Om du drar in dem på samma gång ska det inte vara nått problem, men ska du komplettera med redan befintliga ledningar i röret är risken mycket stor att det blir problem. Problemet är att "kablaget" kan "linda sig runt" dom befintliga kablarna och skava av isolering och ev smälta ihop.
E elmont skrev:
Så var mina funderingar också!E elmont skrev:
Firman som ska dra elen till solcellsanläggningen sa att jag måste lägga ett gult för varje kabel!
Och då gör du naturligtvis som dom säger, ska dom ta något som helst ansvar måste du uppfylla deras "krav". Och det helt oberoende av vad ev "regler" säger.K Knubbe 37 skrev:
Jo, så är det!E elmont skrev:
Jag hade tänkt byta ut den gamla matningen till garaget till en 6 kvadrats så det finns bättre förutsättningar!
Problemet är att grävaren har lagt tillbaka allt material!!🤔
Få på ett riktigt snöre och dra ut den gamla kabeln knyt på den nya och dra igenom allt igen. En drar och en puttar. Glöm inte kabelfettet så glider det bra och kan hjälpa att tejpa ihop kablarna på ett par ställen.
Problemet är att den gamla kabeln går inte där vi har grävt nu & ligger inte i ett kabelrör!!A atomlab skrev:
Tung jobbat??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Be dem om en referens till detta krav.K Knubbe 37 skrev:
Det finns skäl till att hålla isär plus- och minuskablarna från solcellsblocken - för att minska risken för kortslutning vid mekanisk påverkan.
Något krav känner jag inte till. Men det kan finnas branschkrav.