Jämför priset på en trådlös deckare och en trådad.
Den trådade behöver inte byta batterier och blir troligtvis inte heller omodern lika fort.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Den kommer dessutom fungera bra även med nästa larmcentral där den bara är att koppla in till skillnad från den trådlösa som måste bytas med centralen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Se där ja! Det var ny information för mig. Tack för det.

Måste erkänna att det är en djungel detta. Men mina tankegångar går väl just nu att dra trådat till kameror, deckare och brandlarm och sedan ha trådlösa magnetkontakter vid fönster. Känns som en stor kostnad/arbete att dra fram trådar till varje fönster. Men kan ha fel.
Jag antar att du läst denna tråden om Ajax? Där finns mycket bra info!

https://www.byggahus.se/forum/threads/ajax-alarm-systems.301036/

• Gilla
guggen
  • Laddar…
optimum
Det finns de som tycker om att pilla med larm och de som vill ha en färdig lösning som fungerar.

Jag själv har pillat med el och elektronik sedan jag fick första leksaken, "Den lilla elektrikern"
Numera jäkligt nöjd med komplett fungerande lösning och fortsätter med andra projekt för el och elektronik än larm.

Ett larm ska bara fungera och vara användarvänligt för hela familjen.
Ni vet vilket så det behöver inte återupprepas.

Trådlöst - Då hade jag valt Ajax alla dagar i veckan

Trådat - SPC eller Jablotron JA-100+, men om du ska göra det helt själv SPC då JA-100+ bara säljs o monteras av certifierade åf

Bygger du nytt och har möjlighet att dra ut kabel till ett trådat larm tycker jag absolut du ska gör det

Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Se där ja! Det var ny information för mig. Tack för det.

Måste erkänna att det är en djungel detta. Men mina tankegångar går väl just nu att dra trådat till kameror, deckare och brandlarm och sedan ha trådlösa magnetkontakter vid fönster. Känns som en stor kostnad/arbete att dra fram trådar till varje fönster. Men kan ha fel.
Vill du ha en dold eller synlig magnetkontakt på varje larmat fönster & dörr?
Trådlös magnetkontakt monterad på en vit fönsterkarm sett inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trådlös syns alltid inifrån

Synlig magnetkontakt för larm placerad på vit dörrkarm, en del av säkerhetssystemet i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trådad syns bara när fönstret/dörren är öppen, med rätt typ av givare så är den även skyddad mot att någon för in en magnet mellan blad & karm.

En trådlös kostar mellan ca 500-1000kr, en trådad givare kostar ca 100-300kr i inköp.
Trådlösa kostar ca 20-30kr/år i batteribyte, trådad kostar ingenting i drift.

• Gilla
flimsy och 3 till
  • Laddar…
Tror det kan vara vettigt att göra en bedömning på vad man vill få ut av larmet och därefter leta vidare, har själv haft inbrott och bor i ett område där det sker ganska frekvent (3 inbrott dom senaste 2 åren bara på vår gata).
Man kan konstatera följande gällande inbrottslarm:
1. Bor du i ett tätbebyggt område kan larm ha en viss avskräckande effekt, om än begränsad. Bor du lite utanför stan har det nog i princip ingen effekt. Det kommer inte på något sätt förhindra ett inbrott men kan göra ditt hus mindre attraktivt om det finns fler att välja på. Här kan t.ex. verisure ha en viss effekt då det faktiskt indikerar ett aktivt larmsystem (dock oklart om det är värt 4-500kr i månaden)
2. Trådar är självklart mer driftsäkert och lättunderhållet när det väl är på plats, är man inte intresserad av det tekniska är detta en ganska dyr tjänst att köpa vilket snabbt gör trådlösa mer attraktiva. Säkerhetsmässigt för den vanliga villan så funkar igentligen dom flesta larm. Jag får utskick från grannsamverkan och har under senaste året inte sett ett enda där dom försökt koppla förbi larmet. Det är inte den typen av tjuvar som gör inbrott i bostäder... larmets funktion är i huvudsak att stressa på dom lite...

När jag tidigare i år stod larmköpartankar så gick mina tankegångar så här, har tidigare haft ett hybrid DSC, det började dock bli hopplöst omodernt, var först inne på ett Neo men även om det känns mer stabilt så valde jag ändå att gå på ett Ajax, det är ett prisvärt larm, går oförskämt enkelt att installera (1h för 120m2 radhus) är modernt och har en hög utvecklingstakt. Jag köpte detta via en kontakt direkt från Solar då dom hade konto där så fick bra pris, dekallarm var aldrig ett alternativ då jag vill äga mitt larm och själv och kunna välja om det ska vara anslutet till central eller ej. I dagsläget har jag inte det men det är något jag överväger. Jag har magnetkontakter med vibrationsdetektion på samtliga öppningsbara fönster och dörrar i markplan. Detta tror jag är den enskilt viktigaste åtgärden jag har, det är inte så attraktivt att fortsätta bryta på en dörr där larmet gått och man inte ens kommit in.Priset gjorde också att jag kunde vara ganska generös med detektorer (5 brand , 8 magnetkontakter samt 2 rörelsedetektorer)

I övrigt har jag tagit till ett antal åtgärder som minskar möjligheterna till inbrott.
-Laminerade glas i alla fönster, dessutom är kassetten hellimmad ( säkert 20-25% av alla inbrott i utskicken vi får är att dom lyfter ur kassetten ur ett fönster, då hjälper magnetkontakt i fönstren inte så värst)
-Moderna lås med hakregel på samtliga dörrar inklusive balkongdörr.
-kamera vid entrén, fler är på gång för att kunna verifiera eventuella larm på distans.
-endast 1 fönster per rum är öppningsbart, övriga är igenlimmade.

Om dom väl kommer in kommer dom vara ute efter 4 saker, smycken, kontanter, telefoner/surfplattor och pass/id handlingar. Vi har därför gömt dessa saker, kassaskåp är också ett alternativ men tiden vid ett inbrott är knapp och dom kommer bara kolla på dom klassiska ställena. Tv och stationära datorer är inget man behöver tänka på, har man någon halvschysst laptop kan den dock vara lämpligt att inte ha denna framme.

Dom förbättringar som ligger i pipeline just nu är dels rejäl utomhusbelysning, tänker mig ett par 500-1000w halogen som endast är aktiva när larmet är aktivt och utspridda över tomten. Jag funderar även på Ajax utomhusdetektorer då jag tror starkt på att larmet triggas redan innan tjuven är inne.

• Gilla
JimLi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.