10 028 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
nyinflyttad i bostadsrätt: gamla golvbrunnar kan börja läcka. Vem bär ansvaret?
Du köper inte lägenheten av mäklaren, utan av en privatperson. Med eller utan mäklare. Mäklaren står inte emellan i affären.B ByggPlankan skrev:
Bilhandlare är ett företag som säljer till privatperson, oavsett om de säljer nytt eller begagnat.
Jag har inte skrivit att du köper Lgh av mäklaren.M -MH- skrev:
Mäklaren har dock ett ansvar. Hen får inte hålla inne med viktig information. Om det skadar köparen kan mäklaren bli skadeståndsskyldig.
Jag har aldrig påstått att ansvaret är någon annans än Ts i detta fall. Det saknas mycket information för att man ens skulle kunna spekulera i det.
Det jag vill lyfta är att det verkar som att kunskapen kring Brf:affärer är låg. Börjar vi sen blanda in kunskapsnivån vad det innebär att bo i en Brf så är kunskapen också låg. Väldigt många människor känner inte ens till att föreningen har stadgar innan något händer.
Med tanke på vilket konsumentskydd som finns i många andra sammanhang tycker jag det är lite märkligt att det inte är lite mer reglerat i köplagen hur lätt det är för konsumenter att blåsa varandra när man kanske gör sitt livs första och största affär. Ofta med en mäklare inblandad som ska företräda båda parter men helt klart verkar ha en tendens att ”inte känns till” viktig information.
Lite märkligt tycker jag också att det är att på ett forum som detta inte se fler aggressiva inlägg mot mäklare.
Hade det handlat om hantverkare så hade tongången varit en annan.
Du missförstår mäklarens roll i affären. Mäklaren förmedlar objektet, hjälper till med annonsering och att köpehandlingarna blir korrekta. Men där slutar det. De är inga besiktningsmän. Dessa får köparen själv ta in vid affären.B ByggPlankan skrev:
EDIT: Fixade att fel användares namn dök upp från nån gammal citatrest.
Redigerat:
Nu raljerar du lite väl mycket. De allra flesta missar inte att det finns stadgar i en brf. Sen händer det inte sällan att man som köpare låter bli att fullgöra sin undersökningsplikt beroende på tidspress, marknadsstress osv, men det är ju knappast mäklarna skyldiga till.B ByggPlankan skrev:Jag har inte skrivit att du köper Lgh av mäklaren.
Mäklaren har dock ett ansvar. Hen får inte hålla inne med viktig information. Om det skadar köparen kan mäklaren bli skadeståndsskyldig.
Jag har aldrig påstått att ansvaret är någon annans än Ts i detta fall. Det saknas mycket information för att man ens skulle kunna spekulera i det.
Det jag vill lyfta är att det verkar som att kunskapen kring Brf:affärer är låg. Börjar vi sen blanda in kunskapsnivån vad det innebär att bo i en Brf så är kunskapen också låg. Väldigt många människor känner inte ens till att föreningen har stadgar innan något händer.
Med tanke på vilket konsumentskydd som finns i många andra sammanhang tycker jag det är lite märkligt att det inte är lite mer reglerat i köplagen hur lätt det är för konsumenter att blåsa varandra när man kanske gör sitt livs första och största affär. Ofta med en mäklare inblandad som ska företräda båda parter men helt klart verkar ha en tendens att ”inte känns till” viktig information.
Lite märkligt tycker jag också att det är att på ett forum som detta inte se fler aggressiva inlägg mot mäklare.
Hade det handlat om hantverkare så hade tongången varit en annan.![]()
När en människa väljer att göra en så pass stor affär bör hen höja sin kunskapsnivå. Det går att hitta massor av information om mäklarens roll och vad man bör titta extra på. Så ofta köps inte hus/lägenhet att tiden att läsa på inte finns.B ByggPlankan skrev:Jag har inte skrivit att du köper Lgh av mäklaren.
Hade det handlat om hantverkare så hade tongången varit en annan.![]()
Precis som du skriver ska man absolut tänka när det gäller en mäklartjänst. Köpare av Brf:er måste lära sig att förstå sitt ansvar. Det hindrar inte mig att ändå tycka synd om Ts i detta fall.Claes Sörmland skrev:
Jag hittade detta kring mäklarens skyldigheter:
Kontrollerar mäklaren bostadens skick?
”Mäklaren besiktar inte bostaden och har inte någon skyldighet att undersöka den närmare, men i samband med intaget ska mäklaren eller någon som mäklaren anlitar besöka bostaden och göra en ytlig undersökning av den.”
