9 161 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
nygjuten oisolerad platta!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mr Blom, jag tycker gott att du kan slå en pling till Håkan Björkman på Villa Varm, direktnummer 0911-20 20 24, och ta ett snack om era konstruktionsproblem.Mr.Blom skrev:
Det är en jättetrevlig kille, visserligen chef för företaget, men håller låg profil, och jag är säker på att han gärna delar med sig av sitt kunnande.
Är faktiskt fortfarande, efter fem år, lite sorgsen att vi inte byggde ett hus från dem.
Självklart är 16-32 bättre, fast inte att jobba med, attans så trögskyfflat.... körde själv med 8-16.
Blir nog bra då, har du plats så är det inte fel om du får plats med 20 cm cellplast.
La själv 20 cm då jag fyllde min krypgrund med grus och gjöt platta med golvärme, när en kompis gjorde ssmma sak för många år sedan så skulle det tydligen räcka med 10cm isolering....ju mer desto bättre
Blir nog bra då, har du plats så är det inte fel om du får plats med 20 cm cellplast.
La själv 20 cm då jag fyllde min krypgrund med grus och gjöt platta med golvärme, när en kompis gjorde ssmma sak för många år sedan så skulle det tydligen räcka med 10cm isolering....ju mer desto bättre
Redigerat:
Vill bara påpeka att när villa varm bygger så har de 30cm isolering under betongplattan också. Att man även har isolering ovanpå plattan är för att få snabbreglerad golvvärme och platonmattan gör antagligen att man slipper vänta lika länge på att betongen skall torka innan man täcker över den. Och självklart har man garderat sig med hängslen och livrem mot fuktproblem.
Sedan lägger man denna konstruktion i efterhand på oisolerade plattor men om TS har utrymme och budget så gärna 20cm cellplast.
Sedan lägger man denna konstruktion i efterhand på oisolerade plattor men om TS har utrymme och budget så gärna 20cm cellplast.
Jag tror att byggaren i praktiken har rätt (även om konstruktionsvalen är okonventionellt och dumt), och att konstruktionen blir helt fuktfri även med den uppreglade konstruktionen. Makadam är ju dränerande, och jag har svårt att se hur fukt ska kunna vandra upp genom betongplattan. Jag bor själv i ett hus med uppreglade golv med mineralull under (byggt -57) och har inga fuktproblem.
Lösningen med Platonmatta och cellplast är bättre än reglar, och det ser ut som du kan få in kanske 30 cm cellplast där. Så i praktiken får du ett välisolerat golv.
Lösningen med Platonmatta och cellplast är bättre än reglar, och det ser ut som du kan få in kanske 30 cm cellplast där. Så i praktiken får du ett välisolerat golv.
Hallå alla tack för era åsikter
Prata med målaren idag och hade ett ytligare alternativ
det var
oisolerad platta
platonmatta
20cm cellplast s200
golvvärme fast satt i förgående cellplast med special krokar
sen flytspackel 2-4 cm
plast
foam
parket
detta låter ganska bra tycker jag
då golvärmen blir nästan halva priset jämnfört med
cellplast+plåt+gips
vad säger ni ?
Prata med målaren idag och hade ett ytligare alternativ
det var
oisolerad platta
platonmatta
20cm cellplast s200
golvvärme fast satt i förgående cellplast med special krokar
sen flytspackel 2-4 cm
plast
foam
parket
detta låter ganska bra tycker jag
då golvärmen blir nästan halva priset jämnfört med
cellplast+plåt+gips
vad säger ni ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter helt OK tycker jag (utan att vet något egentligen).
Plåtarna, liksom flytspacklet skall ju bara fungera som fördelare av värmen.
Så om han kan flytspackla så det blir ett helt plant underlag för golvet så är det väl bra.
Men måste man lägga foam över?
Den är visserligen tunn, men isolerar väl lite i alla fall. Men det är kanske så lite så att det är försumbart.
Plåtarna, liksom flytspacklet skall ju bara fungera som fördelare av värmen.
Så om han kan flytspackla så det blir ett helt plant underlag för golvet så är det väl bra.
Men måste man lägga foam över?
Den är visserligen tunn, men isolerar väl lite i alla fall. Men det är kanske så lite så att det är försumbart.
Trodde man hade foam eller vad det heter för att det ska vara mjukar att gå på
även fast flytspakel är dyrt så blir det dyrare med
cellplast+plåt och gips
om jag inte kör med flytspackel ovan så måste jag göra det under då det inte är 100% rakt
35 kvm golvvärme paket med eps kosta dubbelt så mycket än ett som gjuts in
även fast flytspakel är dyrt så blir det dyrare med
cellplast+plåt och gips
om jag inte kör med flytspackel ovan så måste jag göra det under då det inte är 100% rakt
35 kvm golvvärme paket med eps kosta dubbelt så mycket än ett som gjuts in
Redigerat:
Klicka här för att svara
