S
H hul skrev:
Jo de gör man alltid när de inte är krav på ett lager obs utan bara kortlingar av osb.
går hur snabbt som helst, dit med skivan och skruva ett par skruvar i ett 2 plåtband så sitter den.
har du lärt dig det på dina fyra år?

H
SBH skrev:
har du lärt dig det på dina fyra år?
spelar de någon roll hur jag lärt mig de? Det är ett vanligt tillvägagångssätt.

Varflör kalkar du det kortling? Funktionen är ju inte alls samma som kortlingar.

H
D Daniel 109 skrev:
Varflör kalkar du det kortling? Funktionen är ju inte alls samma som kortlingar.

en infälld osb mellan reglar är ju en kortling?
eller vad menar du?

H hul skrev:
de är ju de jag sagt att man monterar mellan reglarna så blir inte väggen bredare och de blir inget merjobb med att montera karmen.

de var du som sa att de blir merjobb med att montera karm när man monterar osb som kortling
Läs mitt första inlägg 12. Skrev att det blir merjobb om man monterar OSB bakom giset därför föreslog jag att montera mellan reglarna. Varför skall man ha plåt ?

H
R RoBo skrev:
Läs mitt första inlägg 12. Skrev att det blir merjobb om man monterar OSB bakom giset därför föreslog jag att montera mellan reglarna. Varför skall man ha plåt ?
aha okej, måste missat de.

vi brukar montera osb mellan reglarna med plåtband, är billigt och väldigt enkelt.
hur gör ni?

På med trälim sedan några skruv från gipssidan sedan sitter det. Enklar ju den sidan först.

L Liteavvarje skrev:
Dom fästelement som finns på marknaden är framtagna för att sättas upp och inte tagas ner vid senare tillfälle utan att få stora hål i väggarna
Vanliga Molly-skruv-expandrar är väl väldigt enkla att ta bort?
Man bara bryter bort flänsarna med en sidavbitare, och trycker in skruvexpandern i väggen.

Men varför över huvud taget hänga upp en stor TV på väggen?
Ställ den på en låg TV/radio-hylla i stället.
Endera dagen/året skall den ändå bytas mot en större/finare/skarpare!

H
R RoBo skrev:
På med trälim sedan några skruv från gipssidan sedan sitter det. Enklar ju den sidan först.
jo men dom som sitter mot dubblingssidan då?

H hul skrev:
en infälld osb mellan reglar är ju en kortling?
eller vad menar du?
Den definitionen av en kortling som jag har är är som den presenteras i Wikipedia.

"Kortling är en kortare regel placerad vinkelrätt mot och mellan huvudreglarna, vars syfte är att stabilisera längre parallella reglar i träbyggnader. Den kan också användas för att göra en konstruktion såsom golv styvare. "

Man sätter korta reglar mellan långa reglar i tex bjälklag för att de inte ska vrida sig. Den funktionen får du inte alls med en OSB.

Vad menar du med kortling?

Man sätter även kortlingar i lätta väggar för att få material att fästa tunga saker i typ kök. Dessa kan bytas mot plyfabitar, plåtband, etc som då också kallas kortlingar även om de kanske inte uppfyller wikipedias definition.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Den definitionen av en kortling som jag har är är som den presenteras i Wikipedia.

"Kortling är en kortare regel placerad vinkelrätt mot och mellan huvudreglarna, vars syfte är att stabilisera längre parallella reglar i träbyggnader. Den kan också användas för att göra en konstruktion såsom golv styvare. "

Man sätter korta reglar mellan långa reglar i tex bjälklag för att de inte ska vrida sig. Den funktionen får du inte alls med en OSB.

Vad menar du med kortling?
en kortling är en förstärkning i väggen som kan göras på flera sätt, med reglar, obs, plyfa mm.
en osb i väggen kallas för kortling också

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Då har kortling med andra ord helt bytt betydelse i byggbanchen. Det var ju bra att veta.

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Då har kortling med andra ord helt bytt betydelse i byggbanchen. Det var ju bra att veta.
haha nej, gå in på vilket bygge du vill i sverige och säg att du vill ha en plyfa kortling för köksmontage så lovar jag dig att du får samma överallt och alla vet vad det är

H
D Daniel 109 skrev:
se länk,När Norgips kallar plyfa för korsningar
http://www.norgips.se/montage/vaggar/upphangning/index1,202.htm
de säljer ju tilloch med beslag för att montera plyfa mellan reglar som heter "KORTLINGSBESLAG"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.