199 916 läst ·
1 490 svar
200k läst
1,5k svar
Nyheter - Bosch 18V
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyheter-bosch-18v.331432/post-6366355S SalK skrev:Hej! Funderar på en tigersåg till samlingen och undrar om Bosch Professional GSA 18 V-LI C är ok? Jag behöver inte den bästa och nyaste men vill ha en som är bra. Tänker att det kommer inte vara den såg jag använder mest men att den kan vara händig ibland vid en del grovjobb. Tack på förhand och ha det gott!/SalK
Liten skrivning från mig!
Har använt den lite till och är fortsatt nöjd. Det är ingen du köper om du ska riva väggar dygnet runt i 5 år, men för mindre grejer är den suverän.
C ska stå för connected, antar att du kan ansluta den till telefonen och ställa in t.ex. hur lång tid du vill att lampan ska lysa och annat "onödigt".
Du skriver "grovjobb", jag hade inte köpt just den till "grovjobb", den är lite för klen. Dessutom är den inte borstlös, medans efterföljaren GSA 18V-24 är. Jag hade definitivt valt den borstlösa.
Men till "grovjobb" hade jag sneglat på någon av de större, favoriten är GSA 18V-32, klart bästa tigersågen jag använt, tycker faktiskt den är bättre en den lite nyare GSA 18V-28, avsevärt mindre vibrationer och längre slaglängd. Inte jämfört den side-by-side med nya EXSA 18V-32, men jag misstänker att den fortfarande är bäst sett till vibrationer p.g.a utformningen de har på den.
Du skriver "grovjobb", jag hade inte köpt just den till "grovjobb", den är lite för klen. Dessutom är den inte borstlös, medans efterföljaren GSA 18V-24 är. Jag hade definitivt valt den borstlösa.
Men till "grovjobb" hade jag sneglat på någon av de större, favoriten är GSA 18V-32, klart bästa tigersågen jag använt, tycker faktiskt den är bättre en den lite nyare GSA 18V-28, avsevärt mindre vibrationer och längre slaglängd. Inte jämfört den side-by-side med nya EXSA 18V-32, men jag misstänker att den fortfarande är bäst sett till vibrationer p.g.a utformningen de har på den.
C brukar stå för uppkopplad (blåtand) men inte i det här fallet, här det Compact. Den är lite lättare och har lite kortare slaglängd, 2 kg resp 2,9 kg och 21 mm resp 28 mm.S SalK skrev:
Jag har en C sedan ett par år, jag köpte den begagnad för en spottstyver och den har absolut varit hjälpsam men den är inget ergonomiskt underbarn. Skulle jag köpa nytt skulle jag helt klart köpa nya GSA 18V-24 som både är lättare, har längre slagdlängd och bättre batteritid än den gamla 18V-LI C.
har inte koll på just den du frågar om, men efter att ha använt ett antal kan jag framhålla att om du vill ha god avverkning krävs förutom kraft i motorn, att sågbladet är tydligt nedvinklat i sitt fäste.S SalK skrev:Hej! Funderar på en tigersåg till samlingen och undrar om Bosch Professional GSA 18 V-LI C är ok? Jag behöver inte den bästa och nyaste men vill ha en som är bra. Tänker att det kommer inte vara den såg jag använder mest men att den kan vara händig ibland vid en del grovjobb. Tack på förhand och ha det gott!/SalK
så att sågtaggarna får 'tag' i ämnet.
ännu bättre är om sågen som grädde på moset har pendelrörelse. ovanligt på batterimaskiner.
många sågblad har för all del en viss nedvinkling i sitt fäste, men det är bra om sågen ytterligare hjälper till här.
på en mindre enhands 'finsåg' är inte detta lika viktigt.
En Tiger utan pendelrörelse (inte den vanliga tiger-rörelsen) skulle jag aldrig köpa. har en Makita med pendel och i mjuka material som trä och lättbetong är det en ENORM skillnad på att köra med eller utan pendlingrakt09 skrev:
Bosch har pendelrörelse på både GSA 18V-32 (2 lägen), GSA 18V-28 (1 läge, av/på) samt nyaste EXSA 18V-32 (2 lägen vad jag kan se).
Och instämmer med tidigare förespråkare, det gör en enorm skillnad i vissa material.
Och instämmer med tidigare förespråkare, det gör en enorm skillnad i vissa material.
Brukar använda mina som trappstege när det kniper.... nog faan håller dom, jag är då inte stockholmsklenMathiasS skrev:
Tack för alla (som vanligt) mycket kunniga, väldigt hjälpsamma och även underhållande svar! 😀👏 Nu vet jag plötsligt vad jag ska köpa för tigersåg också ifrån att ha tyckt att det kan väl inte vara så stor skillnad. 👍
Jag har klurat på en bra come-back här men egentligen är ju detta bara en komplimang så jag säger tack istället. Och för att förtydliga, det är kvalitetskänslan jag har invändningar mot, ingen låda har gått sönder ännu.Cheesen skrev:
"det är inte käderna som gör att du ser fet ut, det är fettet".
Vad blev ditt val? Själv fick jag en Bosch GSA18V-24 idag efter helgens tips här (borstlös för 1609:- med L-boxx). Helnöjd för mindre jobb med låg vibration. För grovjobb har jag Nätdrivna GSA och Aeg med pendlingS SalK skrev:
Kul, hoppas du blir nöjd!P poba53 skrev:
Jag har inte handlat än men tror att det blir GSA18V-28. Den och GSA18V-24 verkar ligga lika i pris där GSA18V-28 har fördelen med pendelrörelse (jag kommer jobba en del i leca-block) medans GSA18V-24 är betydligt lättare. GSA18V-32 låter egentligen som den bästa men jag kan inte motivera den extra tusenlappen i förhållande till mitt planerade användande.
Gsa 28 finns för rätt bra pris just nu 🤓S SalK skrev:Kul, hoppas du blir nöjd!
Jag har inte handlat än men tror att det blir GSA18V-28. Den och GSA18V-24 verkar ligga lika i pris där GSA18V-28 har fördelen med pendelrörelse (jag kommer jobba en del i leca-block) medans GSA18V-24 är betydligt lättare. GSA18V-32 låter egentligen som den bästa men jag kan inte motivera den extra tusenlappen i förhållande till mitt planerade användande.
https://www.amazon.se/Bosch-Profess...9683229&sprefix=bisch+tigersaw,aps,124&sr=8-3