klaskarlsson skrev:
Vi lägger ca 11000 kr/mån för vårt radhus i stockholmsförort.
Vilken belåningsgrad hade ni när ni köte huset?

Nyfniken skrev:
Vilken belåningsgrad hade ni när ni köte huset?
När vi köpte 2003 var det i stort renoveringsbehov, och då hade vi lånat ganska mycket - 90% av köpevärdet (vi hade tom ett litet topplån). Sen renoverade vi för ca 300 000 och värderade om huset och fick då en belåningsgrad på ca 80%

Med nuvarande värde på huset så ligger vi på ungefär 75-80% - men då har vi egentligen två hus i det lånet som sagt...
Hade priserna från i höstas legat kvar så hade vi haft nedåt 65% - men budgivningarna sticker inte riktigt lika mycket nu :)

/K

Vi är en familj med två små barn och vi har 56 000 mån (ca 40000 netto). Vår boendekostnad är 17642 (inkl.ränta.amortering, månadsavgift och drift) och vi klarar oss alldeles utmärkt. Utöver det har vi lån på CSN (jag 1427/mån, min sambo 1023/mån). Och vet ni vad, vi går också på fina restauranger då och då, vi unnar oss utlandssemester osv. Det enda vi fick avstå var den maffiga SUV-en vi hade men idag har vi en bil som duger lika bra och uppfyller alla våra behov, dock inget lån på den vilket känns ganska skönt.
Lite bakgrund om oss: Efter många flytt där vi har bott i olika former och varit utsatta för ständiga störningar (antingen blev vi störda av festande grannar eller de som bodde under oss klagade på våra barn att de sprang mycket) så fastnade vi för en nyproducerad bostadsrättsvilla i en av Stockholms förorter.
Vi har då varit på många, många visningar och där vi bor idag är det nästan omöjligt att köpa ens ett radhus under 3 000 000 och då är det i många fall rena renoveringsobjekt, där man i många fall måste räkna med att satsa ca en halv miljon på att renovera, att köpa ett eget hus (som är byggd 1965) skulle kosta oss ca 4000000 där vi bor och där är det samma sak med att man ofta måste renovera.
Så till slut bestämde vi oss för att köpa nyproducerat och det har vi inte ångrat en enda sekund. Vi har valt hela inredningen efter våra egna önskemål och det är jätteskont att komma hem och känna av den fräscha doften samtidigt som man har 10 årig byggfelsförsäkring om det skulle hända någonting.
Dock måste jag tillägga att vi är icke rökare, vi snusar inte, vi drycker sällan sprit men unnar oss ändå bio/teaterbesök, restaurangsbesök någon gång i månaden, träffar kompisarna på krogen ibland osv.
Så resonemanget att 20 000 kronor i månaden räcker inte för mat, nöje och lite sparande köper inte jag i alla fall. Dessutom kommer antagligen våra löner att öka under de kommande år så om fem år känns kostnaden för boendet minskad men en ca tredje del (om lönerna ökar avtalsmässigt). Sedan är det absurt att jämföra boende situationen i Stockholmsregionen med övriga delen av landet.
Dock ska man alltid kalkylera så att man har råd med boendet ifall någon av vuxna i hushållet blir långvarigt sjuk eller liknande. Vi har bott här nu i ca 15 månader och vi stortrivs.

Som alltid. En fråga om prioriteringar:-)

Man kan just undra vad den 80-åriga änkan/änkemannen anser om boendekostnad, när denne bor kvar i huset de en gång byggde, då mycket annat fick försakas. Med en totalpension på 6.650:-/mån, så blir det boendekostnaden som tar 60-70% av pensionen. Huset är naturligtvis betalt sedan länge, så det är de fasta avgifterna som knycker det mesta av pensionen. Att spara på vatten eller el. påverkar knappast boendekostnaden, då den fasta avgiften höjs efterhands som lågenegilampor inhandlas, och att duscha hos dottern, påverkar inte heller slutnotan för vatten o avlopp. Vem eller vilka den gamla än röstar på, så förändras inte boendekostnaden nämvärt.

