2 810 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Nybyggd Farstukvist ruttnade, vad gör man?
hej! Mina föräldrar anlitade en bekants klåpare till son som tydligen utger sig för att vara snickare då en farstukvist skulle byggas på fritidshuset. Detta var typ 5 år sedan och nu har delar redan börjar ruttna - bärande delar! Huset är 70 år gammalt och inte en enda träbit har visat tecken på att ruttna i övrigt.
Som tur är har de kvitto, men hur länge gäller det? Det är ju rätt uppenbart att de har gjort ett pissigt jobb om det ser ut såhär, eller?
Som tur är har de kvitto, men hur länge gäller det? Det är ju rätt uppenbart att de har gjort ett pissigt jobb om det ser ut såhär, eller?
Ligger vaken och passade på att läsa konsumenttjäntlagen, den verkar ju kunna gå att använda så länge det inte gått 10 år, när det gäller påbyggnader! Hoppas de inte gått 10 år bara! Man vet ju inte hur äldre mänsker uppfattar tiden ibland...
Har "klåparen" F-skattesedel eller ett företagsnamn? (Menar inte att du skall skriva det i forumet).
Finns det företagsnamn eller ännu hellre organisationsnummer, kan du söka information om det, kolla på ARN och Konsumentverket om företaget i fråga figurerar på svarta listor eller andra register.
Finns det företagsnamn eller ännu hellre organisationsnummer, kan du söka information om det, kolla på ARN och Konsumentverket om företaget i fråga figurerar på svarta listor eller andra register.
Håller helt med dig. Dåliga snickarjobb kan absolut göras, men att få en träkonstruktion under tak att ruttna inom 5 är, är i det närmaste omöjligt.smiler skrev:
Liksom du gissar jag på, plastfärg på blött virke.
Så i det här fallet är nog första frågan, vem som målade.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Njaaa.
Vårt första hus hade ett skärmtak över entren. Det var byggt i trä, med papp.
Pappen var inte nedvikt utan slutade tvärt vid kanten, det var dessuton låglutande. Vatten kapillärsögs upp under pappen. Och träet murknade så att jag kunde riva bort halva konstruktionen med mina bara händer helt utan verktyg. Jag upptäckte det först när jag skulle måla. Färgen hade flagnat på en liten bit annars gick det inte att se något problem.
Vi köpte huset 1991, jag upptäckte och åtgärdade 1992. Farstukvisten var nybyggd 1986.
Så trä kan murkna otroligt fort under ogynnsamma omständigheter.
Vårt första hus hade ett skärmtak över entren. Det var byggt i trä, med papp.
Pappen var inte nedvikt utan slutade tvärt vid kanten, det var dessuton låglutande. Vatten kapillärsögs upp under pappen. Och träet murknade så att jag kunde riva bort halva konstruktionen med mina bara händer helt utan verktyg. Jag upptäckte det först när jag skulle måla. Färgen hade flagnat på en liten bit annars gick det inte att se något problem.
Vi köpte huset 1991, jag upptäckte och åtgärdade 1992. Farstukvisten var nybyggd 1986.
Så trä kan murkna otroligt fort under ogynnsamma omständigheter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Farstukvist idéer? Enplanshus på landet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Nybyggd lägenhet i Spanien. Framdragen el i alla tak. Nu ingen el i et
Belysning -
Kan man vänta med att lägga in golv över vintern på nybyggd friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
farstukvistens stolpe hänger i luften
Fasad -
Sätta in WC i nybyggd tvättstuga
Tvättstuga