200 174 läst ·
1 492 svar
200k läst
1,5k svar
Nyheter - Bosch 18V
ja kompressorer av det här slaget kan säkert som du säger uppvisa termiska problem, och det är legio på de små luftpumparna tänkta för cykelbruk.nanowire skrev:
Jag tycker, som du märker, att du ger märkliga tips. Min 5 liters Metabo, som utseendemässigt matchar Bosch kompressor, är på 700 W.
Vid kontinuerlig drift, som de inte är konstruerade för, så är det nog snarare kompressorn än batterierna som tar stryk. Om man har problem att batterierna tar slut för fort i kompressorn är det nog bättre med högkapacitetsbatterier (fler Wh).
Edit; 5 liter, inte 8
kör man en 700 watts kompressor med högkapacitets 6,0 tvåradiga 18650-packar är det bäst att det blir korta stunder, deras rating är 540 watt.
5,0 ska nätt och jämt klara 700 men jag vet av egen erfarenhet att dessa packar redan vid 500 blir problematiskt varma redan efter några minuter. tycker för övrigt inte om att misshandla batterierna på det här sättet.
4,0 klarar över 1000 watt. men inte så länge.
själv har jag gått över till tabless 21700 i 8,0-packar till liknande applikationer. det skall mycket till innan de blir ens ljumna.
inte så märkligt egentligen.
Att dina gamla Makitabatterier blir varma i lövblås eller röjsåg har inte så mycket att göra med att driva en liten kompressor på 300-700 W (beroende på märke) som går intermittent.rakt09 skrev:
ja kompressorer av det här slaget kan säkert som du säger uppvisa termiska problem, och det är legio på de små luftpumparna tänkta för cykelbruk.
kör man en 700 watts kompressor med högkapacitets 6,0 tvåradiga 18650-packar är det bäst att det blir korta stunder, deras rating är 540 watt.
5,0 ska nätt och jämt klara 700 men jag vet av egen erfarenhet att dessa packar redan vid 500 blir problematiskt varma redan efter några minuter. tycker för övrigt inte om att misshandla batterierna på det här sättet.
4,0 klarar över 1000 watt. men inte så länge.
själv har jag gått över till tabless 21700 i 8,0-packar till liknande applikationer. det skall mycket till innan de blir ens ljumna.
inte så märkligt egentligen.
Jag brukar ha ett 10 Ah batteri till kompressorn, det funkar utmärkt.
det förstår jag, och du har då tagit steget till de mer kompetenta batterier jag föreslog.nanowire skrev:
trådämnet bosch excellerade förresten alltför länge i motsatsen, vilket var orsaken till att jag tog upp ett varningens ord när det gäller strömkapacitet.
metabo som du nämner, har förresten i vissa fall en funktion som efter några inledande sekunder blockerar för strömsvaga batterier.
Nej, tvärtom; de tabless-batterier du föreslår använder jag främst till cirkelsåg (ca 1500 W drar den tror jag) och liknande som drar mycket ström under lång tid, till kompressorn använder jag batterier med energioptimerade celler då den inte drar så mycket ström 🙃rakt09 skrev:
I princip inget som hindrar att använda tabless till allt men de är ännu så länge mycket dyrare så lite onödigt.
vi pratar förbi varandra.nanowire skrev:
Nej, tvärtom; de tabless-batterier du föreslår använder jag främst till cirkelsåg (ca 1500 W drar den tror jag) och liknande som drar mycket ström under lång tid, till kompressorn använder jag batterier med energioptimerade celler då den inte drar så mycket ström 🙃
I princip inget som hindrar att använda tabless till allt men de är ännu så länge mycket dyrare så lite onödigt.
du tycks mena att 700 watt är småpotatis. men jag menar det är på gränsen för de batterier skulle jag påstå stora flertalet hemmaanvändare där ute har i sina lådor.
målgruppen för sajten.
inte minst gäller det för de som äger bosch, som länge närmast excellerat i svaga batterier och långsamma laddare. just detta har dessbättre ändrat sig.
och återigen; att mer än tillfälligtvis köra batterier på gränsen av deras förmåga är värt att undvika.
