205 072 läst ·
1 566 svar
205k läst
1,6k svar
Nyheter - Bosch 18V
Visst är det så, att en av varje vore det bästa men tyvärr är det för mig inte möjligt att köpa båda dessa nya till fullpris.
Gds 750 ligger ju tyvärr ganska högt i pris finns GDS 1000 (ej möjlig att finjustera Nm), GDS 450 HC, GDS 450 PC, GDS 1050 H, GDS 780 (verkar inte heller gå att finjustera Nm) billigare.
Vad betyder förresten H, HC och PC? 🤨
Gds 750 ligger ju tyvärr ganska högt i pris finns GDS 1000 (ej möjlig att finjustera Nm), GDS 450 HC, GDS 450 PC, GDS 1050 H, GDS 780 (verkar inte heller gå att finjustera Nm) billigare.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 346 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 346 inlägg
Det finns ett annat alternativ också..S SalK skrev:Visst är det så, att en av varje vore det bästa men tyvärr är det för mig inte möjligt att köpa båda dessa nya till fullpris.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/page-1130#post-6606435
Jag var länge sugen på en GDX men den fick så dåligt i test så jag struntade i den.
Jag älskar min GDX-200. Används mest som slagskruvdragare men funkar felfritt för däckbyte. Om man vill ha en bra allroundknack kanske GDX-285 kan vara ett bra alternativ?Ossian K Olsson skrev:
Skjuter lite från höften men..:S SalK skrev:Visst är det så, att en av varje vore det bästa men tyvärr är det för mig inte möjligt att köpa båda dessa nya till fullpris.
H - High Performance
C - Connectivity (app via blåtand)
P - Performance (Biturbo, men jag vet inte om de stämmer rakt över P-serien).
Svårt att slå pris/prestanda på en tryckluftsdriven dock. Även om siffrorna skulle vara mer glädjesiffror än brukligt så borde du ha bra marginal med tanke på priset på en tusenlapp:S SalK skrev:Visst är det så, att en av varje vore det bästa men tyvärr är det för mig inte möjligt att köpa båda dessa nya till fullpris.
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/mutterdragare/mutterdragare-aiw1150-2000061130
”Alla” mutterdragares siffror är orealistiska att uppnå i verkligheten med ganska stor marginal. Finns en YouTube kanal (Torque Test Channel) som visar det tydligt.
Generellt så har de starkare varianterna tyngre hammare så de gör mer nytta på hårt sittande skruvar.
Slagskruvdragare (likt GDX) har mindre hammare men slår mer frekvent för att snabbare få i skruvarna. De är också oftast starkare på att dra åt än släppa, tvärtemot mutterknackare.
Oavsett om du köper batteri eller tryckluft så behöver du troligen en mycket starkare än du tänkt dig om du vill slippa lossa för hand innan.
Klicka här för att svara