30 459 läst ·
92 svar
30k läst
92 svar
Nyfiken på vad du tycker är OK månadskostnad för boendet
Vi bor i begagnad villa från -67. Köpt billigt och rustad allt eftersom. I vår boende kostnad räknar jag in allt som kan knytas till huset dvs. räntor, amorteringar, förs., tele, sop, V/A, bredband och liknande.
Vi lägger ca 10.000 / 25% av disponibel inkomst på boendet och det tycker jag är alldeles tillräckligt.
Kan inte förstå mig på peroner som lägger över 50% på boendet. Visst ska man bo bra men nånstans måste man väl ändå dra gränsen. Lägger man så mycket pengar så tror jag att boendet är mer en statusgrej som man gärna vill visa upp för allt och alla.
Har en bekants bekant som är i den sitsen: En tvåa i Axelsberg byttes till en femma i City bara för att det ska se bra ut mot hennes vänner och bekanta. Att de sedan äter radhusbiff och nudlar varannan dag tycker dom det kan vara värt. Har ingen aning om deras månadskostnad men den är på tok för hög för deras svenssonlöner. Undrar hur länge det håller innan man får se dem i Lyxfällan???
/V
Vi lägger ca 10.000 / 25% av disponibel inkomst på boendet och det tycker jag är alldeles tillräckligt.
Kan inte förstå mig på peroner som lägger över 50% på boendet. Visst ska man bo bra men nånstans måste man väl ändå dra gränsen. Lägger man så mycket pengar så tror jag att boendet är mer en statusgrej som man gärna vill visa upp för allt och alla.
Har en bekants bekant som är i den sitsen: En tvåa i Axelsberg byttes till en femma i City bara för att det ska se bra ut mot hennes vänner och bekanta. Att de sedan äter radhusbiff och nudlar varannan dag tycker dom det kan vara värt. Har ingen aning om deras månadskostnad men den är på tok för hög för deras svenssonlöner. Undrar hur länge det håller innan man får se dem i Lyxfällan???
/V
Det betyder att ni har ungefär 30.000 kvar efter att ni har betalt ert boende. Om jag istället får ut 60.000 i månaden och lägger 50% på mitt boende så har jag också 30.000 kvar efter boendet, varför blir mitt liv sämre än ert?vojma skrev:Vi lägger ca 10.000 / 25% av disponibel inkomst på boendet och det tycker jag är alldeles tillräckligt.
Man kan inte generellt säga en siffra eller en procentsats, utan boendetssumma beror på övriga kostnader och levnadsstandrad. Dessutom så är det inte många som måste leva på 30.000 i månaden efter att boendet är betalt, det är faktiskt riktigt mycket pengar, men som sagt allt avgörs ju av hur andra kostnader ser ut, det kanske räcker precis till er, medans andra kan spara 10.000 i månaden med samma inkomst och boendekostnad.
- M
Man kan bolla mellan sina "internkonton" för att få fram bra siffror för det givna tillfället.Nyfniken skrev:
Det är intressant att notera att några här tex räknar in telefon och bredband i boendekostnad! Inte konstigt att boendekostnad kan skilja rejält när man inte har en gemensam ram att utgå från.
I min boendekostnad ingår enbart sådant som en ev köpare också måste betala.
Dvs kostnader jag inte kan smita från för att bo i eget hus:
- Kapital (räntor o avgifter)
- Uppvärmning
- Hushållsel (här vet jag att tex myndigheter inte håller med mig)
- Vatten o avlopp
- Sophämtning
- Hemförsäkring (obligatoriskt för att få lånen beviljade)
- Fastighetsskatt (heter numera avgift)
- Ev tomrättsavgäld
Sen tycker jag man kan lägga till amortering på särskild rad. Det är trots allt pengar som måste betalas. Vilket annat konto skulle man lägga det på?
Övriga regelbundna kostnader som telefon, bredband, tv, morgontidning etc måste anses tillhöra kontot "levnadskostnader".
Tjäna Biet, hålller med dig egentligen, men samtidigt så har de flesta telefon och bredband och tv idag. Det är ju bättre att räkna högt tycker jag. Många idag tittar enbart på räntekostnader och lånar penger efter det. Det kan ju vara bra att veta att om man vill ha fler tv-kanaler så kostar det oftast mer än om man bor i lght. Likadant med bredband, vill man ha snabbt kostar det.