starshipp skrev:
Vi är en familj med två små barn och vi har 56 000 mån (ca 40000 netto). Vår boendekostnad är 17642 (inkl.ränta.amortering, månadsavgift och drift) och vi klarar oss alldeles utmärkt. Utöver det har vi lån på CSN (jag 1427/mån, min sambo 1023/mån). Och vet ni vad, vi går också på fina restauranger då och då, vi unnar oss utlandssemester osv. Det enda vi fick avstå var den maffiga SUV-en vi hade men idag har vi en bil som duger lika bra och uppfyller alla våra behov, dock inget lån på den vilket känns ganska skönt.
Lite bakgrund om oss: Efter många flytt där vi har bott i olika former och varit utsatta för ständiga störningar (antingen blev vi störda av festande grannar eller de som bodde under oss klagade på våra barn att de sprang mycket) så fastnade vi för en nyproducerad bostadsrättsvilla i en av Stockholms förorter.
Vi har då varit på många, många visningar och där vi bor idag är det nästan omöjligt att köpa ens ett radhus under 3 000 000 och då är det i många fall rena renoveringsobjekt, där man i många fall måste räkna med att satsa ca en halv miljon på att renovera, att köpa ett eget hus (som är byggd 1965) skulle kosta oss ca 4000000 där vi bor och där är det samma sak med att man ofta måste renovera.
Så till slut bestämde vi oss för att köpa nyproducerat och det har vi inte ångrat en enda sekund. Vi har valt hela inredningen efter våra egna önskemål och det är jätteskont att komma hem och känna av den fräscha doften samtidigt som man har 10 årig byggfelsförsäkring om det skulle hända någonting.
Dock måste jag tillägga att vi är icke rökare, vi snusar inte, vi drycker sällan sprit men unnar oss ändå bio/teaterbesök, restaurangsbesök någon gång i månaden, träffar kompisarna på krogen ibland osv.
Så resonemanget att 20 000 kronor i månaden räcker inte för mat, nöje och lite sparande köper inte jag i alla fall. Dessutom kommer antagligen våra löner att öka under de kommande år så om fem år känns kostnaden för boendet minskad men en ca tredje del (om lönerna ökar avtalsmässigt). Sedan är det absurt att jämföra boende situationen i Stockholmsregionen med övriga delen av landet.
Dock ska man alltid kalkylera så att man har råd med boendet ifall någon av vuxna i hushållet blir långvarigt sjuk eller liknande. Vi har bott här nu i ca 15 månader och vi stortrivs.
Det är tur för Er, att andra får vara med och pröjsa för ert boende, vad gäller utbildning/bidrag-barn/bidrag-barnomsorg/bidrag - skattelättnader m m

saturnus skrev:
Det är tur för Er, att andra får vara med och pröjsa för ert boende, vad gäller utbildning/bidrag-barn/bidrag-barnomsorg/bidrag - skattelättnader m m
Menar du att dessa bidrag inte hade utfallit om de bott i ett billigare hus? Eller kanske en lägenhet? Eller det kanske är så att man måste vara hemlös för att få dessa bidrag?

Är det några som skall ha tur så är de de som inte har något arbete alls utan får pengar ifrån staten/a-kassan där ANDRA FÅR VARA MED OCH PRÖJSA för både boende och annat...

- M

saturnus skrev:
Vad syftar du på Saturnus?
Vi har inga rika föräldrar som skulle ha supportrat oss genom våra liv och allt vi skaffat hittilss är ett resultat av hårt arbete, många sömnlösa nätters pluggande osv.
Så jag förstår inte på riktigt vad du menar med ditt inlägg?!

Jag är också mycket nyfiken på vad saturnus syftar på. På vilket sätt skulle vi andra vara med och betala detta? Är det för att de skaffat två barn eller ? I så fall får du betala för mig också!

SATURNUS - Dålig dag eller.......:rolleyes:

starshipp skrev:Vi är en familj med två små barn och vi har 56 000 mån (ca 40000 netto). Vår boendekostnad är 17642 (inkl.ränta.amortering, månadsavgift och drift) och vi klarar oss alldeles utmärkt. Utöver det har vi lån på CSN (jag 1427/mån, min sambo 1023/mån). Och vet ni vad, vi går också på fina restauranger då och då, vi unnar oss utlandssemester osv. Det enda vi fick avstå var den maffiga SUV-en vi hade men idag har vi en bil som duger lika bra och uppfyller alla våra behov, dock inget lån på den vilket känns ganska skönt.

.Det var detta, i jämförelse med hur det ser ut efter ett långt arbetsamt liv för änkan/änkemannen, med sitt villaboende. Kanske något för polikerna/beslutfattarna att fundera över, om man inte borde återställa pensionerna.
Jo det blev ett dåligt slut på gårdagen........

