2 134 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Nybörjarfråga om gasolflaskor
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Mitt lokala byggmax har stålflaskor att byta med, kräver dock att du har ”hatten” kvar vid inbyte.Solhemsgatan skrev:
Dock är byggmax rätt dyra, iaf i Jönköping jämfört med Kem Gas som ligger ett par hundra meter ifrån byggmax.
De har dock bara öppet 07-16 på vardagar så står man utan gasol en helg så får man köra byggmax.
Tack för bra information 👍R RalleB skrev:Mitt lokala byggmax har stålflaskor att byta med, kräver dock att du har ”hatten” kvar vid inbyte.
Dock är byggmax rätt dyra, iaf i Jönköping jämfört med Kem Gas som ligger ett par hundra meter ifrån byggmax.
De har dock bara öppet 07-16 på vardagar så står man utan gasol en helg så får man köra byggmax.
När jag frågade efter en gasolflaska så tittade killen i kassan ner runt mina fötter och frågade om jag ville ha en ny eller om jag menade att jag skulle byta in en gammal. Så jag tror nog det går. De har pris för påfyllning på hemsidan men tvivlar på att de har utrustning för att faktiskt fylla på.J JohanLun skrev:Säljer byggmax stålflaskor? Jag letade runt nästan överallt att byta en stål, inte fylla (då flaskan troligen var nödvändig att besiktiga) - tillslut bytte jag in den på ica maxi mot en komposit, fick lägga rätt mkt imellan men bättre än att inte kunna byta in alls... Iom flaskan ev redan var utgången så kanske det trots allt var bra...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Nu hänger jag inte med. Hos en leverantör som denna fylls väl flaskan.Johan Gunverth skrev:
https://gasolfyllarna.se/fyllningsstation/goteborg-hisings-backa/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Har du sett det ske? Att de står och skvalpar över LPG från en stor tank till en flaska? Enligt Gamo Gasol (installatör och flaskbyte) och Allgas (installatör och flaskbyte) får de inte hantera gasen så. Jo, jag vet, det behövs bara ett dykrör i givartanken för att lösa det rent tekniskt,Alfredo skrev:
Edit: De verksr ju hålla på med gasolautomater och LPG också, så de har säkert tillstånd för fylla själva. Lustigt dock stt de som bygger gasolanläggningarna inte får pyssla med fyllning.
Det är väl ändå en väsensskillnad på att vara auktoriserad gasinstallatör och att fylla på gasolflaskor?Johan Gunverth skrev:
Påfyllning av flaskor är ju inte direkt något installationsarbete, och jag gissar att det där snarare behövs något tillstånd från MSB eller liknande för hanteringen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Så är det nog. Lite omvänt känns det ändå. Skall fråga igen vad som gäller nästa gång jag byter flaska.C cpalm skrev:
Nej Byggmax fyller inte på, det gör ingen av dom vanliga som du bytar flaskan hos.JonatanJN skrev:
När jag frågade efter en gasolflaska så tittade killen i kassan ner runt mina fötter och frågade om jag ville ha en ny eller om jag menade att jag skulle byta in en gammal. Så jag tror nog det går. De har pris för påfyllning på hemsidan men tvivlar på att de har utrustning för att faktiskt fylla på.
Men i Skåne finns ett företag som heter Åhus gasol som fyller på. Då betalar man per kilo. Tror det är knappt 30 kr. Vet inte nu, men förr var det företaget lite halvt oseriöst.
Det finns många som fyller på gasol i Skåne och hos vissa så kan man även få påfyllt utgångna flaskor om de ser friska ut, min lokala gör så och priset per kg låg förra veckan på 35:-/kg.Solhemsgatan skrev: