Hej!
Kan jag lägga matningen till garaget & solcellspanel i samma gulrör?

Om du drar in dem på samma gång ska det inte vara nått problem, men ska du komplettera med redan befintliga ledningar i röret är risken mycket stor att det blir problem. Problemet är att "kablaget" kan "linda sig runt" dom befintliga kablarna och skava av isolering och ev smälta ihop.

• Gilla
Knubbe 37
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om du drar in dem på samma gång ska det inte vara nått problem, men ska du komplettera med redan befintliga ledningar i röret är risken mycket stor att det blir problem. Problemet är att "kablaget" kan "linda sig runt" dom befintliga kablarna och skava av isolering och ev smälta ihop
E elmont skrev:
Om du drar in dem på samma gång ska det inte vara nått problem, men ska du komplettera med redan befintliga ledningar i röret är risken mycket stor att det blir problem. Problemet är att "kablaget" kan "linda sig runt" dom befintliga kablarna och skava av isolering och ev smälta ihop.
Så var mina funderingar också!
Firman som ska dra elen till solcellsanläggningen sa att jag måste lägga ett gult för varje kabel!

K Knubbe 37 skrev:
Så var mina funderingar också!
Firman som ska dra elen till solcellsanläggningen sa att jag måste lägga ett gult för varje kabel!
Och då gör du naturligtvis som dom säger, ska dom ta något som helst ansvar måste du uppfylla deras "krav". Och det helt oberoende av vad ev "regler" säger.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och då gör du naturligtvis som dom säger, ska dom ta något som helst ansvar måste du uppfylla deras "krav". Och det helt oberoende av vad ev "regler" säger.
Jo, så är det!
Jag hade tänkt byta ut den gamla matningen till garaget till en 6 kvadrats så det finns bättre förutsättningar!
Problemet är att grävaren har lagt tillbaka allt material!!🤔

• image-4762117494795564747.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då får du gräva upp diket igen, nu när det är nygrävt är det ju inget större problem att med en kabelskyffel/slungspade gräva upp diket igen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då får du gräva upp diket igen, nu när det är nygrävt är det ju inget större problem att med en kabelskyffel/slungspade gräva upp diket igen.
Det ligger på 80 cm djup pga det går under en väg!!
Första gången vi lejde en grävare!

Få på ett riktigt snöre och dra ut den gamla kabeln knyt på den nya och dra igenom allt igen. En drar och en puttar. Glöm inte kabelfettet så glider det bra och kan hjälpa att tejpa ihop kablarna på ett par ställen.

K Knubbe 37 skrev:
Det ligger på 80 cm djup pga det går under en väg!!
Första gången vi lejde en grävare!
Du behöver inte lägga röret så djupt, normalt ska det räcka med ca 30 cm inne på din tomt. och du får skyddsfylla med sand under vägen.

A atomlab skrev:
Få på ett riktigt snöre och dra ut den gamla kabeln knyt på den nya och dra igenom allt igen. En drar och en puttar. Glöm inte kabelfettet så glider det bra och kan hjälpa att tejpa ihop kablarna på ett par ställen.
Problemet är att den gamla kabeln går inte där vi har grävt nu & ligger inte i ett kabelrör!!
Tung jobbat??

E elmont skrev:
Du behöver inte lägga röret så djupt, normalt ska det räcka med ca 30 cm inne på din tomt. och du får skyddsfylla med sand under vägen.
Jo, det ska ju kanske räcka!

Så gamla matningen ligger löst i jorden och sedan har man lagt i ett gulrör för kanalisation till solpanelerna?

K Knubbe 37 skrev:
Be dem om en referens till detta krav.
Det finns skäl till att hålla isär plus- och minuskablarna från solcellsblocken - för att minska risken för kortslutning vid mekanisk påverkan.
Något krav känner jag inte till. Men det kan finnas branschkrav.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Be dem om en referens till detta krav.
Det finns skäl till att hålla isär plus- och minuskablarna från solcellsblocken - för att minska risken för kortslutning vid mekanisk påverkan.
Något krav känner jag inte till. Men det kan finnas branschkrav.
Tack, det ska jag fråga!👍

A atomlab skrev:
Så gamla matningen ligger löst i jorden och sedan har man lagt i ett gulrör för kanalisation till solpanelerna?
Japp, fast den gamla kabeln ligger inte där vi grävt nu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.