Saturnus: Jag kan förstå att det kan vara jobbigt om man (som jag antar att du gör?) hamnar lite mellan pensionssystemet. den satliga ger nästan inget - och man har inte hunnit bygga ett privat pensionssparande.

Å andra sidan torde du inte ha så mkt i lån på huset, och fastighetsskatten har ju avskaffats/gjorts om - så det torde inte bli tusenlappar i månaden på det iaf.

Kvar är driften - som iof kan vara nog så tung - men den är ju vad den är - kanske dags att kolal om du tjänar på en värmepump eller så ?

Men har du en boendekostnad på under 5000 kr/mån för en villa så har du det ju (i den synvinkeln) det ruggigt bra...
Inkomsterna är svårt att göra ngt åt nu, om du inte extrajobbar möjligen eller investerar ngn besparing, tjänar ngt på ett intresse vid sidan om eller så ?

Men starshipp kan du knappast vara avundsjuka på - dom är yngre hårt arbetande småbarnsförsäldrar. det dom tar ut i föräldrapenning och barnbidrag motsvarar ju inte på långa vägar de de betalar i skatt...

Så i själva verket betalar dom tex statliga pensioner (de lilla som finns kvar) osv - inte tvärtom.
/K

klaskarlsson skrev:
Å andra sidan torde du inte ha så mkt i lån på huset, och fastighetsskatten har ju avskaffats/gjorts om - så det torde inte bli tusenlappar i månaden på det iaf.

/K
O.T - Fastighetskatten är borta i sin gamla form, men..... Begränsningregeln togs bort. Vilket betyder att de med riktigt dålig pension många gånger får en höjning om de bor i ett attraktivt område. Exempelvis pensionärer i alla gamla fiskeställen. Detta glöms oftast bort i debatten

Mitt inlägg hade inget att göra med min egen situation eller mitt boende eller någon avundsjuka........... känner mig för gammal för sådant. Själv bor jag nära havet på ett av de mer attraktiva områden i Skåne, boendekostnad ca 4.500:-/mån, Tax värdet 2.550.000:-. Driver egen rörelse. Bygger f n ny kåk några mil bort, och senare blir det en kåk i Thailand, där jag tillbringar en hel del tid, på min lilla lön..........Jag blir väldigt förvånad när jag läser hur man kan lägga 17000:- på boendet i månaden. Nu framgår det inte av starshipps inlägg vad som är ränta, amortering eller löpande kostnader. Men man kan undra om beslutfattarna eller den enskilde individen har kontroll över situationen. Men visst, Vi lever med en fördelningspolitik, oavsett partistyre. Kan man verkligen må bra, med en sådan månadskostnad?
Familjen starhipp har redan nu, under en god konjunktur, fått avstå från den maffiga SUV-en.

märk väl, det var inte jag som stack fram hakan.
Så här trevligt kan det se ut i Thailand för små pengar, 450.000 svenska kostar denna.
husiThailand2.jpg

Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå vad du syftar på med dina inlägg. I den ena stunden skriver du hur samhället finnansierar oss med bostadslån genom olika bidrgasnormer ???, i den andra stunden skryter du med dina fastigheter som ligger i Skåne, Thailand osv. Vad har det med saken att göra?

Om du följer tråden från början så handlar det om vilken ekonomi man tycker är rimligt att ha efter det att boendet är betalt. Jag/vi tycker fortfarande att 20 000 kronor efter det att boendet och andra fasta utgifter är betalda är mer än tillräckligt för att vi ska leva gott. Visserligen hade vi även haft råd med SUV-en om vi hade bestämt oss att fortsätta betala 3231/mån men det var faktiskt en beslut som mognade fram om att sälja den.
Du skriver att du är en äldre man. Jag och många andra här har tyvärr inte haft den möjligheten att tjäna förmogenhet på stigande villapriser som ni 40-talister (jag tror du hör till den kategorin) har gjort. Vi är dömda till höga belåningsgrad om vi ska trygga våra barns trygg uppväxt. Eller tycker du att vi borde ha stannat kvar, trängas och fortsätta vara utsatta för konstanta störningar i vår lilla lägenhet med våra barn bara för att din ego ska vara tillfredställd?

Och det bästa av allt, vi har aldrig mått bättre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.