Alltgår Alltgår skrev:
GWX 18V 11 S är en sweet kombo av attribut.
Och GBH 18 är en riktigt mysig liten borrhammare.
Den vinkelslipen såg intressant ut, inser att Bosch har delat upp vinkelsliparna i två kategorier och sorterat dem dåligt, det fanns fler GWXer att titta på än jag först såg.
Prismässigt är den dock dubbelt upp mot den enkla, men löser mitt problem med att komma upp i rätt nivå =)

GBH 18 var riktigt lätt, men jag var rätt sugen på dammsugaren, men den kanske mest är en gimmick? 🤔

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
men jag var rätt sugen på dammsugaren, men den kanske mest är en gimmick? 🤔
Dammsugare på en liten borrhammare är ingen gimmick, suger precis där det behövs 👌🏻😊

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
GBH 18 var riktigt lätt, men jag var rätt sugen på dammsugaren, men den kanske mest är en gimmick? 🤔
Jag vet inget om dammsugaren men som hemmaanvändare med ett hål eller tre åt gången skulle jag inte brytt mig. Däremot vet jag vad jag skulle sakna: hammarfunktion utan rotation!

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Underbart! Precis vad jag behövde höra! ♥️

På villhöverlistan har jag bland annat en borrhammare och en vinkelslip.
Bosch har ju inte gjort det enkelt att faktiskt kunna jämföra deras produkter, speciellt vinkelslipen är hopplös.

Tänker en GBH 18V-22 med dammsugare, borde vara lätt att hantera när man borrar hål och liknande.

Samt en enklare vinkelslip, typ en GWS 18V-8, också den lite lättare modell för att ersätta en sladdad förlaga.

Nu är vi uppe i ca 500kr under högsta kategorin.

I övrigt ligger en tigersåg med pendling och en sticksåg på listan, samt eventuellt en mutterknack och handöverfräs.
Finns redan skruvdragare, multicutter och cirkelsåg till samma batterier.
Om du kan leva med dom lite äldre maskinerna ,så brukar det vara bra pris på väskan full med olika maskiner..(
Kommer inte ihåg på rak arm men,
Sticksåg tigersåg rondell cirkelsåg borrmaskin batterier och laddare iallafall)

zarkov zarkov skrev:
Jag vet inget om dammsugaren men som hemmaanvändare med ett hål eller tre åt gången skulle jag inte brytt mig. Däremot vet jag vad jag skulle sakna: hammarfunktion utan rotation!
Har haft en sladdad borrhammare i rätt många år nu, och att städa efter sig är hur tråkigt som helst.
Behöver jag hammare utan rotation så kan jag nyttja den alternativt skaffa en rejälare maskin. 😊

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om du kan leva med dom lite äldre maskinerna ,så brukar det vara bra pris på väskan full med olika maskiner..(
Kollade lite på den, men tyckte inte det kändes prisvärt för egen del då jag redan hade hälften av prylarna i den 🙂

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vilket tydligen inte alls stämde längre..

Kollade lite på den, men tyckte inte det kändes prisvärt för egen del då jag redan hade hälften av prylarna i den 🙂
Insåg precis att dom inte alls var billiga längre..

Insåg precis att dom inte alls var billiga längre..
Det har nog varierat över tid, jag köpte en sats blå 10.8V för 15år sedan och den har känts väldigt prisvärd, använder skruvdragaren och minitigern rätt ofta.

FredrikR FredrikR skrev:
Bauhaus tex, eller Amazon.
Om det är GHE 18V-60 II du menar. 🙂
Jo men exakt den! Men hur vet jag om det är den uppdaterade versionen(II)? Tänker så man inte köper en gammal modell😅

T trojlee skrev:
Jo men exakt den! Men hur vet jag om det är den uppdaterade versionen(II)? Tänker så man inte köper en gammal modell😅
Artikel numret är unikt.
0.600.8C9.400

Många butiker verkar ha både GHE 18V-60 och GHE 18V-60 II i sortimentet så man gör nog klokt att dubbelkolla lite innan man klickar på köp. 🙂

Startade för 1-2 år sedan med sådan väska och de maskinerna, innehöll tre st 4Ah batterier, betalade väl runt 9000kr. Nu har den utökats med några till. Gjorde detsamma för ca 20 år sedan med 10,8/12V maskinerna.

Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Artikel numret är unikt.
0.600.8C9.400

Många butiker verkar ha både GHE 18V-60 och GHE 18V-60 II i sortimentet så man gör nog klokt att dubbelkolla lite innan man klickar på köp. 🙂
Och skillnaden mellan dem är vadå? Hittar inga detaljer på Boschs hemsida.

zarkov zarkov skrev:
Och skillnaden mellan dem är vadå? Hittar inga detaljer på Boschs hemsida.
Jag tror GHE II har något extra eller större svänghjul som ökar på prestandan.

Är det samma max diameter på grenarna enligt specen?

FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror GHE II har något extra eller större svänghjul som ökar på prestandan.

Är det samma max diameter på grenarna enligt specen?
Ja, 23mm på båda. Samma vikt men något högre varvtal på (i), 3000 rpm mot 2800 på (ii). Såg nämligen att prisskillnaden bara var 150 kr på den lokala byggladan, 2380 kr resp 2533 kr, så det rycker lite i köptarmen... 🙃

• Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.