Vidare kan man läsa:
”Mäklarens ansvar för eventuella fel
Köpekontraktet gäller köparen och säljaren. Mäklaren är inte part i avtalet och har därför inget direkt ansvar för ett fel på bostaden. Men i vissa fall kan det vara så att mäklaren har brustit i sina skyldigheter enligt lagen, till exempel genom att medvetet hålla inne med viktig information. Om köparen skadas av att mäklaren gör det kan mäklaren bli skadeståndsskyldig.”
Nu svävar jag iväg fritt. Jag som mäklare kommer och tittar på din Brf Lgh. När vi kommer till badrummet berättar du att det är helt nyrenoverat för 1 år sedan. Jag ställer frågan om du har några Våtrumsintyg då jag som mäklare tror att det kommer påverka priset positivt. Samtidigt när vi står där i badrummet berättar du att golvbrunnen borde ha bytts men att detta aldrig gjordes. ”Därför” finns inga våtrumsintyg.
När jag kommer till kontoret skriver jag annonsen där det står: Nyrenoverat badrum med exklusiva materialval.
Har jag nu gjort rättsligt rätt som mäklare?
Den som inte förstår att det är precis såhär det går till bland mäklare känner inga mäklare.
Mäklaren är inte nödvändig för att köpa lägenhet, det är samma ansvar på köpare och säljare med eller utan mäklare.
Om det finns en mäklare med i bilden, så måste han/hon agera på ett korrekt sett. Det innebär inte att köpet blir något annat än mellan två jämställda parter, och därför är inte konsumentköplagarna tillämpliga.
Konsumentskydd är bara när du som privatperson handlar av ett företag. Varför försöka knö in alla andra situationer i en sådan kostymn?
Om det finns en mäklare med i bilden, så måste han/hon agera på ett korrekt sett. Det innebär inte att köpet blir något annat än mellan två jämställda parter, och därför är inte konsumentköplagarna tillämpliga.
Konsumentskydd är bara när du som privatperson handlar av ett företag. Varför försöka knö in alla andra situationer i en sådan kostymn?
”De allra flesta missar inte att det finns stadgar i en brf.”Jetkokos skrev:
Jag skriver: ”Väldigt många människor känner inte ens till att föreningen har stadgar innan något händer.”
Jag kanske borde ha skrivit: Många känner inte ens till föreningens stagar innan något händer.
Men sanningen är faktiskt att många inte ens känner till att en Brf har stadgar.
Jag testade på skoj att fråga min 23-årige son och hans kompis nyss som fortfarande bor hemma. Ingen vetenskaplig undersökning direkt.
Båda tittar på Lgh annonser och har varit på några visningar men ingen av dom har någon möjlighet just nu att köpa Lgh.
Båda såg ut som fågelholkar när frågan om stadgar ställdes.
Ts! Kände du till föreningens stadgar eller att det ens fanns stadgar innan du köpte din Lgh?
”Konsumentskydd är bara när du som privatperson handlar av ett företag. Varför försöka knö in alla andra situationer i en sådan kostymn?”M -MH- skrev:Mäklaren är inte nödvändig för att köpa lägenhet, det är samma ansvar på köpare och säljare med eller utan mäklare.
Kanske för att vi är invaggade i att det finns en trygghet när en affär sker via ett företag. Inte för att vi alltid vet varför. Snarare för att vi tror att det är så.
I det här forumet kan man läsa många trådar där konsumenter tror att det bara är att anlita en hantverkare så kommer allt gå rätt till. Vi har ju Ktjl som skydd.
I de flesta trådar som jag skummat igenom är boven hantverkaren.
När det gäller en konsuments kanske största affär i livet vid en Brf:affär så gäller helt plötsligt köplagen. Mitt i denna affär står en mäklare.
För att göra situationen ännu mer komplicerad kanske ordföranden i Brf:föreningen är en nytillträdd sopgubbe med ytterst begränsade kunskaper när du som köpare ringer och ställer frågor.
Det är enligt MIG ett märkligt stort ansvar som läggs på dig som köpare om man jämför med andra köp du normalt genomför i ett normalt liv.
För pålästa människor är detta sällan ett problem. Men för Ts och många andra människor kan denna affär innebära en tragedi.
