Håller på med en lekstuga och enligt ritning ska det ovanpå syllramen vara oljehärdad board och sedan golvbrädor. Min (dumma) fråga är helt enkelt vilket håll boarden ska vara på? Min tanke är att den blanka ytan ska vara neråt marken för att skydda mot fukt underifrån.

Rätt eller fel?

K
Fel, blanka sidan uppåt

Varför? Ingen aning, men det skall vara så

Fler åsikter eller nån förklaring till varför blanka sidan uppåt? Som naturvetare är jag som ett litet barn - jag vill veta VARFÖR! :)

Inte för att jag vet, men jag skulle lagt den nedåt..

Du tänker rätt! Trossbottenskivor (som är vaxade) läggs med blanka sidan nedåt för att fukten skall kondensera på den.

OK, då har vi tre röster på blanka sidan mot marken och en röst på blanka sidan uppåt :)
Jag kommer att köra på blanka sidan nedåt om jag inte får en väldigt bra förklaring till varför det behövs skydd uppåt men inte nedåt. Fuktproblemen borde ju som sagt komma underifrån.

Ha ha, märkligt att detta ska vara sån "rocket science". Har nu även frågat två anställda på Byggmax. En vet inte och en "tycker det låter logiskt" med min gissning att det ska vara blanka sidan nedåt.

Den blanka sidan ska mycket riktigt vara nedåt, det är ju därifrån fukten kommer och du vill stoppa den där, svårare är det inte :) Lycka till med byggandet :)

Bra det, för det var så jag gjorde :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.