30 459 läst ·
92 svar
30k läst
92 svar
Nyfiken på vad du tycker är OK månadskostnad för boendet
Hej.
Det var inte min mening att göra Dig upprörd (förlåt) utan ditt inlägg användes mer för att ta fram, om det är rimligt att behöva betala så hög kostnad i månaden för ett normalt boende. På det sätt du uttrycker dig i inlägget, maffiga SUV-en, restaurangbesök, semestrar o s v fick jag uppfattningen att Ni är en ung familj. Jag är också säker på att ni har läget under kontroll.
80-85% av landets familjer önskar också ett eget boende, en villa eller radhus, så därför är fråga berättigad, - vad det kostar eller får kosta. Detta känner Regeringen till, och därför borde man inte plundra befolkningen med en rad olika avgifter.
Jag var själv med i en nämnd under början av 90-talet, och fick där ta del av den nya lagen, Skuldsaneringslagen, som kom till för att hjälpa personer som hamnat i skuldfällan efter 80-talets kris. Det är inget kul, att köpa en villa för 3 mille, och ha lånat det mesta, när marknaden sviktar, man blir utan jobb och kan inte betala längre. Villan går inte att sälja, då efterfrågan saknas, den säljs då av Fogden, för kanske 2.2mille, och där står den tidigare lyckliga familjen utan bostad och med en skuld på 800.000Kr. Detta var ett ärende vi hade på bordet, med lite andra siffror naturligtvis. De här kriserna återkommer med lite olika tidsintervaller, men jag tvivlar på att de får den verkan de hade tidigare. Även de styrande i vårt land, har nu börjat förstå, att det är bättre pengarna får vara ute hos folket, det blir liksom mer snurr på ekonomin då.
Men att toppbelåna till sitt boende, medför risker, bättre som Ni då har gjort, avstått från den maffiga SUV-en.
Det var inte min mening att göra Dig upprörd (förlåt) utan ditt inlägg användes mer för att ta fram, om det är rimligt att behöva betala så hög kostnad i månaden för ett normalt boende. På det sätt du uttrycker dig i inlägget, maffiga SUV-en, restaurangbesök, semestrar o s v fick jag uppfattningen att Ni är en ung familj. Jag är också säker på att ni har läget under kontroll.
80-85% av landets familjer önskar också ett eget boende, en villa eller radhus, så därför är fråga berättigad, - vad det kostar eller får kosta. Detta känner Regeringen till, och därför borde man inte plundra befolkningen med en rad olika avgifter.
Jag var själv med i en nämnd under början av 90-talet, och fick där ta del av den nya lagen, Skuldsaneringslagen, som kom till för att hjälpa personer som hamnat i skuldfällan efter 80-talets kris. Det är inget kul, att köpa en villa för 3 mille, och ha lånat det mesta, när marknaden sviktar, man blir utan jobb och kan inte betala längre. Villan går inte att sälja, då efterfrågan saknas, den säljs då av Fogden, för kanske 2.2mille, och där står den tidigare lyckliga familjen utan bostad och med en skuld på 800.000Kr. Detta var ett ärende vi hade på bordet, med lite andra siffror naturligtvis. De här kriserna återkommer med lite olika tidsintervaller, men jag tvivlar på att de får den verkan de hade tidigare. Även de styrande i vårt land, har nu börjat förstå, att det är bättre pengarna får vara ute hos folket, det blir liksom mer snurr på ekonomin då.
Men att toppbelåna till sitt boende, medför risker, bättre som Ni då har gjort, avstått från den maffiga SUV-en.
Jag skulle inte ens vilja lägga 10,000 i månaden på mitt boende, men verkligheten ser annorlunda ut. Skall du köpa ett hus idag, i det lilla villasamhälle som jag bor i, så kommer du inte under 2.400.000 och då talar jag om 70-talshus. De nybyggda går för 3.600.000 och uppåt. Frågan är då om man skall bosätta sig där man vill, eller flytta på sig till ett ställe där det är betydligt billigare. I vårt fall så valde vi att bosätta oss där vi kände var rätt och nära till släkt och vänner även om det kostar lite mer.Andreas_Hansson skrev:
- M
Andreas_Hansson skrev:
Det är ju där de flesta hamnar i sitt resonemang - procent av den disponibla inkomsten (nettoinkomsten). 10000kr/mån kan vara mycket för en del och lite för någon annan. Personligen lägger jag/vi 23% - då ingår drift, men inte amortering. Jag skulle kunna tänka mig att lägga upp till 35%. Då har jag fortfarande råd med de saker jag vill kunna göra.
