2 089 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Nybörjarfråga om gasolflaskor
Min byggmax hanterade inte stålflaskor alls. Den enda som gjorde det jag hittade genom att ringa/fråga runt var en bensinmack "kanske" har jag för mig de sa. Den som stod där visste inte utan hänvisade till att komma tillbaka när nån annan jobbade där. Jag kände att tiden nog var räknad när dessa kunde bytas in, och då min stålflaska gick ut ungefär nu var inget alternativ att fylla på. Har man en helt ny stålflaska som är godkänd i 10 år så kunde jag tänkt mig åka till järfälla där det ska gå att fylla till bra pris.
Bra om det är så att där det går att byta in går det även om tuben är utgången, då jag vet att svärfar som jag fick flaskan av (han fick en likandan faktiskt av mig för x antal år sen) har flera stående han haft till båten han inte använt på ett par år.
Bra om det är så att där det går att byta in går det även om tuben är utgången, då jag vet att svärfar som jag fick flaskan av (han fick en likandan faktiskt av mig för x antal år sen) har flera stående han haft till båten han inte använt på ett par år.
Verkar vara olika på olika byggmax?J JohanLun skrev:Min byggmax hanterade inte stålflaskor alls. Den enda som gjorde det jag hittade genom att ringa/fråga runt var en bensinmack "kanske" har jag för mig de sa. Den som stod där visste inte utan hänvisade till att komma tillbaka när nån annan jobbade där. Jag kände att tiden nog var räknad när dessa kunde bytas in, och då min stålflaska gick ut ungefär nu var inget alternativ att fylla på. Har man en helt ny stålflaska som är godkänd i 10 år så kunde jag tänkt mig åka till järfälla där det ska gå att fylla till bra pris.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 165 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 165 inlägg
Ett tips då är ju att åka till en såndär automat man byter i, den ser ingen skillnad på en utgången flaska eller inte. Men du lär få en komposit tillbaka.J JohanLun skrev:Min byggmax hanterade inte stålflaskor alls. Den enda som gjorde det jag hittade genom att ringa/fråga runt var en bensinmack "kanske" har jag för mig de sa. Den som stod där visste inte utan hänvisade till att komma tillbaka när nån annan jobbade där. Jag kände att tiden nog var räknad när dessa kunde bytas in, och då min stålflaska gick ut ungefär nu var inget alternativ att fylla på. Har man en helt ny stålflaska som är godkänd i 10 år så kunde jag tänkt mig åka till järfälla där det ska gå att fylla till bra pris.
Men det kanske inte finns i Stockholm det heller🙄😉
P.s stålflaskor är inte nått som är på utgång, de är oftast bättre än komposit förutom tyngden.
Men det verkar ju som att för din del ska du försöka hitta en komposit istället, då det verkar lättare att hitta nån som kan byta ut dessa där du bor👍
Det verkade som om automaterna köptes upp av nåt företag, det fanns olika men de slogs ihop och jag tror alla slutade acceptera stål...R RalleB skrev:
Ah, ja, man får skilja på att min flaskas kontroll gick ut och att flaskorna upphör helt. Det kan ju vara att de fortsätter finnas, men mindre lättillgängligt?R RalleB skrev:
Det verkar dock som de "vanliga" ställena går ifrån dem. Kanske är de kvar på båt/husvagn/företagsställen? Men inte på lokala macken och icamaxi osv.?
Jag har redan gjort det, iom min flaska "gick ut" vågade jag inte chansa på att vänta att byta in den. Ska man refilla verkar stål bättre - men då får flaskan inte vara utgången. Ska man byta in så hade alla ställen som jag har inom 10-15 minuter bara komposit. Var en automat som klarade andra, men den tog inte emot stålflaskan när de bytte varumärke på stationen. Att lägga en halvtimme extra på att åka till ett annat ställe är inte värt krånglet.R RalleB skrev:
Klicka här för att svara