Men visst kan man räkna bort tele,tv och bredband om man inte vill ha det. Men de flesta som räknar på hus har väl de grejerna? Så länge folk skriver vad de räknar in i kostnaderna kan väl folk få göra som de vill?
Men visst kan man räkna bort tele,tv och bredband om man inte vill ha det. Men de flesta som räknar på hus har väl de grejerna? Så länge folk skriver vad de räknar in i kostnaderna kan väl folk få göra som de vill?
Jag räknar i alla fall in TV och bredband i boendekostnaden när jag jämför olika alternativ. Om bredbandet är dyrare i ett annat boende så vill jag ju räkna med det när jag tittar på om jag tycker att det är värt att flytta.
Diskuterar jag med andra så skulle jag å andra sidan inte komma på tanken att räkna med bredband och kostnader för TV. Där har ju olika människor olika behov, och i en trängd (ekonomiskt) trängd situation är ju det ju sånt man kan dra in på.
Diskuterar jag med andra så skulle jag å andra sidan inte komma på tanken att räkna med bredband och kostnader för TV. Där har ju olika människor olika behov, och i en trängd (ekonomiskt) trängd situation är ju det ju sånt man kan dra in på.
jag ligger på ungefär 5000 bagis i månaden för ett hus i en ort ca 4 mil från stockholm... en massa lån inräknat. det tycker jag är okej. 10-15 papp skulle kännas jättesvettigt, och då har jag ändå en väldigt bra inkomst. eftersom boendet ska vara en ganska rudimentär trygghet så vill jag inte ha speciellt höga boendekostnader utifall något skiter sig... det är lättare att lägga av med dyra lyxsaker/leksaker än en dyr bostad.
nu har jag visserligen en hel del skyhöga renoveringskostnader. en liten del av den är sådant jag måste göra (70-talshus, say no more), resten är för att jag vill göra om huset och göra det megasuperduperfräscht...och för att få ner driftskonstnaden i samma veva.
men ändå, det är inga utgifter jag *måste* ha...
nu har jag visserligen en hel del skyhöga renoveringskostnader. en liten del av den är sådant jag måste göra (70-talshus, say no more), resten är för att jag vill göra om huset och göra det megasuperduperfräscht...och för att få ner driftskonstnaden i samma veva.
Mjo, men om man inte har råd med tv för 200 spänn i månaden så kanske man ska hitta billigare boende?
Men jag håller med om att det egentligen inte hör hemma i boendekalkylen men det är en kostnad som man "bör" ha råd med om vill ha ett "drägligt" boende som en bankkvinna sa till mig när jag ville låna pengar till mitt hus som osnuten 22-åring. På den tiden hade jag förövrigt inte nog med lön för att kunna bo drägligt(enligt föreningsbanken). Då skulle jag ändå få billigare boende i mitt hus än min lägenhet jag hade då så jag vet mycket väl att man kan leva billigare än vad banker och andra räknar med men det tär på en och ett eventuellt förhållande.
Jag bytte förövrigt bank efter det uttalandet och trivs nu som kund i en annan bank och lever ett mycket drägligt liv
Men jag håller med om att det egentligen inte hör hemma i boendekalkylen men det är en kostnad som man "bör" ha råd med om vill ha ett "drägligt" boende som en bankkvinna sa till mig när jag ville låna pengar till mitt hus som osnuten 22-åring. På den tiden hade jag förövrigt inte nog med lön för att kunna bo drägligt(enligt föreningsbanken). Då skulle jag ändå få billigare boende i mitt hus än min lägenhet jag hade då så jag vet mycket väl att man kan leva billigare än vad banker och andra räknar med men det tär på en och ett eventuellt förhållande.
