Läs! skrev ju att dom skulle sätta OSB mellan reglarna. Merjobb för i Movehome är karmarnas bredd anpassade efter väggarna

H
R RoBo skrev:
Läs! skrev ju att dom skulle sätta OSB mellan reglarna. Merjobb för i Movehome är karmarnas bredd anpassade efter väggarna
men väggen blir ju inte bredare för att man monterar osb som kortlingar?
Hur får du ihop de?

H hul skrev:
varför skulle de bli merjobb vid dörrarna?
Kan ju vara så att husleverantören har karmar med mått som passar perfekt med gips/regel/gips och att snickarna då måste sätta smyg/Sala ut för att det skall se bra ut vid tjockare vägg?

Redigering: såg nu att du menade att sätta osb mellan reglarna, då skall det ju inte vara någon skillnad.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
Valkyr Valkyr skrev:
Kan ju vara så att husleverantören har karmar med mått som passar perfekt med gips/regel/gips och att snickarna då måste sätta smyg/Sala ut för att det skall se bra ut vid tjockare vägg?

Redigering: såg nu att du menade att sätta osb mellan reglarna, då skall det ju inte vara någon skillnad.
Men en vägg blir ju inte bredare för du monterar obs som kortling?
hur får du ihop de?

Att sätta osb bakom alla gipsskivor för att hänga upp en tv verkar väldigt overkill.

Gips har dåligt rykte men är i själva verket inte så dumt att fästa i om man läser på lite hur man gör.

Sen kan man precis som hul är på sätta plyfa eller osb MELLAN reglarna, istället för mellan gips och regel, på så sätt ökar inte väggens tjocklek alls. Väldigt vanligt förfarande. Man väljer då var man vill ha denna förstärkning.

Dubbelgips är betydligt bättre för ljuddämpning än gips+osb.

Jag är inte på något sätt emot plyfa bakom gips. Men det är en "lyxlösning" som alla inte har råd/lust att prioritera. Man kanske hellre lägger de pengarna på något annat.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Men en vägg blir ju inte bredare för du monterar obs som kortling?
hur får du ihop de?
Det är ju det jag skriver . Är du inte nykter eller vill du bara provocera.

H
R RoBo skrev:
Det är ju det jag skriver . Är du inte nykter eller vill du bara provocera.
men du skriver ju att de blir merjobb för Movehome att montera karmarna eftersom dom är anpassade efter väggarna.

varför skulle de blir merjobb undrar jag?

L
Hoppas att TS läser tråden inte bara rakt av , utan mellan raderna oxå , tror nog att det finns lite att fundera på hur dom vill ha det , men som sagt det finns många olika sätt att bygga hus på ,, och det är upp till var och en att ta till sig , vad som framkommer från den erfarenhet som
yrkesutövare har erfarit ,
Till Valkyr , du har kanske rätt i det med karmarna ( 68mm ) 3 mm under , vägg 71 mm
det finns även klackfoder om så väggen blir lite tjockare ,
Jag har omtalat på de funderingar , som TS har i den här tråden och kan inte ge mera nu ,

• Gilla
1
  • Laddar…
H
L Liteavvarje skrev:
Hoppas att TS läser tråden inte bara rakt av , utan mellan raderna oxå , tror nog att det finns lite att fundera på hur dom vill ha det , men som sagt det finns många olika sätt att bygga hus på ,, och det är upp till var och en att ta till sig , vad som framkommer från den erfarenhet som
yrkesutövare har erfarit ,
Till Valkyr , du har kanske rätt i det med karmarna ( 68mm ) 3 mm under , vägg 71 mm
det finns även klackfoder om så väggen blir lite tjockare ,
Jag har omtalat på de funderingar , som TS har i den här tråden och kan inte ge mera nu ,
men för gudsskull, varför skulle väggen bli tjockare?

S
H hul skrev:
man sätter inte osb mellan reglarna. förstår du hur tidskrävande det är i hustillverkning?

H hul skrev:
Om man monterar OSB bakom gipsen på reglarna blir väl väggen bredare/tjockare eller vad du vill kalla det. Därför bör man montera OSBn mellan reglarna så behöver men inte sala ut karmarna.

S
R RoBo skrev:
Om man monterar OSB bakom gipsen på reglarna blir väl väggen bredare/tjockare eller vad du vill kalla det. Därför bör man montera OSBn mellan reglarna så behöver men inte sala ut karmarna.
man kan monter mellan reglerna men det skulle inte någon hustillverkare göra

Sätter man OSB mellanregister och gips så blir väggen tjockare. Det är så man gör om man bygger med funka skivor. Vill man hadkruvbart lokalt fä man tänker sig en TV så kan man ju lägga OSB mellan reglarna.

Molly kan borras bort, då blir det inga gigantiska hål.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
SBH skrev:
man sätter inte osb mellan reglarna. förstår du hur tidskrävande det är i hustillverkning?

Jo de gör man alltid när de inte är krav på ett lager obs utan bara kortlingar av osb.
går hur snabbt som helst, dit med skivan och skruva ett par skruvar i ett 2 plåtband så sitter den.

H
R RoBo skrev:
de är ju de jag sagt att man monterar mellan reglarna så blir inte väggen bredare och de blir inget merjobb med att montera karmen.

de var du som sa att de blir merjobb med att montera karm när man monterar osb som kortling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.