Jag funderar lite på att bygga hus. Det ligger ett par år framåt i tiden, men jag vill ha allt klart för mig när det väl är dags.

Huset kommer med all säkerhet byggas i nån stenvariant. Antingen hela betongväggar, eller lecablock.
Planlösningen blir sutteräng med ett plan ovan marknivå.

Jag kommer att göra det mesta själv med hjälp av släkt och vänner, det som kommer att kräva proffesionell insats är murning av block, vvs- och eldragning.

Vad kan ett hus gå på i runda slängar om man siktar på ca 170kvm??
Jag vet att det är svårt att sätta ett pris, men nånstans mellan tummen o armhålan vore bra...  ;)

Om du inte räknar med tomten och anslutningar samt gör nästa allt arbete själv - så kan du bygga ett hus för 700-1400 kkr. Då är det bara i princip materialet och lagstadgade avgifter du betalar för.

Fast det kan också kosta hur mycket som helst beroende på val av material och vad du räknar in i priset.

Jag har kompisar som är i byggbranschen,med bra kontakter och billigt material, som har byggt själva. De hamnar någonstans i den storleksordningen som är nämnd ovan. Fast det var inga stenhus!!!

Om ni bygger normal standard med betong väggar utan eget arbete,så räkna ca 11.000 kr/kvm + tomt...

Tyvärr så varierar priserna kraftigt mellan framsidan (väst) och baksidan av Sverige....

Men vad kan man räkna med om man gör det mesta själv?

En kollega till mig ska bygga ungefär (170 kvm) som du beskrivit och dom har en kalkyl på  runt 1,4 - 1,5 mille... Vad jag kan förstå så brukar det nästan alltid tillkomma någon oväntad utgift när man bygger hus.

Just ja. Tilläggas bör väl att dom bygger trähus också (10 mil norr om Stockholm) och dom i sin tur har en bekant som är snickare.

Snickarkompisen var ca 0,5 mille lägre i pris än motsvarande husleverantörer.

johawk3 skrev:
En kollega till mig ska bygga ungefär (170 kvm) som du beskrivit och dom har en kalkyl på  runt 1,4 - 1,5 mille...
Är detta bara huset? Eller allt inkl tomt och avgifter?

Nja det var nog bara för huset.....

Han fick dessutom tag på en billig tomt som han köpte av en bonde. Om jag inte minns fel så betalade han drygt 200000 för 12000 kvm.... Tomten ligger på landet i Västerås-trakten. Gissa om man blir avundsjuk ;D ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.