Byggahus.se
Hallo

Har en ca 5-7mm stor glipa i panelen i ett a-hus Vinga som är ganska precis ett år nu

Ser dessutom ut att det är just i en skarv där det saknas vindpapp, man ser in i isoleringen iaf

Vet att jag såg under bygget att den hade överlappat vindpappen lite dåligt just här i skarven av väggelementet

Hur illa är detta? Bör man mjukfoga eller vänta till 2-årsbesiktningen?
 
  • Husvägg med fönster, svart ytterbelysning, takutsprång mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panel torkar och sväller beroende på årstid. Det du ser är trä utan färg.
Om du såg att dom inte hade vindpapp överallt varför sa du inget då?
 
Nänä, kanske en dålig bild men högst upp glipar det såpass mycket att de har gått isär mer än att z-panelen täcker, så det är en glipa rakt in

Bra fråga faktiskt, vet inte hur det ska se ut faktiskt heller men jag tror jag kan ha en bild på det också

Men entreprenören är väl ansvarig i 2 år?
 
Så här ser det ut bakom panelen... men det kanske är vindpapp/vindplast även det gula där?
 
  • Byggarbetsplats med isolering, träreglar, fasad, fönster och ställningsdel. Under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Det gula är isolering
 
MrJay MrJay skrev:
Det gula är isolering
I agree and no windproofing. Someone is trying to save (read - earn more) on the investor!
 
Det gula är en ”västkustskiva”. Den ska inte ha något vindduk.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
S Simsonsson skrev:
Det gula är en ”västkustskiva”. Den ska inte ha något vindduk.
Aha, hur pass illa är det om det regnar in där?

Bör man mjukfoga lite eller ta det till tvåårsbesiktningen?
 
P PontusPontus skrev:
Aha, hur pass illa är det om det regnar in där?

Bör man mjukfoga lite eller ta det till tvåårsbesiktningen?
Det är ju nära taket, så det lär inte komma många droppar där. Jag hade väntat till tvåårsbesiktningen. Det blir nog en fog då iaf. Den där eldragningen på bilden hade retat mig mer.
 
S Simsonsson skrev:
Det är ju nära taket, så det lär inte komma många droppar där. Jag hade väntat till tvåårsbesiktningen. Det blir nog en fog då iaf. Den där eldragningen på bilden hade retat mig mer.
Det är bara tomrör med dragtråd som går in till tv-bänken, dem skall kapas och så skall 2 marinhögtalare upp där :)
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
A
P PontusPontus skrev:
Aha, hur pass illa är det om det regnar in där?

Bör man mjukfoga lite eller ta det till tvåårsbesiktningen?
va menar du?
verkar ju vara en västkustskiva och då ska det inte vara någon vindduk, alltså är det inget fel och inget du kan ta upp på tvåårsbesiktningen.
 
A Aunty skrev:
va menar du?
verkar ju vara en västkustskiva och då ska det inte vara någon vindduk, alltså är det inget fel och inget du kan ta upp på tvåårsbesiktningen.
Läs början av tråden, det är en ca 5 mm glipa i panelen

Syns kanske dåligt på bilden men man ser in till bakom panelen
 
A
fast du har ju lagt upp en bild där har ju bara panelen torkat isär?
 
Har du provat att försiktigt flytta en av panelerna med en kofot eller hammare ?
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du provat att försiktigt flytta en av panelerna med en kofot eller hammare ?
eller bara lägga en regel emot panel och drämma till med hammaren, panel kommer flytta sig.
sen sätter man bara nya spik i det nya läget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.