Skall värmeisolera vattenledningarna under ett gammalt fritidshus med torpar/krypgrund i södra Norrland för att även kunna bo där nån enstaka vecka vintertid. Vatten kommer då det är obebott vintertid vara dränerat och frostskyddskablar avstängda.

Har tittat på dessa.
https://www.ahlsell.se/products/el/...tskydd-och-varmehallning-1/varmekabel/8935028

Själva rören, som är dragna av rörfirma, ligger i flexibla slangar som ser ut ungefär som Flex-slangar med ytterdiameter 35mm. Så det blir som ett läckageskydd misstänker jag. Vattenrören är av så pass liten dimension att det är tveksamt om det ens går att få in dem i rören eller att det blir för dåligt flöde i dem. Luft-mellanrummet mellan rör och flex-slang är också för litet för att trä in en frostskyddskabel. Så kabeln måste lindas runt Flex-slangen. Utanpå det blir det isolering.

Nedgrävd slang från brunn har redan försetts med invändig kabel ner till frostfritt. För de resterande 5 ledningar, tänkte jag en kabel per ledning, så totalt 1+5 stickkontakter. Går en kabel sönder behöver man inte slita upp allt...

Fråga 1. Det går att läsa att bäst effekt blir det om kabeln dras i röret och något sämre om kabeln ligger utanpå röret. Blir det alldeles för dålig effekt om den ytterligare läggs utanpå flex-slangen? Luften isolerar ju. Någon som har erfarenhet av detta?

Fråga 2. Förutsatt att det är ok på fråga 1. På en rörlängd på 6m. Är det lagom att ta en kabel på 8m och vira runt, kompensera lite för det sämre förutsättningarna? Därefter isolering. Tjocklek på isolering har jag inte tänkt ut än, men gissar på tjocklek 20-30 mm.

Fråga 3. Rören med slangarna går genom bjälklaget som är ca 20cm tjockt och isolerat med spån. Rören går rätt nära ytterväggen. Då jag inte kommer åt på ett enkelt sätt att montera värmekabel genom bjälklaget är jag är rädd att det skulle kunna frysa på denna korta bit. Därför tänkte jag bara linda kabeln lite tätare sista biten, samt sätta en bit markisoleringsskiva upp mot bjälklaget. Varm luft stiger ju uppåt. Synpunkter eller bättre idéer?

Tacksam för råd eller om någon gjort något liknande😀

• Värmekabel i inkommande.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DiddeW skrev:
bäst effekt blir det om kabeln dras i röret
Helt klart. Det fungerar bäst och kräver minst el.
Ett alternativ är att byta vattenrören så kabeln får plats. Rimligen måste rören/slangen friläggas om man skall linda kabeln runt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.