Planen mot Pro Deal premie C fortsĂ€tter. đŸ˜‡â˜ïž
Evolution Bosch-mutterdragare i en blÄ plastbox med instruktioner och ett fastsÀttningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

⅜ fattning och reglaget kĂ€nns lagom responsivt.
ÅterstĂ„r att se om den upplevs klumpig.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
G
FredrikR FredrikR skrev:
Planen mot Pro Deal premie C fortsĂ€tter. đŸ˜‡â˜ïž
[bild]
⅜ fattning och reglaget kĂ€nns lagom responsivt.
ÅterstĂ„r att se om den upplevs klumpig.
Vad fick valet att falla pĂ„ grc 18v istĂ€llet för 12v? (Förutom att jaga 18v premie 😉) Samma moment, men kanske snabbare? MĂ„ste dock sĂ€ga att jag inte tycker den ser fullt sĂ„ klumpig ut pĂ„ dina bilder.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G Gulketchup skrev:
Vad fick valet att falla pĂ„ grc 18v istĂ€llet för 12v? (Förutom att jaga 18v premie 😉) Samma moment, men kanske snabbare? MĂ„ste dock sĂ€ga att jag inte tycker den ser fullt sĂ„ klumpig ut pĂ„ dina bilder.
Tror inte det Àr nÄgon enorm skillnad i snabbhet.
Har större utbud av 18V ProCore batterier och inte nĂ„got 12V större Ă€n 3.0Ah. 😇

• Älska
Gulketchup
  • Laddar…
Har klÀmt Ä kÀnt pÄ bÄde 12V och 18V, 12V'aren lider av samma problem som alla andra med batteriet i greppet, den kÀnns lite klumpig, enligt mig iaf. Föredrar t.ex. greppet pÄ 18V dragarna ocksÄ jmf. 12V maskinerna. Tycker 18V'aren ligger bÀttre i handen, MEN, det Àr trots allt "mer maskin i vÀgen" om det Àr riktigt trÄngt, man fÄr vÀl ha bÀgge.... :P

Ska byta till Bosch's varianter (kör Milwaukee's nu) nÀr kassan tillÄter en sÄn bekvÀmlighetsuppgradering (har mÀngder mer Boschbatterier Àn Milwaukee). Hade gÀrna gjort mig av med de fÄ Milwaukee jag har just för att slippa extra laddare och batterier, men Bosch hade ju inget motsvarande nÀr dessa införskaffades.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Har klÀmt Ä kÀnt pÄ bÄde 12V och 18V, 12V'aren lider av samma problem som alla andra med batteriet i greppet, den kÀnns lite klumpig, enligt mig iaf. Föredrar t.ex. greppet pÄ 18V dragarna ocksÄ jmf. 12V maskinerna. Tycker 18V'aren ligger bÀttre i handen, MEN, det Àr trots allt "mer maskin i vÀgen" om det Àr riktigt trÄngt, man fÄr vÀl ha bÀgge.... :P

Ska byta till Bosch's varianter (kör Milwaukee's nu) nÀr kassan tillÄter en sÄn bekvÀmlighetsuppgradering (har mÀngder mer Boschbatterier Àn Milwaukee). Hade gÀrna gjort mig av med de fÄ Milwaukee jag har just för att slippa extra laddare och batterier, men Bosch hade ju inget motsvarande nÀr dessa införskaffades.
iaf om det gÀller 18v kan du med adapters köra dina kvarvarande milwaukeemaskiner pÄ boschbatterier (och tvÀrtom).

rakt09 rakt09 skrev:
iaf om det gÀller 18v kan du med adapters köra dina kvarvarande milwaukeemaskiner pÄ boschbatterier (och tvÀrtom).
Det Àr ju 12V maskiner tyvÀrr, sÄ ingen smidig lösning pÄ det. KÀnner att jag har lite för mÄnga plattformar, Bosch 12V, 18V, Makita 18V, 40V, Milwaukee 12V. Blir en jÀvla massa laddare och batterier.

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det Àr ju 12V maskiner tyvÀrr, sÄ ingen smidig lösning pÄ det. KÀnner att jag har lite för mÄnga plattformar, Bosch 12V, 18V, Makita 18V, 40V, Milwaukee 12V. Blir en jÀvla massa laddare och batterier.
verkar körigt:) du bör iaf utan vidare kunna köra 12voltarna och de bÄda 18 pÄ samma batterier. detta funkar tekniskt och ergonomiskt helt ok

sÄg nÀr tog en snabbflukt att det Àven finns adapters att köra 12voltare pÄ 18v-batterier. hur pass det fungerar vet jag dock inte.

sjÀlv kör jag maskiner 18 och 2x18volt, frÄn makita, metabo och lidl. kör mest makitabatterier men pÄ kraftigare maskiner vÀljer jag metabos tabless 8,0. sÄ tvÄ system av laddare.

