C
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kan ju diskuteras om det är ett inbyte iofs.
Precis, man får skilja på inbyte och påfyllning.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kan ju diskuteras om det är ett inbyte iofs.
Är det ens något att diskutera? Att fylla en egen flaska har jag svårt att alls se som ett inbyte...
 
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Är det ens något att diskutera? Att fylla en egen flaska har jag svårt att alls se som ett inbyte...
Ja, det är mkt viktig information för den dom fyller sina flaskor. De byts inte ut kostnadsfritt.
 
R
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Jag undrar med samma då jag har en i stål som är tid att besikta
Mitt lokala byggmax har stålflaskor att byta med, kräver dock att du har ”hatten” kvar vid inbyte.

Dock är byggmax rätt dyra, iaf i Jönköping jämfört med Kem Gas som ligger ett par hundra meter ifrån byggmax.
De har dock bara öppet 07-16 på vardagar så står man utan gasol en helg så får man köra byggmax.
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
JonatanJN JonatanJN skrev:
Del av problemet var total avsaknad av instruktion om hur det skulle tas av.
På mina kåpor sitter det en stor sexkantsmutter på säg 32 mm. Då är det lättare att förstå att kåpan ska skruvas på och av.
Stor sexkantsmutter på toppen av en gasoltub, vilket underlättar av- och påskruvning av kapseln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Foliehatten3
R RalleB skrev:
Mitt lokala byggmax har stålflaskor att byta med, kräver dock att du har ”hatten” kvar vid inbyte.

Dock är byggmax rätt dyra, iaf i Jönköping jämfört med Kem Gas som ligger ett par hundra meter ifrån byggmax.
De har dock bara öppet 07-16 på vardagar så står man utan gasol en helg så får man köra byggmax.
Tack för bra information 👍
 
J JohanLun skrev:
Säljer byggmax stålflaskor? Jag letade runt nästan överallt att byta en stål, inte fylla (då flaskan troligen var nödvändig att besiktiga) - tillslut bytte jag in den på ica maxi mot en komposit, fick lägga rätt mkt imellan men bättre än att inte kunna byta in alls... Iom flaskan ev redan var utgången så kanske det trots allt var bra...
När jag frågade efter en gasolflaska så tittade killen i kassan ner runt mina fötter och frågade om jag ville ha en ny eller om jag menade att jag skulle byta in en gammal. Så jag tror nog det går. De har pris för påfyllning på hemsidan men tvivlar på att de har utrustning för att faktiskt fylla på.
 
JonatanJN JonatanJN skrev:
…men tvivlar på att de har utrustning för att faktiskt fylla på.
Det har inte ens gasolinstallatörerna. Inte officiellt iallafall. Påfyllning sker ”centralt” hos leverantören och då görs samtidigt en kontroll av flaskan.
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med. Hos en leverantör som denna fylls väl flaskan.

[länk]
[bild]
Har du sett det ske? Att de står och skvalpar över LPG från en stor tank till en flaska? Enligt Gamo Gasol (installatör och flaskbyte) och Allgas (installatör och flaskbyte) får de inte hantera gasen så. Jo, jag vet, det behövs bara ett dykrör i givartanken för att lösa det rent tekniskt,

Edit: De verksr ju hålla på med gasolautomater och LPG också, så de har säkert tillstånd för fylla själva. Lustigt dock stt de som bygger gasolanläggningarna inte får pyssla med fyllning.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har du sett det ske?
På TV i alla fall.

 
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lustigt dock stt de som bygger gasolanläggningarna inte får pyssla med fyllning.
Det är väl ändå en väsensskillnad på att vara auktoriserad gasinstallatör och att fylla på gasolflaskor?
Påfyllning av flaskor är ju inte direkt något installationsarbete, och jag gissar att det där snarare behövs något tillstånd från MSB eller liknande för hanteringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är väl ändå en väsensskillnad på att vara auktoriserad gasinstallatör och att fylla på gasolflaskor?
Påfyllning av flaskor är ju inte direkt något installationsarbete, och jag gissar att det där snarare behövs något tillstånd från MSB eller liknande för hanteringen.
Så är det nog. Lite omvänt känns det ändå. Skall fråga igen vad som gäller nästa gång jag byter flaska.
 
Foliehatten3
JonatanJN JonatanJN skrev:
När jag frågade efter en gasolflaska så tittade killen i kassan ner runt mina fötter och frågade om jag ville ha en ny eller om jag menade att jag skulle byta in en gammal. Så jag tror nog det går. De har pris för påfyllning på hemsidan men tvivlar på att de har utrustning för att faktiskt fylla på.
Nej Byggmax fyller inte på, det gör ingen av dom vanliga som du bytar flaskan hos.
Men i Skåne finns ett företag som heter Åhus gasol som fyller på. Då betalar man per kilo. Tror det är knappt 30 kr. Vet inte nu, men förr var det företaget lite halvt oseriöst.
 
I
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nej Byggmax fyller inte på, det gör ingen av dom vanliga som du bytar flaskan hos.
Men i Skåne finns ett företag som heter Åhus gasol som fyller på. Då betalar man per kilo. Tror det är knappt 30 kr. Vet inte nu, men förr var det företaget lite halvt oseriöst.
Det finns många som fyller på gasol i Skåne och hos vissa så kan man även få påfyllt utgångna flaskor om de ser friska ut, min lokala gör så och priset per kg låg förra veckan på 35:-/kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.