4 963 läst ·
53 svar
5k läst
53 svar
Nybörjare på pelletseldning behöver hjälp.
350C i rökgaser är högt, min panna ligger runt 180 - 240C, och då är pannan inte speciellt effektiv. Och vid 240C rökgaser så upplever jag den som väldigt dåligt sotad.
Skulle gissa att turbulator plus sotning hjälper en del. Hur ofta sotar du pannan?
Tror du eldar lite för kråkorna så att säga.
Du har även ställt in pump och brännare lite konstigt. Brännaren ska starta när tanken är 60 i botten. Och stänga av brännaren när tanken är 60 i botten. Det ska vara en diff här.
Tror inte det är ett problem, eftersom brännaren (väl?) aldrig stoppar.
Jag hade även ställt ner starttempen på laddomaten. Men jag anar att det inte lösningen på problemet.
Känns som förbrukningen av pellets är hög, med tanke på storlek på huset och innetemp 16 17 C. Vad säger energodeklarationen egentligen?
Skulle gissa att turbulator plus sotning hjälper en del. Hur ofta sotar du pannan?
Du har även ställt in pump och brännare lite konstigt. Brännaren ska starta när tanken är 60 i botten. Och stänga av brännaren när tanken är 60 i botten. Det ska vara en diff här.
Jag hade även ställt ner starttempen på laddomaten. Men jag anar att det inte lösningen på problemet.
Känns som förbrukningen av pellets är hög, med tanke på storlek på huset och innetemp 16 17 C. Vad säger energodeklarationen egentligen?
B BSOD skrev:350C i rökgaser är högt, min panna ligger runt 180 - 240C, och då är pannan inte speciellt effektiv. Och vid 240C rökgaser så upplever jag den som väldigt dåligt sotad.
Jag håller med om att det är skyhögt. Det är ju strul någonstans. Det är inställningarna sen tidigare, har inte fibblat allt för mycket med dom. Nej precis, just nu lider jag inte av det ändå. Jag sotar en gång i veckan och tycker att jag ser mycket "ouppbränd" pellets. Jag tänkte plocka ur brännaren till våren och göra en liten service och tvätt på den, se så att det inte har satt igen sig någonstans.
Du menar att du kan köra 1-2 timmar på natten och använda värmen hela nästkommande dag? Det låter ju som en dröm
Du har nog samma problem som jag hade. har en 25 kW och 2 st 750 liters tankar och fickk elda timvis frö att få upp värmen i dom. Den är för klen för 1500 L så jag byggde om och laddar en i taget nu. Sen ser jag en annan sak, shunten , den med röd och blå markering på står nästan på max öppen och du förbrukar en massa kW samtidigt som du eldar. Vilken temp behöver du ut i huset. , Vet vad du har för rökgastemp , den som går ut i skorstenen. Troligtvis så gör du av med lika mycket som du eldar.. En sak till det är inte många liter som det laddas med från kanske 35-40 C i botten och upp till 80 C.. När laddning pågår och går in i tanken så blir det en turbulens i tanken och tempen svalnar betänkligt. i den. Så kan du ställa ner lite på shunten till ca 50 C ut om du klarar värme huset med den tempen så kommer säkert tempen att öka i den. DEt gäller att få upp returen för att öka flödet genom pannan.
Shunten styrs av en tempgivare på bottenplanet. Den är inställd på 21grader. Och jag antar att shunten öppnar helt för att uppnå den temperaturen just där. Maxtempen på shunten är satt till 50 grader. Men kan som max få ut 40 grader ut från acctanken när det eldas. Rökgastempen är mätt precis innan dragluckan och är nu uppe i nästan 300grader. Kan ställa ner brännaren och få rökgasen till 180-230 typ. Men då upplever jag att pannan inte blir tillräckligt varm.
Nu testade jag att stänga av cirkpumpen till radiatorkretsen för att få upp värme i acctanken. Jag tänker att jag kanske kan dra på det igen när halva tanken är 80 grader ungefär. Kanske blir jämnare då.
Med problemet kvarstår givetvis att det eldas som helvetet där nere. Nya turbulatorerna kommer i veckan och får se ifall det löser både effekten i pannan och lägre rökgaser.
Nu testade jag att stänga av cirkpumpen till radiatorkretsen för att få upp värme i acctanken. Jag tänker att jag kanske kan dra på det igen när halva tanken är 80 grader ungefär. Kanske blir jämnare då.
Med problemet kvarstår givetvis att det eldas som helvetet där nere. Nya turbulatorerna kommer i veckan och får se ifall det löser både effekten i pannan och lägre rökgaser.
300 C nu och ställa ner till ca 230 normal temp , vad är det för temp på laddningsröret till tanken, ca 80 C kanske. Att du tycker att pannan inte kommer upp temp vid 240 är för att flödet genom den är för högt, den kyls ner av returen. Se hur det är med farten på laddpumpen, för hög fart , pannan kallnar ner, enligt vad du sagt så är botten på tanken ca 35 C och då blir det kall retur. dra ner lite på farten så kommer nog panna att kunna hålla tempen. Sen att du kollar av vad du behöver ha shunten på för värmen i huset. Nu kanske det är kyligt och det tar ett dygn för värma allt.