nÀr jag i dagarna införskaffar en 40 volts makita motorenhet för trÀdgÄrd kommer jag ditcha det batterisystemet, och köra den pÄ 2x18. tyvÀrr och lite förvÄnande har jag inte hittat nÄgon fÀrdig adapter, och har skaffat grejor för att bygga ihop en sjÀlv.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G Gulketchup skrev:
NÀr jag gjorde mitt val mellan GRC18V och GRC12V sÄ blev GRC12V-60 3/8" efter att lÀst manualen och reservdelssprÀngskissen. GRC12V har hela vÀxellÄdan och borstlösa motorn monterad i Gjutgodset i frÀmre delen. GRC18V har grejerna till stor del monterat i plasthöljet. I GRC12V-60 manual stÄr följande:

"SpÀrrskaftet kan ocksÄ anvÀndas manuellt för att dra Ät
envisa skruvar eller för att dra Ät genom att slÀppa pÄ/avströmbrytaren
och applicera vridmomentet för hand.
AnmĂ€rkning: Överdrivet vridmoment som anvĂ€nds manuellt
kan skada verktygshuset eller mekanismen."

Denna text finns inte i manualen för GRC18V-60. BÄde GRC12V och GRC18V anges för upp till M12 men det Àr nog lite optimistiskt eftersom standard Ätdragningsmoment för M10 maskinskruv passar bÀttre frÄn datablad

GRC12V-60 finns ju ocksÄ som 1/2" variant vilket inte (Ànnu) tycks finnas för GRC18V-60

Jag gillar hastighetsregleringen pÄ avtryckaren pÄ GRC12V-60

• Gilla
Gulketchup och 2 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Gsa 28 finns för rĂ€tt bra pris just nu đŸ€“

[lÀnk]
Tack för tipset men som alltid Àr det risk att man brÀnner av lite pengar oplanerat. Men med tanke pÄ att priset var 600-800 lÀgre Àn idag (med eller utan L-boxx) sÄ kÀnns det bra nÀr 28:an damp ner idag. Jag skall renovera en 38 Är gammal veranda till vÄren sÄ 28:an fick en chans pga detta.

En liten jÀmförelse mellan 24:an och 28:an efter första körningarna

24:an Àr hÀlften sÄ tung, vibrerar lite bÄde med eller utan stöd av foten vid sÄgning. Hastighetsregleringen med avtryckaren Àr riktigt smart. VÀldigt smidig vid smÄjobb

28:an Àr stor och tung men har pendling och sÄgar brutalt. Med fotstöd Àr vibrationerna OK men utan fÄr Du nog vita fingrar i lÀngden. Avtryckaren kan Du köra lÄngsamt med men hastigheten kommer mycket snabbt nÀr Du trycker lite mer. SÄgbladsfÀstet Àr smartare pÄ denna dÄ Du kan montera bladet med en hand

TvÄ Bosch Professional tigersÄgar, modellerna GSA 18V-24 och GSA 18V-28, ligger pÄ en grÄ yta, bÄda med batteripack monterade.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
SalK och 6 till
  • Laddar…
Vilken slagskruvdragare Àr det som gÀller nu? Tycker EXDX18V-210 ser nice ut med bÄde 1/4" sexkant och 1/2" fyrkant.
BlÄ och svart Bosch EXDX18V-210 slagskruvdragare, med 1/4" sexkant och 1/2" fyrkant, visas utan batteri.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AlltgÄr AlltgÄr skrev:
Vilken slagskruvdragare Àr det som gÀller nu? Tycker EXDX18V-210 ser nice ut med bÄde 1/4" sexkant och 1/2" fyrkant.
[bild]
SÀkert inget dumt val, har en GDX 18V-EC (185Nm) som frÀmst anvÀnts för dÀckbyten.
Men funkar bra med bits.

• Gilla
AlltgÄr
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
SÀkert inget dumt val, har en GDX 18V-EC (185Nm) som frÀmst anvÀnts för dÀckbyten.
Men funkar bra med bits.
SÄg den ocksÄ, ligger pÄ ca 1500 kr som billigast nu. FrÄgan Àr om Experten Àr vÀrd det dubbla?

Ossian K Olsson
AlltgÄr AlltgÄr skrev:
SÄg den ocksÄ, ligger pÄ ca 1500 kr som billigast nu. FrÄgan Àr om Experten Àr vÀrd det dubbla?
Vad ska du ha den till?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad ska du ha den till?
Skruva framförallt.

AlltgÄr AlltgÄr skrev:
Du kan fÄ köpa min GDX 180 billigt om du vill...

Om du inte mÄste ha det nya utseendet (Expert) sÄ gÄr det fortfarande att köpa samma maskin som GDX 18V-210 för strax över 2000 kr, precis som 18V-EC (som Àr en Àldre modell). Ingen av dem Àr dock tillrÀckligt stark för att lossa hjulbultar.

• Gilla
AlltgÄr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.