Jag bytte förövrigt bank efter det uttalandet och trivs nu som kund i en annan bank och lever ett mycket drägligt liv
moddha skrev:jag ligger på ungefär 5000 bagis i månaden för ett hus i en ort ca 4 mil från stockholm... en massa lån inräknat. det tycker jag är okej. 10-15 papp skulle kännas jättesvettigt, och då har jag ändå en väldigt bra inkomst. eftersom boendet ska vara en ganska rudimentär trygghet så vill jag inte ha speciellt höga boendekostnader utifall något skiter sig... det är lättare att lägga av med dyra lyxsaker/leksaker än en dyr bostad.
nu har jag visserligen en hel del skyhöga renoveringskostnader. en liten del av den är sådant jag måste göra (70-talshus, say no more), resten är för att jag vill göra om huset och göra det megasuperduperfräscht...och för att få ner driftskonstnaden i samma veva.men ändå, det är inga utgifter jag *måste* ha...
Du satte huvudet på spiken enligt mig. Väldigt bra uttryckt. Mycket enklare att sälja sin sportbil än det nyrenoverade köket om man blir sjukskriven eller förlorar jobbet
En person i hushållet skall ju kunna vara utan inkomst utan att det dukar under. I alla fall under ett år eller så.
Så det beror väl mycket på inkomster men över 15.000 låter orimligt, om man har barn o en blir arbetslös så man bara har en inkomst.
Så det beror väl mycket på inkomster men över 15.000 låter orimligt, om man har barn o en blir arbetslös så man bara har en inkomst.
Om man ska räkna med amortering i boendekostnaden kan det lätt bli lite felvisande. Om man har topplån kanske man vill amortera av det på kort tid och månadskostnaden blir väldigt hög under en relativt kort period. Amortering kan också ses som ett sparande. Min egen nuvarande kostnad är ca 7000 i månaden med amorterin. 5000 utan.
Att man skulle förlora ena inkomsten är för de flesta ytterst osannolikt, förutom vid dödsfall, vilket man förhoppningsvis har ett bra försäkringsskydd emot. De allra flera är med i a-kassan och täcks av den allmäna sjukförsäkringen vilket gör att man har en inkomst även vid arbetslöset och sjukdom. Väldigt många har bättre villkor än de allmäna ersättningarna. Många är till och med i situationen att de vid kort arbetslöshet faktiskt inte skulle förlora pengar alls på det hela, eftersom det också kostar att jobba i form av transporter, jobbluncher, tidsbrist (som leder till dyrare vanor), och så vidare.Åsa76 skrev:
Ta reda på hur vilken inkomst ni får vid arbetslöshet eller sjukdom och hur er ekonomi påverkas av det, så att ni vet. De flesta kommer fram till att det inte är någon privatekonomisk katastrof med en kortare period (låt säga ett år) utan full inkomst.
Amortering är förstås ett sparande och inte en kostnad (nettoförmögenheten förändras ju inte). Det är däremot en utgift. Man bör ha koll både på sina månadskostnader för att skydda sin soliditet och på sina månadsutgifter för att skydda sin likviditet.
En ok månadskostnad tycker jag är en kostnad som innebär att man kan spara i snitt ca 5% av sin bruttolön över en hel räntecykel utan att man för del delen behöver snåla in på det man tycker är allra viktigast och att man klarar att leva på arbetslöshet/sjukersättning utan att soliditeten hotas på kort sikt. Vad det innebär i kronor beror på faktorer som inkomst och preferenser.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vi lägger ca 11000 kr/mån för vårt radhus i stockholmsförort.
Jag skulle ju inte ha ngt emot mindre - men det är ändå accepterbart. Och vill man bo i ngt annat än en liten lägenhet i ytterförort så sticker kostnaden upp i den här staden.
I det ingår iof lånedelen för vårt landställe också - så det kan man ju räkna bort en 700-ing i räntekostnader på om man vill
Vi skulle ju kunna göra som tex Swe-trot - flytta och sänka både boendekosnaderna och lönen rejält - men det beror ju på ens prioriteringar som sagt...
/K
Jag skulle ju inte ha ngt emot mindre - men det är ändå accepterbart. Och vill man bo i ngt annat än en liten lägenhet i ytterförort så sticker kostnaden upp i den här staden.
I det ingår iof lånedelen för vårt landställe också - så det kan man ju räkna bort en 700-ing i räntekostnader på om man vill
Vi skulle ju kunna göra som tex Swe-trot - flytta och sänka både boendekosnaderna och lönen rejält - men det beror ju på ens prioriteringar som sagt...
/K