8 219 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Nybyggt hus - reglar eller osb?
Varflör kalkar du det kortling? Funktionen är ju inte alls samma som kortlingar.
Läs mitt första inlägg 12. Skrev att det blir merjobb om man monterar OSB bakom giset därför föreslog jag att montera mellan reglarna. Varför skall man ha plåt ?H hul skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vanliga Molly-skruv-expandrar är väl väldigt enkla att ta bort?L Liteavvarje skrev:
Man bara bryter bort flänsarna med en sidavbitare, och trycker in skruvexpandern i väggen.
Men varför över huvud taget hänga upp en stor TV på väggen?
Ställ den på en låg TV/radio-hylla i stället.
Endera dagen/året skall den ändå bytas mot en större/finare/skarpare!
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Den definitionen av en kortling som jag har är är som den presenteras i Wikipedia.H hul skrev:
"Kortling är en kortare regel placerad vinkelrätt mot och mellan huvudreglarna, vars syfte är att stabilisera längre parallella reglar i träbyggnader. Den kan också användas för att göra en konstruktion såsom golv styvare. "
Man sätter korta reglar mellan långa reglar i tex bjälklag för att de inte ska vrida sig. Den funktionen får du inte alls med en OSB.
Vad menar du med kortling?
Man sätter även kortlingar i lätta väggar för att få material att fästa tunga saker i typ kök. Dessa kan bytas mot plyfabitar, plåtband, etc som då också kallas kortlingar även om de kanske inte uppfyller wikipedias definition.
en kortling är en förstärkning i väggen som kan göras på flera sätt, med reglar, obs, plyfa mm.D Daniel 109 skrev:Den definitionen av en kortling som jag har är är som den presenteras i Wikipedia.
"Kortling är en kortare regel placerad vinkelrätt mot och mellan huvudreglarna, vars syfte är att stabilisera längre parallella reglar i träbyggnader. Den kan också användas för att göra en konstruktion såsom golv styvare. "
Man sätter korta reglar mellan långa reglar i tex bjälklag för att de inte ska vrida sig. Den funktionen får du inte alls med en OSB.
Vad menar du med kortling?
en osb i väggen kallas för kortling också
Då har kortling med andra ord helt bytt betydelse i byggbanchen. Det var ju bra att veta.
se länk,När Norgips kallar plyfa för korsningarD Daniel 109 skrev:
http://www.norgips.se/montage/vaggar/upphangning/index1,202.htm
de säljer ju tilloch med beslag för att montera plyfa mellan reglar som heter "KORTLINGSBESLAG"