Hej!

Vi ska bygga nytt hus och har låst planlösning på det stora hela, men vi är inte 100 % nöjda med kökets utformning och önskar lite hjälp i planeringen.

Jag bifogar en ritning på kök och matsalsdelen. Köket är placerat i vinkel och är ganska långt. Vår första tanke är att placera ut allt enligt vår ritning, men önskar få lite andra ögon på det.

- Kyl och frys är integrerade
- Ugn och mikro i högskåp
- I övrigt är det inga högskåp i vår skiss och inte heller några överskåp.
- Vi har ritat en enkelho på 800 mm
- Vi har ritat en häll på 800 mm
- Köksön är 1200x2100 mm och vi vill helst inte ha spis eller ho i köksön.
- Inga fönster är placerade längs den långa väggen av flera anledningar (bland annat insyn och att det är en carport på utsidan).

Ingenting är egentligen låst, mer än var väggar och fönster är placerat. Avlopp och el är inte draget då huset inte är byggt än, så det är flexibelt. Men spisen behöver hamna ungefär där den är ritad nu då läget för imkanalen uppåt i huset passar bäst där med tanke på möbleringen på våningen ovan.

Kan vi få lite kloka idéer och tankar av alla duktiga här på forumet, så vore det väldigt uppskattat.
 
  • Ritning av kök och matsal med köksö, matbord, spis, diskmaskin och skåp. Integrerade kyl/frys och ugn/mikro i högskåp. 4900x3150 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag hade nog bytt plats på spis och diskho, och då haft vattenkokare/kaffebryggare bredvid mikron.


Sen är väggskåp underbart för glas, jag har inga väggskåp och allt far omkring i lådorna..

Kryddskåp?

Skafferi hade jag försökt få in i ett tunnt högskåp mot ytterväggen ovanför köksön

Skippa dubbeldörren och ha ett fönster där samt flytta dörren så den är mellan köksö och matbort om du kan. Annars blir det spring i löket när man håller på att fixa

Klämma in en vedspis?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade inte bytt plats på häll och diskho, då hamnar diskmaskinen mellan häll och diskho vilket är kass. Det är kökets viktigaste arbetsyta och med öppen diskmaskin spärras hela köket. Jag tycker planlösningen ser bra ut, det enda jag skulle ändra på är att förlänga väggen där högskåpen är en liten bit för att få mer bänkyta t v om ugnen. Då kan någon stå vid hällen utan att krocka med den som öppnar ugnen.
 
E Enannananna skrev:
Jag hade inte bytt plats på häll och diskho, då hamnar diskmaskinen mellan häll och diskho vilket är kass. Det är kökets viktigaste arbetsyta och med öppen diskmaskin spärras hela köket. Jag tycker planlösningen ser bra ut, det enda jag skulle ändra på är att förlänga väggen där högskåpen är en liten bit för att få mer bänkyta t v om ugnen. Då kan någon stå vid hällen utan att krocka med den som öppnar ugnen.
Bra poäng, jag har diskmaskinerna mellan diskho och häll, det som stör mig mest är att kaffebryggaren står långt bort från kranen och komposten.

Jag hade nog börjat om med att sätta en vedspis fär frysen står och byggt vidare därifrån.


Värt att tänka på för inbyggt kyl/frys är att dom invändigt är 4cm smalare än en vanlig fristående, det gör en del skillnad speciellt på frysen
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
jag hade nog bytt plats på spis och diskho, och då haft vattenkokare/kaffebryggare bredvid mikron.


Sen är väggskåp underbart för glas, jag har inga väggskåp och allt far omkring i lådorna..

Kryddskåp?

Skafferi hade jag försökt få in i ett tunnt högskåp mot ytterväggen ovanför köksön

Skippa dubbeldörren och ha ett fönster där samt flytta dörren så den är mellan köksö och matbort om du kan. Annars blir det spring i löket när man håller på att fixa

Klämma in en vedspis?
Tack för svar! Spisens plats är ganska styrd till innerhörnsläget i köket pga hur imkanal bäst kan gå ut uppåt.

Vi gillar också väggskåp, men det blev så markant med närmare 5 m väggskåp längs den långa väggen. Men man kanske inte måste ha väggskåp längs hela väggen..

Kryddor tänker vi att man kan förvara i en av lådorna närmast spisen.

Vedspis är ingenting vi vill ha.
E Enannananna skrev:
Jag hade inte bytt plats på häll och diskho, då hamnar diskmaskinen mellan häll och diskho vilket är kass. Det är kökets viktigaste arbetsyta och med öppen diskmaskin spärras hela köket. Jag tycker planlösningen ser bra ut, det enda jag skulle ändra på är att förlänga väggen där högskåpen är en liten bit för att få mer bänkyta t v om ugnen. Då kan någon stå vid hällen utan att krocka med den som öppnar ugnen.
Tack för svar. Det blir tyvärr svårt att förlänga väggen med högskåpen då den avslutas i kant med en längre korridor neråt i bild i huset som i såfall också behöver skjutas i sidled.
 
BirgitS
I ixob skrev:
Vi gillar också väggskåp, men det blev så markant med närmare 5 m väggskåp längs den långa väggen. Men man kanske inte måste ha väggskåp längs hela väggen..
Det går bra att bara ha överskåp en bit, t.ex. från vänster och in över diskhon.

Men man behöver ju tänka efter om allt man vill ha i köket utan eller med bara lite väggskåp. Det blir ju inte så snyggt heller om bänkarna belamras av sånt man inte har plats för. Sen beror det ju mycket på vilken färg man har, jag har haft ett mindre kök med hela långväggen med väggskåp utan att det upplevdes påträngande eller dominerande, men så var skåpen vita och övriga väggar vita så att skåpen flöt in i väggen. Blir ju helt annat intryck med mörka skåp.
 
