Mikael_L Mikael_L skrev:
Men om nu pannan är specad till en effekt på 25kW, borde man inte kunna elda den med denna effekt då?
Och då kan man ju ladda en acctank någorlunda snabbt i alla fall.
Effekten du får ut ur pannan beror i grunden på vilket bränsle du använder, om den angivna är vid eldning med koks blir den klart lägre med ved. I smältverk som använder traditionella kupolugnar eldas bara med koks delvis för att det är det enda som gör det möjligt att nå de ca 2000 grader i smältan som behövs för att smälta järn.

Du kan naturligtvis elda ved med öppna spjäll i en sådan kökspanna och få ut en ganska hög effekt, men vedförbrukningen blir hög. Kom ihåg att den har underförbränning och en kort rökgång, med mycket luft blir pannan bara en gasgenerator och det mesta förbränns i skorstenen. Med en ordentlig glödbädd blir det mera som en kolmila som avger mer värme i pannan på samma sätt som med koks, men kör man på för mycket luft förstörs glödbädden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har en Nora 314 och har eldat med mest björkved. Nu nyligen har jag gått över till bergvärme då den är av 1959 årsmodell och spjället är trasigt. Men eldar bara sporadiskt i den nu. Jag laddar en 750 L ack med " laddomat" . Det kommer bara genom skinlig rök "värmedaller" om man ställt in pannan rätt. Jag gör så att jag fyller pannan lite mer än hälften, ibland full och tänder i övre luckan, mittenluckan på glänt under uppstarten, när det gått en ca 10-15 min öppnar jag ställskruven på nedersta luckan så den är öppen ca 15-20 mm samt stänger mittenluckan. Öppna vridluckan (sekundärluft) på den övre luckan lite på glänt. Man får vara lite försiktig vid påfyllning ;på glödbädden och inte efterfylla pannan full för då kan det bli gengaspuff... hänt mig ett par gånger. Inte pyrelda. När pannan gått ett tag så syns det fina blåa lågor om man ser i det övre hålet i översta luckan och ingen rök från skorsten. OBS! Det är bara som jag gör med min panna efter många år av eldande. Kanske jag bidrar med något tips iallafall. Det är mycket viktigt att sota/ skrapa de långa kanalerna uppifrån pannan, på din borde det vara 2st? Samt öppna luckan på pannan och sota där om det är samma utförande som min. Mycket sot ger hög rökgastemperatur. =inte bra. Som sagt detta förfarande funkar för min panna. Mvh Tomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.