Men hallå,
återigen, här var jag bor (Nacka kommun) går det bara INTE att köpa ens ett radhus under 3 mille, för att inte tala om ett eget hus. Och återigen, de är ofta rena renoveringsobjekt. Prislappen för ett nyproducerat hus i de här områden hamnar ofta kring ca 5 miljoner. Tror ni att någon här lägger 15-16 tusen på boendet för att man tycker att det är bekvämt?
Och vad är alternativet? Flytta ifrån sina jobb, sina vänner, folk man gillar och umgås med och bosätta sig någonstans där uppe i fjällen eller ute på landet för att komma undan billigare med boendet.
Jag tycker att i den här diskussionen är totalt irrelevant att höra kommentarer från folk som bor i t ex Avesta där ett hus kostar en tredje del av vad det kostar här och som då säger att de aldrig skulle betala mer än 10 000 för sitt boende. Det är ändå bara att gilla läget.
återigen, här var jag bor (Nacka kommun) går det bara INTE att köpa ens ett radhus under 3 mille, för att inte tala om ett eget hus. Och återigen, de är ofta rena renoveringsobjekt. Prislappen för ett nyproducerat hus i de här områden hamnar ofta kring ca 5 miljoner. Tror ni att någon här lägger 15-16 tusen på boendet för att man tycker att det är bekvämt?
Och vad är alternativet? Flytta ifrån sina jobb, sina vänner, folk man gillar och umgås med och bosätta sig någonstans där uppe i fjällen eller ute på landet för att komma undan billigare med boendet.
Jag tycker att i den här diskussionen är totalt irrelevant att höra kommentarer från folk som bor i t ex Avesta där ett hus kostar en tredje del av vad det kostar här och som då säger att de aldrig skulle betala mer än 10 000 för sitt boende. Det är ändå bara att gilla läget.
Vilka otroliga siffror ni presenterar 
Jag hade inte riktigt koll på vad jag betalar, bara att det är billigt.
Jag bor i ett litet hus 72m² bottenyta med "halvfärdig" övervåning, det ligger på promenadavstånd från tätort och kommunal service men ändå helt enskilt, ej på något fjäll, ca 3 mil från Örebro.
Jag har värme, rinnande vatten och jag skiter inomhus.
Huset är från 1700-tal och renoverat i mitten av 90-talet, jag köpte det -99 utan kontantinsats, lånade ytterligare 60.000.
Byggde 81m² garage, rustade lite ytterligare på huset och värderade om, alla lån fick då plats som bottenlån.
Nu har jag räknat efter vad det kostar..............1260/mån i ränta och amortering = 5,8% av disponibel inkomst om jag fattat detta med procenträkning rätt, + ca 1770 i drift = 3030 kr (räknade 1,50 kr per kw/h, vet inte om det stämmer)
Betalar dessutom 2690 kr på en bil och 3470 för 9 hektar nyköpt skog med ett torpruckel (la 10% kontant).
Allt som allt går alltså 34,5% av inkomsten till att betala lån.
(ränteavdrag och framtida inkomster från skogen oräknat)
Jag hade ärligt talat ingen koll på detta, har bara tyckt att "det går bra".
Men detta visar ju vilken skillnad det gör i bostadskostnad om man väljer att bo utanför storstadsregionerna.
Jag skulle väl aldrig jag vilja byta boende med någon i storstad även om jag fick behålla mina nuvarande boendekostnader..............och folk från "sta´n" vill väl å andra sidan inte heller byta med mig
Folk har helt enkelt olika prioriteringar, värderingar och intressen
Jag hade inte riktigt koll på vad jag betalar, bara att det är billigt.
Jag bor i ett litet hus 72m² bottenyta med "halvfärdig" övervåning, det ligger på promenadavstånd från tätort och kommunal service men ändå helt enskilt, ej på något fjäll, ca 3 mil från Örebro.
Jag har värme, rinnande vatten och jag skiter inomhus.
Huset är från 1700-tal och renoverat i mitten av 90-talet, jag köpte det -99 utan kontantinsats, lånade ytterligare 60.000.
Byggde 81m² garage, rustade lite ytterligare på huset och värderade om, alla lån fick då plats som bottenlån.
Nu har jag räknat efter vad det kostar..............1260/mån i ränta och amortering = 5,8% av disponibel inkomst om jag fattat detta med procenträkning rätt, + ca 1770 i drift = 3030 kr (räknade 1,50 kr per kw/h, vet inte om det stämmer)
Betalar dessutom 2690 kr på en bil och 3470 för 9 hektar nyköpt skog med ett torpruckel (la 10% kontant).
Allt som allt går alltså 34,5% av inkomsten till att betala lån.
(ränteavdrag och framtida inkomster från skogen oräknat)
Jag hade ärligt talat ingen koll på detta, har bara tyckt att "det går bra".
