6 171 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Nyinflyttade, takarmaturer saknas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Nej det är inte ok. Det är direkt fel om takkoppen är i metall.P pantsu89 skrev:
Att det hänger enkelisolerade ledare kan accepteras i ett rum med ojordade uttag, annars är också det direkt fel.
Gör om till ett lamputtag.
Så hur ligger det till?Bo.Siltberg skrev:
Om detta rum som bilden kommer ifrån har skyddsjordade vägguttag så ska även lamputtaget vara skyddsjordat.
I ett ojordat rum får ingenting vara anslutet till (skydds)jord, inte ens elradiatorer.
Men det gäller väl bara med dagens elstandard. för jag är rätt säker på att samtliga elradiatorer i vårt hus, byggt -68, var jordade men ingen el i övrigt var jordad förutom kök och tvättstuga.Bo.Siltberg skrev:
Nej det är inte ok. Det är direkt fel om takkoppen är i metall.
Att det hänger enkelisolerade ledare kan accepteras i ett rum med ojordade uttag, annars är också det direkt fel.
Gör om till ett lamputtag.
Så hur ligger det till?
Om detta rum som bilden kommer ifrån har skyddsjordade vägguttag så ska även lamputtaget vara skyddsjordat.
I ett ojordat rum får ingenting vara anslutet till (skydds)jord, inte ens elradiatorer.
Så om det var ett krav ägen tidigare så har man då gjort fel överallt när man byggt vårt hus och några hundra hus till i samma område som byggdes samtidigt.
Renoverare
· Stockholm
· 21 152 inlägg
Gäller även radiatorer i gamla hus, rören är jordade och därför även radiatorernaS steffo_b skrev:Men det gäller väl bara med dagens elstandard. för jag är rätt säker på att samtliga elradiatorer i vårt hus, byggt -68, var jordade men ingen el i övrigt var jordad förutom kök och tvättstuga.
Så om det var ett krav ägen tidigare så har man då gjort fel överallt när man byggt vårt hus och några hundra hus till i samma område som byggdes samtidigt.
Edit: ja regeln om blanda jordat och ojordat är relativt ny. Min poäng dock är att i ett gammalt hus går det inte välja då jord alltid finns, men fick skit för det av en viss herre
Renoverare
· Stockholm
· 21 152 inlägg
Nej inte i tidigare 20 tal med fina radiatorer var ju sent 20 tal och 30 tal. Edit: dock kan det vara blandat i kåkarna beroende på renoveringar utbyggnader osvA atomlab skrev:
Ser inte bara ut som skit det försämrar också värmeöverföring till rummet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Ja, det var ett vanligt fel förr. Det går faktiskt att diskutera vad som är mest rätt, men det handlar då om sannolikheten för olika slags fel vilket blir svårt.S steffo_b skrev:Men det gäller väl bara med dagens elstandard. för jag är rätt säker på att samtliga elradiatorer i vårt hus, byggt -68, var jordade men ingen el i övrigt var jordad förutom kök och tvättstuga.
I grunden har reglerna alltid varit solklara - ingen jord i isolerade rum! Att man förr blundade för vattenradiatorer ändrar inte på det.
Renoverare
· Stockholm
· 21 152 inlägg
Haha du själv gav ju mig skit för jag ville ha jordat i utrymme med radiator, då brydde du dig inteBo.Siltberg skrev:
Njae, dom är "jordade", dom räknas inte som skyddsjord, även om dom brukar ha en "någorlunda" koppling mot jord.AndersMalmgren skrev:
Vilken regel syftar du på ? Förr handlade det ju om avstånd till jord, därför kunde man tex i kök ha jordat runt diskbänken och sen ojordat i andra änden av rummet om det var tillräckligt stort. Så hade vi i ett av husen jag växte upp i.AndersMalmgren skrev:
Sen ersattes det ju med att allt ska vara jordat i alla rum, vet inte när den regeln kom, 90-talet ?
Nej du kan inte bara titta på elanslutningen för att avgöra om en armatur är byggnadstillbehör. En kristallkrona i ett vardagsrum blir inget byggnadstillbehör bara för att elanslutningen är fast.useless skrev:
Här föreligger ingen stöld. Armaturerna har aldrig varit i TS besittning.useless skrev:
Precis, men också är stora delar av radiatorerna ( vattenburen eller elektrisk) isolerade av ett lager färg, så man måste beröra en oisolerad/omålad detalj för att faktiskt kunna få en stöt.GlennB skrev:
Jordade elelement skyddar mot elfel i elementet själv, så då återstår trasig ojordad apparat med fasen kopplad till höljet på apparaten och där man då berör den trasiga apparatens strömförande hölje OCH samtidigt berör det jordade elementet där den lackerade ytan är skadad eller saknas eller ett vattenelements omålade delar, oftast inlopp eller utlopp, inte själva elementets yta.
Den risken är låg, men den finns.
Renoverare
· Stockholm
· 21 152 inlägg
Är väl bra diskutera med säljaren om saker som är gråzon innan man skriver avtal
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden