10 028 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
nyinflyttad i bostadsrätt: gamla golvbrunnar kan börja läcka. Vem bär ansvaret?
Idag helt omöjligt att få en besiktning innan köp av attraktiv lägenhet. Lägenheten visas t ex sön, tis och det skall skrivas senast torsdag. Om du propsar på besiktning så får du inte vara med. Villkor om besiktning accepteras inte, då får någon annan köpa. Möjligen om man är kunnig själv, men å andra sidan är visningen 30 min och det är 30 personer på visningen och du kan inte ens rulla bort en matta.M merbanan skrev:Då mäklaren får betalt av säljaren så finns en implicit lojalitet, att få bort den är enligt mig omöjligt. Besiktningsmöjligheten finns ju på visningen. Om man som köpare känner att man vill besikta mer så kan man ju lägga det som villkor för sin budgivning.
Som lagstiftningen ser ut så är det köparna som behöver ta större ansvar över vad de köper. I andra länder så finns systemet med att även köparen anlitar en mäklare. Med den modellen så finns det bättre förutsättningar för balans. Men det blir ju ännu en part som skall tjäna pengar på köpet.
Nu killgissar vi väl alla kring vad köpare vet om stadgar och min killgissning är att en väldigt liten andel tar del av föreningens stadgar så ingående så att det blir medvetna om eventuella "saker/paragrafer/stadganden" som avviker från det normala eller skulle kunna haft en betydelsefull inverkan på köpbeslutet om de var kända.Jetkokos skrev:
De flesta kanske är medvetna om att en BRF har stadgar. Jag tror dock att de flesta inte satt sig in i föreningens stadgar innan man köper medlemskap föreningen. Rätt märkligt kan tyckas men så tror jag.
H H-Thomasson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, jag kände till konceptet stadgar inför köpet. Jag läste inte igenom förenings stadgar inför köpet, jag tittade bara igenom verksamhetsberättelsen samt tittade på vad som var gjort och planerades att göras av renoveringar. Jag har lärt mig mycket inför framtiden av den här tråden.B ByggPlankan skrev:
Dina bilder bekräftar i alla fall att det är en uråldrig brunn. Och badrummet har en rejäl betongkaka pågolvet. Det ser t o m ut som att det ligger betongkaka på betongkaka. Under betongkakan ligger troligen ett ursprungligt tätskikt av bitumen (asfalt). Denna gamla metod tätskiktsmetod kan ofta vara väldigt robust eftersom bitumen aldrig riktigt torkar så den är självreparerande.K Karl_LN skrev:[bild] [bild] [bild][bild][bild]
Ja, jag kände till konceptet stadgar inför köpet. Jag läste inte igenom förenings stadgar inför köpet, jag tittade bara igenom verksamhetsberättelsen samt tittade på vad som var gjort och planerades att göras av renoveringar. Jag har lärt mig mycket inför framtiden av den här tråden.
Det ser ut som att det finns någon typ av rollat tätskikt hela vägen ned i brunnen. Eller ser jag fel?
Skulle kunna vara det. Det kan vara lurigt att skrubba på det om det bara är en gummimassa utan underliggande väv.Claes Sörmland skrev:
Dina bilder bekräftar i alla fall att det är en uråldrig brunn. Och badrummet har en rejäl betongkaka pågolvet. Det ser t o m ut som att det ligger betongkaka på betongkaka. Under betongkakan ligger troligen ett ursprungligt tätskikt av bitumen (asfalt). Denna gamla metod tätskiktsmetod kan ofta vara väldigt robust eftersom bitumen aldrig riktigt torkar så den är självreparerande.
Det ser ut som att det finns någon typ av rollat tätskikt hela vägen ned i brunnen. Eller ser jag fel?
Klicka här för att svara