Totte_S
Jag håller på med installation av ett spabad åt en kund. Inget jag vanligtvis gör (är elektriker men inte med spabad som specialitet) Badet är köpt från Hemfint och har elektronik från Balboa, BP 200G2, och dokumentationen är förvirrande. Kraftmatningen i sig är inte ett problem, däremot står det i medföljande dokumentation om ett flertal byglar som skall flyttas, problemet är att flera av dessa finns inte på kretskortet. Kortet är byglat för 230V, men i övrigt finns flera frågetecken.
Frågan är om det är vanligt att nya spabad, sålda i Sverige, skall behöva konfigureras hårdvarumässigt genom att flytta diverse byglingar? Jag utgick från att mitt jobb skulle vara att säkerställa en säker kraftmatning, och det löser jag, men jag vill inte elda upp en styrning för 5000 spänn pga av att badet levererats halvfärdigt.
Jag tvivlar på att hemfints kundtjänst sitter på den tekniska kompetensen, men de kanske överraskar.

Det är för att det är en ameikansk produkt och där har dom 1 - fas till husen och häftiga säkringar. I vårt land kan man inte koppla in en så kraftig förbrukare, utan att kanske säkra upp några steg, så det räcker. Har själv varit med om att koppla om till 2 -fasigt och det finns dom som kan kopplas 3 -fas med.
Så inget nytt under solen.

Totte_S
Tack för input, jag bifogar ett par bilder så får vi se vad ni säger om det. Att badet matas med 2-fas + neutral är klart. En bygling för 120/230V är också klar. Alltså är inte mitt jobb att spänningsmata ett problem. Problemet är att manualen vill att man skall dubbelkolla en del anslutningar som inte jag ser.

Kretskortslayouten är från locket på badet och den verkar stämma med kretskortet.
Sen står det att man skall kontrollera ett antal kabelanslutningar - som jag inte hittar på kortet.

Jag tänkte mest om någon annan varit med om liknande strul, vi kommer dubbelkolla med leverantören.

Kopplingsschema och instruktioner för Balboa BP2000G2, visar kretskortslayout, komponenter och anslutningar för ett badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallation och anslutningsschema för 380V med fasledare, nolledare och jordledare, samt instruktioner för kontroll av kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.