Jag kör min handhållna "pump" på max 5 Ah men vanligen runt 2-2,5 Ah. Den används bara för att justera trycket i däck och några enstaka bollar så varför behöver man mer batteri?
Iofs är det ett annat märke men jag tvivlar på att de har trollat med hur mycket batterier som krävs.
Ska jag fylla ett bil eller cykeldäck från början så har jag en större kompressorn mer avsedd för uppgiften och om den lilla går sönder skaffar jag troligen ingen ny
Iofs är det ett annat märke men jag tvivlar på att de har trollat med hur mycket batterier som krävs.
Ska jag fylla ett bil eller cykeldäck från början så har jag en större kompressorn mer avsedd för uppgiften och om den lilla går sönder skaffar jag troligen ingen ny
Slänger in tipset här också så ingen av er smurfar missar, blixterbjudande på 23 ga stiftpistol, ca 30 % rabatt och finns rabattkod Vinter100 för ytterligare 100 spänn
https://www.amazon.se/Bosch-Profess...9-f0ad8bd0be43&ref_=pd_hp_mw_atf_dealz_atf_cs
https://www.amazon.se/Bosch-Profess...9-f0ad8bd0be43&ref_=pd_hp_mw_atf_dealz_atf_cs
gillar upplägget och skönt ha låg vikt vid enhandsslipning av t ex tapetskarvar, om det nu är den lätta vikten du är ute efter?nanowire skrev:
ett alternativ kan då vara en 18v med enradigt batteri? då kan man vid behov av mer kräm sätta dit ett kraftigare batteri när man sas slipar nedåt och tyngden inte har samma verkan.
lilla batteriet till 12v tar slut på ca 10 minuter och skall visst ta en timme att ladda. stora 12v-batteriet väger i närheten av ett enradigt 18v....
Har du 12V-150-3? Isåfall, hur är den i dammupptagning, vilket batteri räcker hur länge? 😊rakt09 skrev:
gillar upplägget och skönt ha låg vikt vid enhandsslipning av t ex tapetskarvar, om det nu är den lätta vikten du är ute efter?
ett alternativ kan då vara en 18v med enradigt batteri? då kan man vid behov av mer kräm sätta dit ett kraftigare batteri när man sas slipar nedåt och tyngden inte har samma verkan.
lilla batteriet till 12v tar slut på ca 10 minuter och skall visst ta en timme att ladda. stora 12v-batteriet väger i närheten av ett enradigt 18v....
nej har den inte. tiden 10 minuter med lilla trecelliga batteriet 2,0ah framgick av ett praktiskt test i ett klipp, och det nämndes också tiden 1h att ladda samma batteri.nanowire skrev:
det kan ju ha kommit ut en snabbare laddare, dock har bosch har en lång historia av långsamma varianter.
Inte tar det väl 1h att ladda ett 2Ah batteri, har några 2 och några 3Ah och jag skulle säga det går fortare än så att ladda ett 3Ah med standardladdare.rakt09 skrev:
De laddare som säljs nu, GAL 12V-40 tex. laddar du 3.0Ah 0-80% på 36min och 100% på 50min, och visst det närmar sig ju en timme men.. 🙂
Håller med @FredrikR, jag har inte tagit tiden, men de 2Ah och 3Ah batterierna jag har tar ingen timma att ladda på långa vägar och då har jag den gamla laddaren. Dessutom ser jag inte att det egentligen är ett praktiskt problem, för att få ett bra flow måste man ändå ha minst ett batteri mer än de maskiner man normalt använder samtidigt. För egen del klarar jag mig utmärkt med 4st 12v och 5 st 18v. Hade klarat mig med 4st 18V också för den delen.
Sitter på 2 st 12 v maskiner och tre batterier, ett i varje samt ett extra och 9 st 18 v och 11 batterier, ett i varje maskin och 2 extra, det funkar fint och aldrig något problem med att man inte har batteri tillgängligt!