Men detta visar ju vilken skillnad det gör i bostadskostnad om man väljer att bo utanför storstadsregionerna.
Jag skulle väl aldrig jag vilja byta boende med någon i storstad även om jag fick behålla mina nuvarande boendekostnader..............och folk från "sta´n" vill väl å andra sidan inte heller byta med mig
Folk har helt enkelt olika prioriteringar, värderingar och intressen
starshipp skrev:
Det är just det jag menar. Det är bara att betala
Frågeställningen från Ploppan var ju denna:starshipp skrev:
Hon
Om då en människa från Avesta anser att hon aldrig skulle betala mer än 10.000 kr för sitt boende så har ju denna människa härmed svarat på frågan.Vad tycker du alltså att ditt boende får kosta, oavsett om det är en nybyggd villa eller en begagnad? Hur mycket är du beredd att spendera på ditt boende? Antingen uttryckt i kronor eller i procent av hushållets totala inkomster efter skatt.
I boendekostnad skulle jag räkna in räntor, ev. amorteringar samt drift
Vad jag ser så har väl bara du bara exakt angett vad ert boende kostar (17.642 kr) och det är väl egentligen ett lika dåligt svar som mitt här ovan där jag anger min boendekostnad till 3.030 kr, ingen av oss svarar på den ställda frågan.
Den av oss som i.s.f svarat riktigt på den ställda frågan är ju den fiktiva Avestabon med sina 10.000 kr!
För egen del så är 10.000 kr långt ifrån vad jag kan tänka mig betala för boendet, då prioriterar jag hellre mina intressen som skulle innebära fler bilar/mer garage, eller mer skog mycket hellre än själva bostaden.
Så i nuvarande situation och på nuvarande tomt blir väl mitt svar max 5-6.000 kr då, skulle jag däremot hitta en jord/skogsbruksfastighet jag skulle gilla så vore jag väl däremot beredd att lägga massa pengar, men då är det ju ett intresse som går att kombinera med boendet........och då blir själva boendekostnaden mycket svår att räkna ut
starshipp skrev:
För mig som inte bor i Sthlm med era fantasipriser så är det högst relevant att höra vad "Avestabon" tycker är rimligt, eller ska hela forumet utgå från hur läget ser ut i 08 ??
Snacka om tunnelseende............
Beloppet som man vill lägga på boendet är helt ointressant egentligen, det man borde fråga sig är hur mycket pengar vill jag ha kvar efter jag har betalt mitt boende. För man kan lägga 10 % av min total inkomst på boendet och ändå inte nå upp till en skälig levnadsnivå, eller så kan man lägg 80% av sin inkomst på boendet och ändå ha råd att åka på semester och äta på dyra restauranger och köpa massor med SUV:ar... Det hela handlar ju om hur mycket inkomst man har. 2 olika familjer kan ha exakt samma levnadskvalite med samma "övriga utgifter" men totalt olika utgifter för boendet, och de som betalar minst kan inte förstå hur de som betalar mer kan tänka sig att lägga så mycket på boendet.
Hela disskutionen om vad man tycker är rimligt att lägga på boendet beror på så många olika faktorer att man aldrig kan applicera den enes siffror på någon annan. Den enda riktlinjen är väl att följa bankens rekomendationer om att ha 5000 kvar per vuxen och 2500 per barn efter det att boendet är betalt. Hur nu någon kan klara sig på det pengarna är ju en gåta för mig, men som sagt min situation ser ju inte ut som någon annans....
- M
Det är klart att du har alternativ. Du kan bo i villa, radhus, bostadsrätt, hyresrätt (kanske). Du kan bo en bit bort o pendla. Du kan bo i mindre populära områden. Alla dessa saker påverkar vad du betalar i månaden för ditt hus.starshipp skrev:Men hallå,
När jag bodde i Nacka (4 år sedan) bodde jag i en trea (bostadsrätt) i Jarlaberg för 8000kr/mån inklusive avgift, ränta o drift.
En av mina kompisar i Stockholm har haft som ett mål att aldrig betala mer än 3000kr/mån för boendet - det har han klarat i över 20 år nu. Förvisso skulle inte jag vilja bo som han, men det är ett bevis på att det går.
Jag är väl medveten om att priserna i storstadsområdena är höga vilket gör en månadskostnad hög, men det beror på vad du själv har för krav. Förmodligen tjänar du mer än en person med liknande yrke gör i Avesta.
Ointressant för dig kanske, men det var inte du som ställde frågan.Gladh skrev:
Frågan var väldigt enkel och rakt ställd, jag tycker inte vi har rätt att avfärda trådskaparens frågeställning.
