Mr.Blom skrev:
...
vilket fall angående min situation så har jag haft möte med byggaren och konstruktören
och vi har kommit fram till att köra på KnockOnWood förslag
då den inte anses vara en riskkonstruktion
...
Mr Blom, jag tycker gott att du kan slå en pling till Håkan Björkman på Villa Varm, direktnummer 0911-20 20 24, och ta ett snack om era konstruktionsproblem.
Det är en jättetrevlig kille, visserligen chef för företaget, men håller låg profil, och jag är säker på att han gärna delar med sig av sitt kunnande.

Är faktiskt fortfarande, efter fem år, lite sorgsen att vi inte byggde ett hus från dem.

• Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Självklart är 16-32 bättre, fast inte att jobba med, attans så trögskyfflat.... körde själv med 8-16.

Blir nog bra då, har du plats så är det inte fel om du får plats med 20 cm cellplast.

La själv 20 cm då jag fyllde min krypgrund med grus och gjöt platta med golvärme, när en kompis gjorde ssmma sak för många år sedan så skulle det tydligen räcka med 10cm isolering....ju mer desto bättre

Redigerat:
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Vill bara påpeka att när villa varm bygger så har de 30cm isolering under betongplattan också. Att man även har isolering ovanpå plattan är för att få snabbreglerad golvvärme och platonmattan gör antagligen att man slipper vänta lika länge på att betongen skall torka innan man täcker över den. Och självklart har man garderat sig med hängslen och livrem mot fuktproblem.

Sedan lägger man denna konstruktion i efterhand på oisolerade plattor men om TS har utrymme och budget så gärna 20cm cellplast.

• Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Jag tror att byggaren i praktiken har rätt (även om konstruktionsvalen är okonventionellt och dumt), och att konstruktionen blir helt fuktfri även med den uppreglade konstruktionen. Makadam är ju dränerande, och jag har svårt att se hur fukt ska kunna vandra upp genom betongplattan. Jag bor själv i ett hus med uppreglade golv med mineralull under (byggt -57) och har inga fuktproblem.

Lösningen med Platonmatta och cellplast är bättre än reglar, och det ser ut som du kan få in kanske 30 cm cellplast där. Så i praktiken får du ett välisolerat golv.

• Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Hallå alla tack för era åsikter
Prata med målaren idag och hade ett ytligare alternativ

det var
oisolerad platta
platonmatta
20cm cellplast s200
golvvärme fast satt i förgående cellplast med special krokar
sen flytspackel 2-4 cm
plast
foam
parket

detta låter ganska bra tycker jag
då golvärmen blir nästan halva priset jämnfört med
cellplast+plåt+gips

vad säger ni ?

Du måste kolla med golvvärmeleverantören hur mycket flytspackel du måste ha. Det beror på dimension på slangen. Kan bli mycket flytspackel och det är inte gratis.

• Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Det låter helt OK tycker jag (utan att vet något egentligen).
Plåtarna, liksom flytspacklet skall ju bara fungera som fördelare av värmen.
Så om han kan flytspackla så det blir ett helt plant underlag för golvet så är det väl bra.
Men måste man lägga foam över?
Den är visserligen tunn, men isolerar väl lite i alla fall. Men det är kanske så lite så att det är försumbart.

• Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Trodde man hade foam eller vad det heter för att det ska vara mjukar att gå på

även fast flytspakel är dyrt så blir det dyrare med
cellplast+plåt och gips

om jag inte kör med flytspackel ovan så måste jag göra det under då det inte är 100% rakt

35 kvm golvvärme paket med eps kosta dubbelt så mycket än ett som gjuts in

Redigerat:
Fråga :
om man kör med flyttspackel typ 3-4 cm
behöver man fortfarande ha s200 kvalitet på cellplasten ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.