Jag har precis köpt min första gasolflaska. En P11 från Byggmax. Hade vissa problem att få av skyddskåpan som inte ville flytta på sig. Men efter lite olika greppövningar lyckades jag ändå skruva av den. Såhär ser det ut under. Jag har aldrig tittat närmare på en gasolflaska tidigare.
Är detta en normal nivå av ytrost? Gränsfall? Eller ska jag ringa bombskyddet direkt?
Är detta en normal nivå av ytrost? Gränsfall? Eller ska jag ringa bombskyddet direkt?
Bästa svaret
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 137 inlägg
Inget att bry sig om. Det är bara lös rost. Flaskorna kontrolleras vid varje fyllning. Ditt exemplar skall ju provtryckas först om 10år.
Om man som jag använder P19 är man van vid att få rejält skavda och rostiga flaskor. Det är dessa som är ute på byggena och pinas.
Om man som jag använder P19 är man van vid att få rejält skavda och rostiga flaskor. Det är dessa som är ute på byggena och pinas.
Medlem
· Blekinge
· 12 179 inlägg
Om du tycker att kåpan går trögt kan du köra in en grov skruvmejsel i ett av hålen på utsidan och vrida med den.
Kan ju tilläggas att gasolen pga sin egenskap att övergå till vätskeform vid rätt beskedligt tryck gör att trycket i gasolflaskorna är av en annan storleksordning, ca. 20 bar jämfört med "vanliga" gasflaskor som vanligtvis fylls till ~200 bar. Så det finns ingen explosionsrisk på samma sätt.
Del av problemet var total avsaknad av instruktion om hur det skulle tas av. Det stod bara typ "ta bort skyddskåpan". Vrida höger? Vänster? Dra rakt av? Självklar nu när man vet, då vågar man också ta i för fosterlandet.T Thomas_Blekinge skrev:
Vid rumstemperatur ligger det på samma nivå som en rätt hårdpumpad cyckeldäck till en landsvägscykel - 7-10 bar ungefär och mycket beroende på temperaturen.
Att flaskorna skall klara upp till 30 Bar innan någon säkerhetsventil börja lösa är för att klara extremsituationer som att de blir 50 grader C varma under någon stekhett solbelyst huv när det är +30 varmt utomhus samtidigt...
det är så mycket säkerhetsmarginaler att det är extremt sällan att det skulle gå hål på dessa och det är ingen lätt liv de lever på olika byggen.
Att flaskorna skall klara upp till 30 Bar innan någon säkerhetsventil börja lösa är för att klara extremsituationer som att de blir 50 grader C varma under någon stekhett solbelyst huv när det är +30 varmt utomhus samtidigt...
det är så mycket säkerhetsmarginaler att det är extremt sällan att det skulle gå hål på dessa och det är ingen lätt liv de lever på olika byggen.
Säljer byggmax stålflaskor? Jag letade runt nästan överallt att byta en stål, inte fylla (då flaskan troligen var nödvändig att besiktiga) - tillslut bytte jag in den på ica maxi mot en komposit, fick lägga rätt mkt imellan men bättre än att inte kunna byta in alls... Iom flaskan ev redan var utgången så kanske det trots allt var bra...
Jag undrar med samma då jag har en i stål som är tid att besiktaJ JohanLun skrev:Säljer byggmax stålflaskor? Jag letade runt nästan överallt att byta en stål, inte fylla (då flaskan troligen var nödvändig att besiktiga) - tillslut bytte jag in den på ica maxi mot en komposit, fick lägga rätt mkt imellan men bättre än att inte kunna byta in alls... Iom flaskan ev redan var utgången så kanske det trots allt var bra...
Vid inbyte accepteras väl generellt utgångna flaskor, annars blir det ju omöjligt att lämna ut äldre flaskor - ingen vill ju bli sittande med svarte petter(?)ClasseClas skrev:
Redigerat:
Inte hos gasolfyllarna. Där måste tuben vara fräsch. Annars får man köpa en ny, dvs testad och godkänd.C cpalm skrev:
Det kan ju diskuteras om det är ett inbyte iofs.