"Vad tycker du alltså att ditt boende får kosta, oavsett om det är en nybyggd villa eller en begagnad? Hur mycket är du beredd att spendera på ditt boende? Antingen uttryckt i kronor eller i procent av hushållets totala inkomster efter skatt.
I boendekostnad skulle jag räkna in räntor, ev. amorteringar samt drift "
Vill vi andra ha andra svar (än i kronor eller procent) så står det oss fritt att starta egna trådar.
Det stämmer ju, mina krav på boendet är att i lagom temperatur kunna sova, äta frukost, skita, titta på TV, surfa på internet, läsa och sova igen.Gladh skrev:
Ett ytterligare krav är att det är tyst dagtid p.g.a skiftarbete.
Jag arbetar mycket, är ensamstående och jag lagar ens aldrig mat, därför är nämnda 3030 kr helt lagom för mig just nu.
Hade jag vart i en annan situation (eller på en annan plats) som kräver mer av själva boendet så hade givetvis ett dyrare boende vart motiverat.
Har man bott i olika hyresrätter och varit utsatt för konstanta störningar då är det klart att man INTE har alternativ än att "köpa sig fri" från störningar vilket vi har gjort, vill jag påstå. Inga gapande och festande idioter här inte.lastkaj skrev:Det är klart att du har alternativ. Du kan bo i villa, radhus, bostadsrätt, hyresrätt (kanske). Du kan bo en bit bort o pendla. Du kan bo i mindre populära områden. Alla dessa saker påverkar vad du betalar i månaden för ditt hus.
När jag bodde i Nacka (4 år sedan) bodde jag i en trea (bostadsrätt) i Jarlaberg för 8000kr/mån inklusive avgift, ränta o drift.
En av mina kompisar i Stockholm har haft som ett mål att aldrig betala mer än 3000kr/mån för boendet - det har han klarat i över 20 år nu. Förvisso skulle inte jag vilja bo som han, men det är ett bevis på att det går.
Jag är väl medveten om att priserna i storstadsområdena är höga vilket gör en månadskostnad hög, men det beror på vad du själv har för krav. Förmodligen tjänar du mer än en person med liknande yrke gör i Avesta.
Sedan är mitt boende inget lyxigt boende med pool och sådant, en helt vaniig bostadsrätt med fyra rum.
Men ni verkar inte ellr ni vill inte förstå att bostadspriserna i Stockholmsområdet är sådana som de är.
Du skriver att du betalade 8000 för bostadsrätten i Jarlaberg. för fyra år sedan. Det kan också bero på många olika faktorer, t ex vad de kostade då (säkert mycket mindre än idag), vilket renoveringsbehov fanns i bostaden, hur mycket du hade möjligheten att lägga ut som kontantinsats osv.
Det är som du säger, allting går, du kan klara dig på ett glas vatten om dag om du måste, du kan gå i samma skor i två år om du måste osv. Men den inputen hör inte till den här diskussionen, tycker jag.
Jag och frugan har bott i tre år i en lägenhet på 28kvm inne i city (sthlm) och har nyligen flyttat ut till ett radhus i Sollentuna (1,5mil norrut från sthlm) och har idag nästan samma levnadskostnad, det som gått upp har kompenserats genom att andra saker inte kostar lika mycket.
Sen att vi har mer än 3ggr mer yta och 6 grannar färre (8 i lägenhet och 2 i radhus) gör all skillnad i världen.
Vår dröm är att flytta till villa i det område vi bor i idag och vi kommer jobba hårt på att lyckas med det, men då måste vi punga ut med 4miljoner och uppåt. Bara en tomt i området går på 2,5milj.
vad betalar vi idag då, ja, vi ligger runt 10k sträcket beroende på hur man räknar. I belåning så är det bil med också och då har vi ändå inga topplån vilket vi lyckats med genom att köpa lägenhet i rätt läge och sälja i rätt läge. (en lägenhet då alltså)
Vinsten vi gjorde är mer än många runt i landet skulle drömma om att betala för ett hus, och då var det ändå bara 28kvm i city.
Sen att vi har mer än 3ggr mer yta och 6 grannar färre (8 i lägenhet och 2 i radhus) gör all skillnad i världen.
Vår dröm är att flytta till villa i det område vi bor i idag och vi kommer jobba hårt på att lyckas med det, men då måste vi punga ut med 4miljoner och uppåt. Bara en tomt i området går på 2,5milj.
vad betalar vi idag då, ja, vi ligger runt 10k sträcket beroende på hur man räknar. I belåning så är det bil med också och då har vi ändå inga topplån vilket vi lyckats med genom att köpa lägenhet i rätt läge och sälja i rätt läge. (en lägenhet då alltså)
Vinsten vi gjorde är mer än många runt i landet skulle drömma om att betala för ett hus, och då var det ändå bara 28kvm i city.