9 157 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Nybyggt hus, 16A vs 20A? Behöver vi uppgradera?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Och till TS så skall vi ju inte glömma att påpeka att kolla att det är differentierad taxa för olika mätarsäkringar. Hos mig så är den borttagen sedan något år tillbaka, så jag betalar samma upp till 63A mätarsäkring.
I det fallet så är det ju enklast att säkra upp först, och kontrollera lastbalansering osv. sedan.
I det fallet så är det ju enklast att säkra upp först, och kontrollera lastbalansering osv. sedan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Jag hittar ingen uppgift om ugnens märkeffekt, men den kan ligga ganska nära 16 A så det blir kanske inte mycket över. Svårt att omfördela något då, men som tommib påpekar finns andra skäl att se över sektioneringen av JFBerna så det kanske går att hitta en bättre fas för ugnen samtidigt.
Medlem
· Jämtland
· 79 inlägg
Hos oss är det högre taxa (abonemangsavgift) för 20a jämfört med 16a. Ca 2500 per år kostar det extra så slioper vi höja så vore det skönt! Har bara hänt en gång som sagt att detta hänt men fått en hel del matnyttig information i denna tråd att ta med mig!lars_stefan_axelsson skrev:Och till TS så skall vi ju inte glömma att påpeka att kolla att det är differentierad taxa för olika mätarsäkringar. Hos mig så är den borttagen sedan något år tillbaka, så jag betalar samma upp till 63A mätarsäkring.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Gott! Då vet vi iaf att det inte är något alternativ. Iaf inte i första läget.Christoffer Olsson skrev:
Bra lista, men det finns en modern bov som är lätt att glömma, laserskrivare har ofta ett 2kW värmeelement (även om inkopplingstiden är kort). Moderna skrivare har dock normalt strömsparlägen som gör att detta bara går in när man försöker skriva ut.pacman42 skrev:Det finns ju annars ett antal klassiker på saker som man inte skall köra för många av samtidigt på samma fas:
- hårtork
- dammsugare
- vattenkokare
- skotork
- diskmaskin (under uppvärmning)
- elektrisk golvvärme
- etc
Exempelvis så knäckte min förra dammsugare i min förra lägenhet en 6A-säkring om bänkdiskmaskinen var igång samtidigt. Samma sak med vattenkokare och dammsugare.
Någon av dessa som kanske var igång samtidigt som säkringen gick?
Om man ligger med 11A från hällen + 10A från värmeelementet i tvättmaskinen samtidigt som ytterligare ett 10A värmeelement i någon utrustning slår på så behövs inte mycket för att släcka utrustningen, 30A på en 16A dvärgbrytare kan i olyckliga fall (?) komma ner mot 5-10 sekunder innan den bryter.
Troligen kan man genom att tänka igenom sektioneringen ordentligt för att klara sig hyfsat med 16A, men reservutrymmet är högst begränsat och man kommer ofta att ligga på gränsen när hällen är på.
Har man (till skillnad från TS) Diazed (smältsäkringar) istället för dvärgbrytare ska man också tänka på att trådarna åldras av temperaturen om man ligger nära smältpunkten, så om man hela tiden ligger och stressar så kommer säkringen att gå med tiden även med samma last.
Varifrån får du att TS huvudsäkringar inte är diazed? Det är de som löser.dan_norstedt skrev:
Jag ser att jag missade det, tack för påpekandet.tommib skrev:
Det betyder att åldringsproblemet även gäller TS huvudsäkringar. Enligt IFÖ är den nominella tiden för en Diazed 16A 10 sekunder på 45A, men den kryper alltså med tiden neråt om man utnyttjar strömstyrkor i de trakterna.
Man kan också säga att TS med mycket hög sannolikhet säkert kör långt över säkringsvärdet under långa tider, för annars skulle huvudsäkringen inte gått, om man "bara" legat på 16A utöver hällens 11A så hade det ändå behövts tiotals minuter att lösa ut (första gången, sedan kryper det sakta neråt).
Man kan känna på Diazed-säkringshållarna och se när man ligger i det tveksamma driftsfallet, är säkringarna kraftigt olika varma så är det en ledtråd om att det finns möjlighet att sektionera om. Är de jämnvarma så är det disciplin eller betala som gäller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Återkommande elsurr i nybyggt hus – Vad kan det vara?
El -
Nybyggt hus men död gräsmatta
Gräsmatta -
Nybyggt hus: Grönt tomrör för fiber finns, grått rör i huset?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Synpunkter Ventilationsritning nybyggt fritidshus
Ventilation -
Värmesystem till nybyggt fritidshus
Fritidshus