen och varje stuga har en elmätare som föreningen läser av en gång per och debiterar medlemmen för förbrukningen.
Då borde föreningen kunna svara på hur installationen ska göras och hänvisa till en elfirma ska utföra den.
De områden jag känner till som har el så står abonemanget på föreningen och varje stuga har en elmätare som föreningen läser av en gång per och debiterar medlemmen för förbrukningen.
Då borde föreningen kunna svara på hur installationen ska göras och hänvisa till en elfirma ska utföra den.
Ja det är helt korrekt!Pjosk75 skrev:
Gäller det verkligen en stuga i en kolonilottsförening?
De områden jag känner till som har el så står abonemanget på föreningen och varje stuga har en elmätare som föreningen läser av en gång per och debiterar medlemmen för förbrukningen.
Då borde föreningen kunna svara på hur installationen ska göras och hänvisa till en elfirma ska utföra den.
Av de jag pratat med som har stuga runtomkring min, har egna elabonnemang vad jag förstått. Så jag tror att i vår förening är det så.
Då skulle jag räkna med att få betala minst 100.000 till elinstallatören innan det finns el i kolonistugan. Plus de 54.000 som kommunen, som antagligen är markägare, tar ut för att dra fram kablar.
Sen tillkommer de vanliga nätavgifterna och andra kostnader för elhandeln, som du troligen får betala för året runt.
Sen tillkommer de vanliga nätavgifterna och andra kostnader för elhandeln, som du troligen får betala för året runt.
Usch, nu var det inte lika roligt längre…Pjosk75 skrev:
Då skulle jag räkna med att få betala minst 100.000 till elinstallatören innan det finns el i kolonistugan. Plus de 54.000 som kommunen, som antagligen är markägare, tar ut för att dra fram kablar.
Sen tillkommer de vanliga nätavgifterna och andra kostnader för elhandeln, som du troligen får betala för året runt.
Tack för din input!
Nej jag gissar att du hade hoppats på några tusen upp mot 10.000 för att få in el i kolonistugan. Åtminstone Ellevio, som äger elnätet i Stockholm, tar lika mycket betalt för att ansluta en kolonistuga som en nybyggd villa. Så dyrt blir det.
Men fråga styrelsen viöken kolonilott som anslöt el senast och fråga sedan dem vad det kostade.
Ett alternativ är väl att göra en anslutning alà grannens hönshus, fast med tillåtelse från den där elen tas och att du betalar skäligt för din förbrukning.
Men fråga styrelsen viöken kolonilott som anslöt el senast och fråga sedan dem vad det kostade.
Ett alternativ är väl att göra en anslutning alà grannens hönshus, fast med tillåtelse från den där elen tas och att du betalar skäligt för din förbrukning.
En strålande idé. I alla fall om TS är bundis med grannen. TS kan ju sätta in en egen elmätare i sin stuga och som tack för hjälpen betala grannens fasta avgift.Pjosk75 skrev:
Det är fullständigt vansinnigt att dra in ny el till kolonistuga idag om varje stuga ska ha eget abonnemang (vilket gäller de stugor jag känner till) när utvecklingen för solpaneler gått framåt. Och som nämnts - framtida månadskostnader.
Dotters ombyggnation denna sommar på kolonin (inkl solpaneler) ger ROTavdrag.
Dotters ombyggnation denna sommar på kolonin (inkl solpaneler) ger ROTavdrag.