Det låter väldigt klokt. Ska testa det. Tack för hjälpenJ jonaserik skrev:300 C nu och ställa ner till ca 230 normal temp , vad är det för temp på laddningsröret till tanken, ca 80 C kanske. Att du tycker att pannan inte kommer upp temp vid 240 är för att flödet genom den är för högt, den kyls ner av returen. Se hur det är med farten på laddpumpen, för hög fart , pannan kallnar ner, enligt vad du sagt så är botten på tanken ca 35 C och då blir det kall retur. dra ner lite på farten så kommer nog panna att kunna hålla tempen. Sen att du kollar av vad du behöver ha shunten på för värmen i huset. Nu kanske det är kyligt och det tar ett dygn för värma allt.
Att ställa ner shunten ut på elementen, kommer såklart att öka tempen I tanken. Men det är ju ingen lösning på problemet på något sätt, att effekten ut från pannan är för låg, och tempen inomhus redan är 16-17C. Finns ingen anledning att pilla på shunten.
Det är ju laddormatens inställningar plus brännaren som påverkar effekten ut från pannan. Låt shunten leva sitt liv.
1500l kanske är lite stort, men det tar bara lite längre tid att värma. Ett par h. Det är inte orsaken till problemen du har. Turbulens i tanken ska du inte bry dig om. Det är bara svammel. Laddomaten säkrar ju även att man inte förstör skiktningen i tanken (jag bara antar att tempen till tanken är hyggligt konstant, eller verkar den variera = indikation på fel i laddomaten?). För hög fart på en korrekt installerad laddomat ger inte lägre temp, bara högre flöde över pannan och lite onödigt elförbrukning.
Pannan producerar ett antal kW radiatorerna förbrukar ett par kW. Plus och minus räcker här för att förstå vart tempen i tanken är på väg, eftersom pannan effekt inte påverkas av tempen, om man har en rätt installerad laddomat.
Det är ju laddormatens inställningar plus brännaren som påverkar effekten ut från pannan. Låt shunten leva sitt liv.
1500l kanske är lite stort, men det tar bara lite längre tid att värma. Ett par h. Det är inte orsaken till problemen du har. Turbulens i tanken ska du inte bry dig om. Det är bara svammel. Laddomaten säkrar ju även att man inte förstör skiktningen i tanken (jag bara antar att tempen till tanken är hyggligt konstant, eller verkar den variera = indikation på fel i laddomaten?). För hög fart på en korrekt installerad laddomat ger inte lägre temp, bara högre flöde över pannan och lite onödigt elförbrukning.
Pannan producerar ett antal kW radiatorerna förbrukar ett par kW. Plus och minus räcker här för att förstå vart tempen i tanken är på väg, eftersom pannan effekt inte påverkas av tempen, om man har en rätt installerad laddomat.
Men om pannan laddar en enda kW mer än elementen förbrukar så blir tanken hela tiden varmare. När tanken blir varmare så ökar framtemp på elementen, och huset blir sakta varmare. Är vi överens?J jonaserik skrev:
Problemet är att effekten är för låg, vilket gör att shunten maxar tillslut med kall temp inne.
Så även om man har superturbulens i hela tanken (vilket det inte är, eftersom toppen är 80C), så blir tanken långsamt varmare om man producerar mer än man förbrukar.
Jag hade börjat med att trimma in brännaren! Tyvärr få som erbjuder rökgasanalys numer så hör kan en som kört med pellets länge och som är teknikintresserad, vara till stor hjälp. Givetvis bör du sträva efter att inte elda för kråkorna o släppa ut så hög rökgastemp, MEN klättra upp på skorsten o släpp ner en termometer 1m när det är minusgrader utomhus. Du måste ha 60-65° 1m ner om du har en gammal murad skorsten, utan insatsrör,avsedd för kondenserande drift, annars frostsprängs skorstenen av fukt som kondenseras. Samma problematik som när man eldade med olja. Jag hade en brännare som aldrig brann riktigt bra men sedan jag bytte till en billig, men suverän Ulma brännare, sjönk förbrukningen markant. Gör av med 3-4 pallar pellets/år i 80+80 kvdrat 60-talskåk. Håller 14° i källaren och 17,5° i boplanet samt eldar i vedkamin varje kväll. Murad pipa så måste släppa upp 250-350°. Bekanta med liknande kåk som håller 22° såväl i boplanet som källaren gör av med närmare dubbelt så mkt pellets. Jag kör dock utan tankar, men ger ju normalt många fördelar annars. Anlita en duktig isolerare som kan isolera upp alla rör mellan panna o tank med riktiga rörskålar för där har du stora förluster om inte dom är isolerade.
Nej, laddomaten styr temperaturen i pannan. Pumpen kan gå för fullt hela tiden brännaren är igång. Det medför en jämn temperatur på en lämplig nivå i hela pannan.J jonaserik skrev:300 C nu och ställa ner till ca 230 normal temp , vad är det för temp på laddningsröret till tanken, ca 80 C kanske. Att du tycker att pannan inte kommer upp temp vid 240 är för att flödet genom den är för högt, den kyls ner av returen. Se hur det är med farten på laddpumpen, för hög fart , pannan kallnar ner, enligt vad du sagt så är botten på tanken ca 35 C och då blir det kall retur. dra ner lite på farten så kommer nog panna att kunna hålla tempen. Sen att du kollar av vad du behöver ha shunten på för värmen i huset. Nu kanske det är kyligt och det tar ett dygn för värma allt.
temperaturen i pannan påverkar inte temperaturen på rökgaserna mer än något tiotal grader. Så det är inte problemet här. Sotning och turbulatorer skulle jag titta på först och främst.