Man skulle kunna spegelvända köket och ha kyl/frys där diskhon är och på så vis ha väggskåp över diskho. Sen kanske ett fönster på bänken som blir kvar mellan spis och kyl/mikro
 
I ixob skrev:
Hej!

Vi ska bygga nytt hus och har låst planlösning på det stora hela, men vi är inte 100 % nöjda med kökets utformning och önskar lite hjälp i planeringen.

Jag bifogar en ritning på kök och matsalsdelen. Köket är placerat i vinkel och är ganska långt. Vår första tanke är att placera ut allt enligt vår ritning, men önskar få lite andra ögon på det.

- Kyl och frys är integrerade
- Ugn och mikro i högskåp
- I övrigt är det inga högskåp i vår skiss och inte heller några överskåp.
- Vi har ritat en enkelho på 800 mm
- Vi har ritat en häll på 800 mm
- Köksön är 1200x2100 mm och vi vill helst inte ha spis eller ho i köksön.
- Inga fönster är placerade längs den långa väggen av flera anledningar (bland annat insyn och att det är en carport på utsidan).

Ingenting är egentligen låst, mer än var väggar och fönster är placerat. Avlopp och el är inte draget då huset inte är byggt än, så det är flexibelt. Men spisen behöver hamna ungefär där den är ritad nu då läget för imkanalen uppåt i huset passar bäst där med tanke på möbleringen på våningen ovan.

Kan vi få lite kloka idéer och tankar av alla duktiga här på forumet, så vore det väldigt uppskattat.
Er planlösning påminner en del om vårt kök.
Vi har dock överskåp och skulle inte klara oss utan. Det är skönt att varje sak ha sin plats så man inte behöver ha det framme på bänkarna. Då är det lättstädat.

Jag bifogar lite bilder så ni får en idé över hur det ser ut så kan ni avgöra själva om det är något för er eller ej :D.
Fråga gärna om ni har någon fundering.
 
  • Modernt kök med överskåp, marmorbänkskivor, köksö och diskho. Flera stolar vid köksön och fönster med växter i krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med ljusa skåp, marmorbänkskiva och inbyggd ugn. Skåp med vitrindörrar och belysning visar glas och prydnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, marmorbänkar, inbyggd ugn och diskho. Induktionshäll och pepparkvarn på köksön. Vitrinskåp med glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörna med vit köksö, marmorbänk, inbyggd fönsterbänk med växt, och hylla med dekorationer och tavla. Rustikt golv och dörr med glasrutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blombukett i vas på marmorbänk, jämte gömd kaffebryggare, under köksskåp med öppen dörr och inbyggd belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det går bra att bara ha överskåp en bit, t.ex. från vänster och in över diskhon.

Men man behöver ju tänka efter om allt man vill ha i köket utan eller med bara lite väggskåp. Det blir ju inte så snyggt heller om bänkarna belamras av sånt man inte har plats för. Sen beror det ju mycket på vilken färg man har, jag har haft ett mindre kök med hela långväggen med väggskåp utan att det upplevdes påträngande eller dominerande, men så var skåpen vita och övriga väggar vita så att skåpen flöt in i väggen. Blir ju helt annat intryck med mörka skåp.
Håller med.

Över de ytor man jobbar mest disk, arbetsyta och spis, där kan man skippa överskåp så slipper man slå huvudet i och samtidigt blir det luftigare. En snygg fläktkåpa kan man då få plats med
 
Tips: häll med inbyggd fläkt. Eftersom ni inte byggt ännu kan ni bygga in kanal i plattan som leds ut i sockeln på huset.
 
  • Gilla
husbyggets
  • Laddar…
P pbh.e skrev:
Tips: häll med inbyggd fläkt. Eftersom ni inte byggt ännu kan ni bygga in kanal i plattan som leds ut i sockeln på huset.
Godkväll, jag avråder från häll med inbyggd fläkt, jag är för mycket matematiker/ fysiker för dem, att de funkar någorlunda beror på att utsugs punkten är nära kastrull/stekpanna men det krävs högre sugeffekt för att vända uppåt stigande stekos/ånga vilket medför högre buller/fläkt ljud, när höga kastruller och hög stek temperatur (wokning) används så blir sug effekten lidande, vilket medför mat lukt i huset, vilket kanske inte är negativt för alla. Självklart väntar jag mig påhopp av de som har en sådan häll som säger att det fungerar perfekt, de försvarar nog sin dyra investering och att det estetiska är viktigare än funktionen.
Summa: sämre funktion men estetiskt tilltalande
 
Tack för alla era kommentarer. Vi tyckte det var svårt att få till ett vettigt/snyggt hörn med de måtten vi hade att spela på och landade i denna lösning. Vi använder innerhörnet till mer förrådsyta i rummet bakom köket istället.
 
  • Köksritning med mått: underskåp och högskåp med specifika dimensioner för skafferi, ugn, mikro, kyl och frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är inte alla kylskåp som tillåter att det finns en ugn bredvid pga. uppvärmningen från den. Måste alltså kollas med anvisningarna från kylskåpstillverkaren.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Ugnen och skafferi kan väl byta plats då?

Diskmaskin riskerar att blockera ugn/skafferi i hörnet?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ugnen och skafferi kan väl byta plats då?

Diskmaskin riskerar att blockera ugn/skafferi i hörnet?
Tack för kommentaren!

Jag tänkte att det är skönt att kunna stå på båda sidor om ugnsluckan när man stoppar in eller tar ut något ur ugnen.

Ja, diskmaskinen blockerar skafferiet när den är öppen, men det ser vi inte som ett problem riktigt. Det är sällan något ska från diskmaskinen in i skafferiet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.