204 968 läst ·
1 566 svar
205k läst
1,6k svar
Nyheter - Bosch 18V
Det fyller på med nya blå som funkar kanon, väldigt trevligt, tack för alla goda råd!
Nu funderar jag på något att dra (och lossa) hjulbultar på bilen med. Vad tycker ni jag ska satsa på, ni som har koll? Det är ju viktigt att den inte är för klen utan klarar även när de som sitter hårt. Har alltid tänkt köpa till kompressorn men nu har ju batterivarianterna blivit så bra och är ju mycket smidigare.
Ha en fortsatt fin sommar! /SalK
Nu funderar jag på något att dra (och lossa) hjulbultar på bilen med. Vad tycker ni jag ska satsa på, ni som har koll? Det är ju viktigt att den inte är för klen utan klarar även när de som sitter hårt. Har alltid tänkt köpa till kompressorn men nu har ju batterivarianterna blivit så bra och är ju mycket smidigare.
Hur mycket vill du lägga ut, och är det enbart hjulskruvar eller kan det bli tal om annan mer krävande skrivning.S SalK skrev:Det fyller på med nya blå som funkar kanon, väldigt trevligt, tack för alla goda råd!
Jag har GDS 18v-750 C som är bra kraftig och gjort enkelt jobb av rostiga hjulmuttrar på transportbil, samtidigt är det enligt mig ändå en smidig storlek. Annars är väl 450 en trotjänare för många, nya 350 tror jag duger gott egentligen och den är riktigt kompakt.S SalK skrev:Det fyller på med nya blå som funkar kanon, väldigt trevligt, tack för alla goda råd!
Jag rekommenderar 750 starkt om du vill ha en maskin som löser "allt" utan protest, bortsett från kanske lastbil och entreprenadmaskiner då.
Om du inte sett den redan så är denna video ganska bra för att få en överblick på modellprogramet:
Jag vill ha en bra, tillräckligt stark men vill inte lägga orimligt med pengar på den. Subjektivt och luddigt svar jag vet men en tryckluftsmutterknack kan ju också kosta hur mycket som helst så svårt att veta. Tilläggas bör kanske också att det är privat användning 2 ggr år på 2-3 bilar.FredrikR skrev:
Jag antar att det ytterligare användningsområdet i samma maskin är slagskruvdragare (och inte borrning). På det området har jag en helt fantastisk GDR 12v 110 men det är klart att det skulle fylla sitt syfte att ha en starkare kompis tillhands när det behövs.
Kan flika in att jag länge skött däckskiftet med den 180Nm GDX. Den har lossat det mesta på läge 3 och sedan har har jag dragit åt med läge 2.
Sedan i våras har jag också en 18V-750C, likadan som @Gulketchup och den lossar allt jag har kastat på den så här långt. Skruvar inte så mycket bil själv men det har blivit mer sista åren då barnen har/haft a-traktorer och bil. 🫣🙂
Sedan i våras har jag också en 18V-750C, likadan som @Gulketchup och den lossar allt jag har kastat på den så här långt. Skruvar inte så mycket bil själv men det har blivit mer sista åren då barnen har/haft a-traktorer och bil. 🫣🙂
Vill du kunna använda den som slagskruvdragare är en GDX rätt trevlig, kommer med både ½" och bitsfäste.S SalK skrev:Jag vill ha en bra, tillräckligt stark men vill inte lägga orimligt med pengar på den. Subjektivt och luddigt svar jag vet men en tryckluftsmutterknack kan ju också kosta hur mycket som helst så svårt att veta. Tilläggas bör kanske också att det är privat användning 2 ggr år på 2-3 bilar.
Jag antar att det ytterligare användningsområdet i samma maskin är slagskruvdragare (och inte borrning). På det området har jag en helt fantastisk GDR 12v 110 men det är klart att det skulle fylla sitt syfte att ha en starkare kompis tillhands när det behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
285Nm åtdragning och 500Nm brytmoment på denna.
FredrikR skrev:
Tack för jättebra och snabba tips båda två, guld värt!G Gulketchup skrev:Jag har GDS 18v-750 C som är bra kraftig och gjort enkelt jobb av rostiga hjulmuttrar på transportbil, samtidigt är det enligt mig ändå en smidig storlek. Annars är väl 450 en trotjänare för många, nya 350 tror jag duger gott egentligen och den är riktigt kompakt.
Jag rekommenderar 750 starkt om du vill ha en maskin som löser "allt" utan protest, bortsett från kanske lastbil och entreprenadmaskiner då.
Om du inte sett den redan så är denna video ganska bra för att få en överblick på modellprogramet: [media]
Om jag vill använda den till något annat än ½" tex bitsfäste är det bara GDX som klarar det och inte tex GDS 18v-750 C?
Ok, vad bra!FredrikR skrev:
https://www.bosch-professional.com/...et-med-adapter-3207884-ocs-ac/?sku=2608003032
Dock lär det väl knappast gå att begränsa 750 till 80 Nm?
Nämen jag menar den här. Länk med bara den adaptern. Den måste väl vara rätt eller är jag helt ute och cyklar? 1/2" to 1/4" 🤔FredrikR skrev:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro-impact-bit-adapter-1-2-3207886-ocs-ac/?sku=2607002884
S SalK skrev:
Kör adapter som @FredrikR säger, gds 750 går att ställa ned till ~100 Nm. Jag hade förövrigt en gdx 200c förut, den klarar av att dra loss hela och rena hjulbultar (dragna 120 Nm), men det är lite klent till att lossa hjulskruv som sitter lite tjurigt.FredrikR skrev:
Jag gick från en gdx 200c till gdr 220c och gds 750c, båda är mycket bättre för respektive uppgift. (Och man får fler maskiner 😉) Men gdx:en är en mycket bra allroundmaskin som duger till båda.
Gdx 285 kanske kan vara bättre till hjulbyte, men där har jag ingen erfarenhet.