Mitt i tragedin står oftast ett företag. Mäklarfirman. Som givetvis bara gjort sitt jobb…
Lägenhetsaffärer sker inte via ett företag.B ByggPlankan skrev:
Det finns mycket här livet som inte lyder under konsumentköplagarna eller konsumentjänstlagarna. All från när dina barn föds till de går i skolan. Eller om de blir sjuka. Pengarna du tjänar på ditt jobb täcks inte heller av detta, eller om du gud förbjude startar eget. Inte heller lägenheten du hyr eller lägenheten du köper.
Man är inte automatisk konsument när man betalar något.
”Lägenhetsaffärer sker inte via ett företag.”M -MH- skrev:Lägenhetsaffärer sker inte via ett företag.
Det finns mycket här livet som inte lyder under konsumentköplagarna eller konsumentjänstlagarna. All från när dina barn föds till de går i skolan. Eller om de blir sjuka. Pengarna du tjänar på ditt jobb täcks inte heller av detta, eller om du gud förbjude startar eget. Inte heller lägenheten du hyr eller lägenheten du köper.
Man är inte automatisk konsument när man betalar något.
Nu är du inne på juridiska tolkningar. Då måste man helt plötsligt vara jurist för att förstå.
För en vanlig människa som mig så ser jag en annons på tex. Hemnet.
En Brf Lgh är till salu. Jag klickar vidare och hamnar hos ett företag. Rättare sagt en mäklarfirma.
Jag kommer på visningen tillsammans med 52 andra. Den jag träffar är från en mäklarfirma.
Efter visningen börjar budgivningen. Mäklaren ringer upp för att kolla av evt. Intresse. Nu råkar just jag vara lite påläst så jag förklarar för mäklaren att jag är intresserad och vill delta i budgivningen men nämner också att jag vill utföra en besiktning ifall jag vinner budgivningen. Mäklaren förklarar kallt att säljaren troligen kommer välja en köpare som inte har som krav att utföra en besiktning då säljaren vill ha en snabb och smidig affär.
Ungefär så här ser Brf marknaden i Sthlm ut idag.
Tar vi villamarknaden så är scenariot det motsatta. Här övertalar mäklaren säljaren att utföra en besiktning innan annonsen läggs ut. Det utlovas trygghet åt både säljare och köpare om köparen köper in sig på besiktningen. En försäkring helt enkelt.
Man behöver inte läsa många trådar på detta forum för att se vad dessa ”försäkringar” är värda i slutändan när något går snett.
Ska vi göra tråden ännu mer komplicerad så kan vi blanda in fel i nyproducerade Brf: Lgh. Men det tar vi i en annan tråd.
Till saken hör att jag personligen tycker att varje konsument måste lära sig att ta ansvar för varje affär konsumenten genomför. Men eftersom vi invaggas i en falsk och äkta trygghet när det gäller många affärer mellan företag och konsument tycker isf jag det är märkligt hur just bostadsmarknaden fungerar.
Hur många förstår egentligen att affären sker mellan 2 konsumenter?
Hur många förstår egentligen skillnaden mellan ett villaköp och en Brf affär?
Jag säger igen, läs på innan. I TS fall exempelvis var badrummen renoverade för ca 20 år sedan eller mer. Den tekniska livslängden på badrum går att läsa sig till vad den är, ca 20 år. Visst, de kan klara sig längre men man får vara beredd på att de behöver renoveras.
Innan du ens går på en visning bör du läsa på vad du kan förvänta dig och vad en bostadsrätt innebär. Sedan fundera på vilka risker du är beredd på att ta.
Det är inte konstigare än att vi har skyldighet att veta vissa lagar, det går inte att komma efteråt och säga att just den lagen kände jag inte till. Att vara vuxen innebär att vi måste själva ta reda på den information vi behöver.
Och den som kan köpa lägenhet för fem miljoner får väl betala någon för att få reda på det den behöver veta.
Det finns mängder av guider på nätet om vad du behöver tänka på vid köp av bostad dessutom, alldeles gratis.
Innan du ens går på en visning bör du läsa på vad du kan förvänta dig och vad en bostadsrätt innebär. Sedan fundera på vilka risker du är beredd på att ta.
Det är inte konstigare än att vi har skyldighet att veta vissa lagar, det går inte att komma efteråt och säga att just den lagen kände jag inte till. Att vara vuxen innebär att vi måste själva ta reda på den information vi behöver.
Och den som kan köpa lägenhet för fem miljoner får väl betala någon för att få reda på det den behöver veta.
Det finns mängder av guider på nätet om vad du behöver tänka på vid köp av bostad dessutom, alldeles gratis.